Den lille, smarte Mini er et af de bilmærker, som gennem tiden har opnået en ikonisk status på bilmarkedet.
Det BMW-ejede mærke har med sit klassiske design begejstret bilverdenen igennem årtier.
Men selv bilanmeldernes kæledægger kan komme ud for problemer.
Som alle andre bilmærker kan der opstå motorproblemer på en Mini, som kræver, at bilen må en tur på værksted. Motorreparationer foregår i dag ved brug af avanceret computerudstyr, og de fleste motorreparationer er derfor ikke noget, man selv kan løse.
Det betyder dog ikke, at man ikke selv kan holde øje med eventuelle fejl på bilen. Høres der mislyde, når man kører i bilen eller ses der røg fra motorrummet, så kan det tyde på, at der er fejl på en eller flere af motorens vitale dele.
Typiske fejl kan være en utæt toppakning, en defekt EGR-ventil eller turbolader. Skal bilen på værksted for at have foretaget en motorreparation, så kan det som bilejer være rart på forhånd at have en ide om, hvad regningen kan komme til at lyde på.
For at du kan få et hurtigt overblik over, hvad en motorreparation koster, så har autobutler.dk beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Mini. Det gælder bl.a. udskiftning af defekt turbolader samt reparation af utæt toppakning.
Sådan er priserne udregnet – nedenstående prisudregninger er baseret på de mange tusinde tilbud, som vores mere end 300 samarbejdspartnere – værksteder over hele landet - har sendt til Mini-ejere.
Vær opmærksom på, at der er tale om gennemsnitspriser, som er beregnet på tværs af alle Mini-modeller og årgange. Prisen, som er vist nedenfor, kan altså godt variere fra den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
3.777 kr. | 26% | |
Spar i gennemsnit* | ||
3.777 kr. / 26% |
Søger du et kvalitetsværksted, så kan du via autobutler.dk indhente tilbud. Alle tilbud modtager du på skrift, og dermed kan du nemt sammenligne de enkelte tilbud og finde det værksted, der passer bedst til dig. Da priserne sagtens kan variere fra værksted til værksted, er det være en god ide at gøre sit forarbejde ordentligt, inden der takkes ja til et tilbud.
Sådan undgås fejl på bilens turbolader
En utæt toppakning eller en beskadiget turbolader er blot nogle af de motorfejl, der kan opstå på en Mini.
Turboladere er i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer. Turboladeren øger forbrændingsprocessen, som finder sted, når brændstof og luft blandes. Læs mere om bilens turbolader her.
En turbolader går sjældent i stykker. Og når der opstår fejl på turboladeren, så skyldes det ofte, at bilens serviceeftersyn ikke er blevet overholdt. Ved et almindeligt serviceeftersyn på din Mini vil mekanikeren rense turbinen og kompressoren for skidt og på den måde undgå, at eventuelt skidt samler sig inde i turboladeren. Samtidig vil mekanikeren kontrollere, at de anbefalede olieskiftintervaller bliver overholdt. For kører man rundt med en gammel motorolie, så vil den være fyldt med skidt. Alt dette skidt, som bl.a. kan være mikroskopiske metalrester fra motoren, risikerer at samle sig inde i turboladeren, som dermed kan blive beskadiget.
Derfor lyder rådet: Sørg for at overholde bilens serviceintervaller og få skiftet motorolien i tide på din Mini.
Udskiftning af defekt toppakning
Selvom der kan opstå fejl på turboladeren, så er det nok mere sandsynligt at man vil kunne opleve, at toppakningen bliver utæt.
Toppakningen er den pakning, som sidder mellem topstykke og selve motorblokken. Er toppakningen utæt, kan der sive olie eller kølervæske ind i motorens cylindre.
Man kan bl.a. undersøge om toppakningen er utæt ved at kontrollere motorens oliestand. Er oliestanden pludselig højere end normalt, så skyldes det formentlig, at motorolien er blevet blandet med kølervæske.
Sker det vil motorolien få en gullig eller brunlig substans. Det vil ses tydeligt på oliepinden, når oliestanden kontrolleres.
Det er også værd at kontrollere kølervæsken. Væsken har som udgangspunkt en grønlig farve og skal være ren og klar. Er væsken derimod blevet brunlig, så skyldes det formentligt, at der er sivet olie ud fra motoren, som er blevet blandet med kølervæsken.
En utæt toppakning kan tætnes ved brug af særlige tætningsmidler. Vælger du selv at tætne toppakningen, så er det vigtigt, at anvisningen på produktet følges nøje. En tætning holder dog ikke evigt, og på et tidspunkt vil det derfor være nødvendigt at få udskiftet toppakningen.
Det er imidlertid en lidt mere omfattende motorreparation, da motoren skal skilles ad, topstykket fjernes, og i visse tilfælde hele motorblokken pilles ud for at få alle dele tilpasset, så motorblokken igen bliver hel tæt.
Kom godt i gang - har din bil brug for at få repareret motoren, så indhent tilbud på autobutler.dk.