Slidte styrekugler, ratslør og fejl på styretøjet er uhensigtsmæssigt at køre med og kan skabe farlige situationer i trafikken.
Vil du gerne på forhånd have en ide om, hvad det koster at få rettet en eventuel fejl på bilens styretøj så har Autobutler undersøgt gennemsnitsprisen på forskellige styretøjsopgaver, henholdsvis at få foretaget en styretøjsudmåling, en afbalancering af hjulene samt en sporing af bilens dæk.
Alle de viste priser dækker over de tilbud, som værkstederne tidligere har sendt til Citroën-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
787 kr. | 28% | |
Spar i gennemsnit* | ||
787 kr. / 28% |
Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet på din Citroën fungerer som det skal, så book tid til 4-hjulsudmåling el. sporing via Autobutler.
Hvad skal du holde øje med?
Helt grundlæggende sørger styretøj og hjulophæng på din Citroën for at det ikke føles ubehageligt, når du kører over et bump på vejen. Men har bilen været oppe over en kantsten kan der være blevet rykket på hjulindstillingen.
Ofte er fejl i styretøjet årsag til ulykker, hvorimod et korrekt indstillet styretøj skaber stabilitet og er med til at øge trafiksikkerheden. Du kan selv holde øje med styretøj og eventuelt rastslør. Opdager du eksempelvis, at dækkene slides skæve, eller der forekommer vibrationer eller rystelser i rattet, så er der med stor sandsynlighed noget galt med styretøjet.
Ved at benytte tilbudsfunktionen her på Autobutler kan du beskrive fejlen, sådan som du oplever den. I langt de fleste tilfælde vil din beskrivelse af problemet være nok til, at værkstederne kan komme med et bud på, hvad fejlen er, og hvor meget det vil koste at få skaden udbedret.
Korrekt afbalancering og sporing er vigtigt for trafiksikkerheden
Mindst én gang om året bør man få foretaget en 4-hjulsudmåling/styretøjsudmåling, da det er med til at sikre at bilens køreegenskaber forbliver optimale.
På værkstedet udmåles og justeres styretøjet ved brug af det nyeste computerudstyr. Dermed sikres det, at udmålingen giver en korrekt sporing og retningsstabilitet og er der behov for det, så foretager værkstedet de nødvendige justeringer.
Ved en 4-hjulsudmåling og sporing kontrolleres det, at alle fire hjul samt styretøj er korrekt indstillet i forhold til bilproducentens specifikationer. Det betyder bl.a., at alle fire hjul skal være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen. Samtidig skal både forhjulene og baghjulene sidde parallelt mellem hinanden.
Er afbalanceringen ikke korrekt vil det give rystelser i rattet, og hjulene vil ikke længere konstant have kontakt med vejunderlaget. Dette kan medføre farlige situationer i trafikken.
En forkert afbalancering betyder samtidig, at rullemodstanden på dækkene øges. Dækkene vil også blive slidt uensartet, og allerede ved små afvigelser i vægtfordelingen kan dækkets levetid blive reduceret med op til 10%. Endelig så resulterer nedslidte dæk i øget bremselængde, hvilket igen er med til at forringe trafiksikkerheden.
Hvornår har din Citroën brug for en styretøjsudmåling?
Nedenfor får du 5 tips til, hvornår der er noget galt med enten styrtøjet, sporingen eller afbalanceringen af din bil.
- Det er tegn på manglende retningsstabilitet, hvis bilen trækker ud til den ene side ved kørsel ud ad lige vej
- Rattet står skævt, selvom der køres lige ud
- Rattet ryster under kørsel
- Der konstateres uensartet slid på enten yder- eller indersiden af dækkene
- Der høres mislyde eller ’klonk’-lyde, under kørsel
Oplever du et eller flere af ovenstående punkter, så bør du køre bilen på værksted og få foretaget en styretøjsudmåling for at se om der er fejl på styretøj eller affjedring.