Fejl på bilens styretøj er usikkert og farligt at køre med. Styretøjet og hjulophænget på din Renault sørger samtidig for, at det ikke føles ubehageligt, når du kører over et bump på vejen. Støddæmperne er med til at absorbere støj fra vejen, og samtidig er bilens kraftige fjedre med til, at hjulene hele tiden er i kontakt med vejbanen.
For allerede på forhånd at give dig en ide om, hvad de forskellige opgaver typisk koster, har Autobutler undersøgt gennemsnitsprisen på alle slags styretøjsopgaver, bl.a. at få foretaget en styretøjsudmåling, en afbalancering af hjulene samt en 4-hjulsudmåling / en sporing af bilens dæk.
Samtlige priser dækker over alle tilbud, som værkstederne tidligere har sendt til Renault-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
782 kr. | 27% | |
Spar i gennemsnit* | ||
782 kr. / 27% |
Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet på din Renault fungerer som det skal, så kontakt dit lokale værksted.
Øger sikkerheden
Et korrekt indstillet styretøj skaber stabilitet og er med til at øge trafiksikkerheden. Derfor anbefaler de fleste værksteder også, at man får foretaget en styretøjsudmåling mindst én gang om året.
Som bilejer kan man også selv holde øje med om alt virker som det skal. Opdager man eksempelvis, at dækkene slides uens eller der forekommer vibrationer eller rystelser i rattet, så kunne det meget vel tyde på, at der er noget galt med bilens styretøj.
Ved at benytte tilbudsfunktionen her på siden kan du beskrive fejlen, som du oplever den. Det vil i langt de fleste tilfælde være tilstrækkeligt til, at værkstederne er i stand til at give et bud på, hvad fejlen er, og hvor meget det vil koste at få den udbedret.
Efter at have udfyldt formularen modtager du tilsendt tilbud fra autoværksteder, som er tilknyttet Autobutler.
Korrekt afbalancering er vigtig for trafiksikkerheden
Når du kører din Renault på værksted, så er det en god ide at få mekanikeren til at kontrollere om hjulene er korrekt afbalanceret.
En ændring i vægtfordelingen kan bl.a. ske, hvis bilen med lidt for høj fart kommer op over en kantsten, eller hvis et af hjulene rammer et stort hul i vejen.
En forkert afbalancering giver typisk rystelser i rattet, og hjulene vil ikke længere konstant have kontakt med vejunderlaget. Dette kan medføre farlige situationer i trafikken.
En forkert sporing betyder samtidig, at dækkene slides uensartet, og allerede ved små afvigelser i sporingen kan dækkets levetid blive reduceret med op til 10%. Endelig så resulterer nedslidte dæk i øget bremselængde, hvilket igen er med til at forringe trafiksikkerheden.
Hvornår har din Renault brug for en styretøjsudmåling?
For at sikre bedst muligt vejgreb skal alle fire hjul være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.
Om det er gældende for din Renault kan værkstedet kontrollere ved en styretøjsudmåling. Målingen består af en sporing og en 4-hjulsudmåling.
Nedenfor får du 3 tips til, hvornår der er noget galt med enten styrtøjet, sporingen eller afbalanceringen af din bil.
- Det er tegn på manglende retningsstabilitet, når bilen trækker ud til den ene side ved kørsel ud ad lige vej
- Rattet står skævt, selvom der køres lige ud
- Der konstateres uregelmæssigt slid på enten yder- eller indersiden af dækkene
Oplever du en eller flere af ovenstående punkter, så bør du køre bilen på værksted og få foretaget en styretøjsudmåling.