Hvis bremserne på din Citroën hyler ved opbremsning, så er det formentlig tegn på, at bremseklodserne er slidte, og bør skiftes. Mange biler har også en såkaldt slidindikator, som enten lyser i instrumentbrættet, når det er tid til at få bremserne skiftet, eller som netop begynder, at hyle ved opbremsning.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
940 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
940 kr. / 23% |
Men hylende bremser, er ikke nødvendigvis et tegn på, at de er slidt ned. For bremserne kan også pibe, eller hyle en smule, fordi bilen har holdt stille, og der er dannet en smule rust på skiverne. Er der overflade rust på enten klodser eller skiver, vil det blive slidt af, når du har aktiveret bremsepedalen et par gange.
En tredje forklaring på, hvorfor bremserne kan hyle er, at selv originale bremseklodser, kan være fremstillet af et materiale, som i nogle tilfælde, kan hyle lidt ved opbremsning. Ofte forsvinder støjen, når bremserne er kørt lidt til, men det hænder desværre også, at man som bilejer må leve med den irriterende hylelyd i et godt stykke tid, og måske endda helt indtil næste bremseskift.
Opstår hylelyden derimod pludseligt, så anbefales det, at du kører forbi et værksted, og får dine bremser efterset. I nogle tilfælde, kan hylelyden blot skyldes, at der har samlet sig skidt og snavs i bremsesysteme,t og i sådanne tilfælde, kan en rensning, smøring og justering være nok til, at du kan køre videre uden hylelyde.
Bremser – få værkstedet til at tjekke dem
Hver gang din Citroën er til serviceeftersyn, foretager mekanikeren en visuel kontrol af bilens bremser. Men der er netop kun tale om en visuel kontrol, der har til formål at tjekke, hvor meget bremserne er blevet slidt siden sidste eftersyn. Når mekanikeren sammenholder det med, hvordan bilen reagerer ved en opbremsning, kan det dog hurtigt afgøres, om bremserne skal udskiftes. Sørg derfor altid for, at mekanikeren foretager et ekstra grundigt tjek af bremserne, hvis du bare er det mindste i tvivl.
Bremseskift – kend prisen på forhånd
I 2013 foretog Autobutler et pristjek på bremseopgaver. Resultatet viste, at der var helt op til 31 pct. at spare på værkstedsregningen, hvis man sendte opgaven i udbud blandt flere forskellige værksteder. På Autobutler kan du få tilbud på, hvad det koster at få skiftet bremserne på din Citroën. Vi har beregnet gennemsnitsprisen på bremseopgaver for Citroën, udført blandt alle de værksteder, som er tilknyttet autobutler.dk, og den ligger på 2.834 kr.
Prisen er udregnet som en gennemsnitspris på alle de tilbud, på skift af bremser, som er afgivet til brugerne af vores værkstedsportal. Brug Autobutler og få tilbud, så du kender prisen på din værkstedsregning, inden du kører bilen på værksted. På Autobutler, giver alle værkstederne desuden en detaljeret beskrivelse af opgavens omfang, så du ved, hvad der er inkluderet. Det er din sikkerhed for, at du ikke bliver overrasket over værkstedsregningen. Brug Autobutler – det er let og ligetil.
Sørg for, at sikkerheden er i orden
Mange bilister kører rundt med bremser, som ikke fungerer 100 pct. optimalt, og det er de færreste, som tænker over, at nedslidte bremser og manglende bremsevæske, kan være en farlig cocktail. Et bremsesystem, som ikke er 100 pct. effektivt betyder nemlig, at bilen får længere bremselængde, og at bremserne risikerer, at svigte ved en katastrofeopbremsning. Ofte opdages dette først, når det går galt. Bremserne hyler ikke nødvndigvis, når de er nedslidte, og selve opbremsningen ved normal hastighed, virker ikke altid alarmerende.
Sørg derfor for, at få efterset din Citroëns bremser mindst én gang om året. Bremsernes placering gør, at de er meget udsatte for både skidt, sne og vejsalt, og generelt er det danske vejr hårdt ved bilens bremsesystem. Især ældre biler, bør efterses oftere end helt nye modeller.
Bed mekanikeren om, at tjekke klodsernes tykkelse, se efter om der er rust på klodser eller skiver, og om bremsesystemet mangler bremsevæske. Mangler der meget væske på systemet, bør mekanikeren også efterse, at der ikke findes nogle utætheder. Endelig, bør mekanikeren også tjekke bremsekaliberen, og sikre, at den gummihætte, som skal beskytte stemplet mod indtrængen af skidt og vand, slutter helt tæt, og ikke er revnet. Er gummihætten ikke tæt, og trænger der skidt ind i systemet, så risikerer du, at bilens bremser ikke slipper ordentligt, og derfor kommer til at hænge, og bliver slidt skævt.
Bremserne på din Citroën – 5 ting, du skal være opmærksom på:
- Bilen sejler frem og tilbage, når du bremser almindeligt. Det er tegn på, at bremseklodserne er slidt skævt.
- Bremserne larmer, når du drejer. Det tyder på, at kaliberen ikke sidder helt perfekt, i forhold til bremseskiven.
- Bremserne er slidte, når du skal træde hårdere på bremsepedalen end du plejer, for at få samme effekt, og i det hele taget for, at få bremserne aktiveret.
- Kan du træde bremsepedalen helt i bund, er det formentlig, fordi systemet mangler bremsevæske.
- Opstår der kondensvand i bremsevæsken, vil effekten af bremsevæsken bliver formindsket, og bilen vil bremse dårligere end normalt. Det kan få alvorlige konsekvenser ved katastrofeopbremsninger.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig