Kan bilen pludselig ikke starte efter en periode med hård nattefrost, så er det højst sandsynligt batteriet den er gal med.
Hvis fejlen findes i batteriet, så kan det enten være blevet afladet eller være så gammelt, at det er helt defekt.
Har du ved at teste batteriet fundet ud af, at det skal udskiftes, så er det en opgave, som du sagtens selv kan klare.
Men foretrækker du at slippe for al besværet, herunder at komme af med det gamle batteri, så kør bilen hen på dit lokale værksted og lad mekanikeren udskifte det gamle batteri.
Nedenfor giver vi dig en ide om, hvad det koster at få udskiftet batteriet i din Ford.
Beregningerne viser, hvad det i gennemsnit koster at installere et nyt bilbatteri til en Ford. Den anførte pris er baseret på samtlige tilbud som værksteder tilknyttet Autobutler har afgivet til Ford-ejere, uanset model og årgang. Den inkluderer som oftest timepris på værkstedet samt prisen på batteriet.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
405 kr. | 19% | |
Spar i gennemsnit* | ||
405 kr. / 19% |
Brug Autobutler til at indhente skriftlige tilbud på udskiftning af batteri på din Ford.
Test bilens batteri
Bilejere der kommer ud til bilen en kold vintermorgen og opdager, at bilens batteri er dødt ved godt, hvor irriterende den situation er.
Men situationen kan ofte undgås, hvis man ind imellem tester bilens batteri.
Du kan selvfølgelig altid lade mekanikeren teste dit batteri, når bilen er på værksted, men du kan også selv gøre det. Start med at købe en batteritester i en autodeleshop.
At teste bilens batteri er en forholdsvis simpel øvelse, der ikke tager ret lang tid. Ved at følge instruktionerne i manualen til batteritesteren kan du selv finde ud af, om bilens batteri har en rimelig kapacitet. Det gør du ved at aflæse tallene for, hvor mange volt, der ses ved målingen.
Afhængig af hvilket batteri, der sidder i din bil, skal aflæsningen ligge tæt på enten 12.65V eller 12.77V.
Afslører testen lavere værdier, bør du overveje om du skal få udskiftet batteriet. Det gælder især, hvis vinteren nærmer sig. Det er nemlig som oftest her, i de kolde perioder, at gamle batterier har det med at stå helt af.
Opladning af bilbatteri
For at bilen kan starte og motoren holdes igang skal der være strøm på bilbatteriet.
Har man testet bilens batteri og konstateret, at det trænger til en opladning, så kan det klares ved hjælp af en batterilader. På markedet findes der en lang række avancerede, intelligente batteriopladere. De mest gængse mærker er Noco Genius, CTEK og Keepower, og de fleste af dem kan bruges både til blybatterier og gel-batterier.
Nedenfor giver vi dig en miniguide til, hvordan du selv kan oplade bilens batteri:
- Allerførst frakobles bilens batteri. Kablerne fjernes, så man sikre, at batteriet ikke bruger strøm under opladningen.
- Batteriopladerens kabler tilsluttes først med det røde (positiv) kabel til plus-polen, og det sorte (negativ) kabel til minus-polen.
- Brug helst en elektronisk batterioplader, der automatisk afbryder, når batteriet er opladet.
- Man skal ikke oplade et frossent batteri eller et batteri med en temperatur på over 45 grader.
- Når batteri-laderen indikerer, at opladningen er slut, sluk så for opladeren og afmonter kablerne.
- Nu er det tid til at tilslutte batteriets kabler og starte motoren.
Er det ikke muligt at oplade batteriet 100 pct., så er det højst sandsynligt tegn på, at batteriet skal udskiftes. Er batteriet til gengæld fuldt opladet, men bilen stadig ikke vil starte, så ligger fejlen et andet sted. I sådan et tilfælde bør du kontakte dit foretrukne værksted for at få foretaget en fejlsøgning