Overblik over motoren i en Mazda

Hvad er prisen for en motorreparation til en Mazda?

30 april 2020, 10:42

Mazda er kendt for at udvikle højteknologiske motorer, der har en renere forbrænding, er mere brændstofeffektive og mere kraftfulde end så mange andre motorer.

Ifølge Mazda kan de på den måde skabe ren køreglæde for bilejeren. Men der kan komme skår i glæden, hvis der pludselig opstår fejl, som kræver at motoren skal repareres.

Hvis der opstår fejl på motoren, så vil det i langt de fleste tilfælde kræve, at bilen køres på værksted, så der kan blive foretaget en fejlsøgning og fejlretning.

På nyere biler foregår diagnosticeringen som oftest ved brug af moderne computerudstyr. Men det er dog ikke alt på en bil, der er styret af computerteknologi.

Derfor er det også altid en god ide at holde øje med pludseligt opståede fejl på bilen og i særdeleshed fejl på motoren. Og der kan sagtens opstå fejl på motoren, som ikke automatisk udløser en rød advarselslampe i instrumentbrættet.

Er der bare den mindste mistanke om, at der er opstået fejl på motoren, så kør forbi dit lokale værksted og få bilen undersøgt.

Men før du laver en aftale med et værksted om at få foretaget en reparation af motoren, så kan det være en ide at vide lidt om, hvad prisniveauet er på de mest udbredte reparationer af motoren.

For at du kan få et hurtigt overblik over de forskellige priser, så har autobutler.dk beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Mazda. Det gælder bl.a. udskiftning af defekt turbolader samt reparation af utæt toppakning.

Sådan beregnede vi priserne
Prisen på nedenstående motorreparationer til din Mazda er beregnet på baggrund af alle de tilbud, som vores mere end 300 værkstedssamarbejdspartnere har sendt til Mazda-ejere.

Der er tale om en gennemsnitspris, og derfor kan den viste pris godt variere fra den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.

Spar i gennemsnit*
1.752 kr. / 20%

Leder du efter et kvalitetsværksted, så er nemt at indhente tilbud på autobutler.dk. Når du modtager dine tilbud, kan du sammenligne de enkelte tilbud og finde det værksted, som du finder bedst. Prisen på en motorreparation kan variere, og derfor anbefaler vi, at du undersøger forskellige priser, inden du takkes ja til et tilbud.

Sådan kan der opstå fejl på bilens turbolader

Lister man alle de fejl op, som kan opstå på en motor, så vil listen bl.a. omfatte utæt toppakning, slidt EGR-ventil og fejl på turbolader.

For at tage den sidste, så er en turbolader i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer. Turboladeren har den funktion, at den øger ydelsen i den forbrændingsproces, som finder sted, når brændstof og luft blandes.

Det sker dog sjældent, at bilens turbolader går i stykker og hvis det endelig sker, så skyldes det som regel, at bilens serviceeftersyn ikke er blevet overholdt. Hver gang bilen er til serviceeftersyn vil mekanikeren efterse turboladeren og sørge for at rense turbinen og kompressoren for skidt.

Samtidig bør man altid overholde intervallerne for olieskift. Har man ikke fået skiftet motorolien i tide, så vil den gamle motorolie være fyldt med skidt. Dermed risikerer man, at skidtet fra motorolien samles inde i turboladeren, som dermed bliver beskadiget.

Er toppakningen utæt?

Toppakningen er den pakning, som sidder mellem topstykket og motorblokken. Selvom pakningen er lavet ud af stærke, holdbare kompositmaterialer, så kan pakningen blive slidt og selve motoren dermed blive utæt.

Er toppakningen blevet utæt så kan det medføre, at motorolie eller kølervæske lækker ind i motorens cylindre. Det kan bl.a. føre til tilsmudsede tændrør, mens motorens ydeevne bliver forringet.

Derfor skal man holde øje med om toppakningen er utæt. Det kan man bl.a. gøre på følgende måder:

  • Kontroller, at tændrørene ikke er tilsmudset.
  • Start motoren og kontroller, at der ikke siver udstødningsgasser ud mellem topstykke og motorblok.
  • Efter at motoren er afkølet tjek så, at kølervæsken er grønlig eller blålig. Væsken skal se klar ud og må ikke være brunlig. Er den det, så kan det tyde på, at kølervæsken er blevet blandet med motorolien.
  • Kontroller også oliepinden. Ser det ud til, at der er skum på oliepinden, så skyldes det formentlig, at olien er blevet blandet med kølervæsken.
  • Tjek røgen fra bilens udstødningsrør. Har udstødningsgassen en blålig farve og lugter den olieagtig, så er det tegn på at olien er løbet ind i motorens cylindre. Røgen kan også være helt hvid. Det skyldes formentlig, at kølervæsken er lækket ind i cylindrene, forårsaget af en utæt toppakning.

Er du usikker på om toppakningen på din Mazda er utæt, så bestil tilbud på autobutler.dk og få bilen kørt på værksted. Her vil mekanikeren hurtigt kunne give dig et svar på om toppakningen er utæt og bør skiftes.

Få tilbud og sammenlign priser på motorarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.