Det kan være lidt svært at gennemskue, hvad prisen på et bremseskift koster. Der er stor forskel på værkstedernes timepriser, deres pris på reservedele osv.
På Autobutler har vi undersøgt prisen for et bremseskift til Dacia, så du kan orientere dig bedre.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
784 kr. | 21% | |
Spar i gennemsnit* | ||
784 kr. / 21% |
Den udregnede pris er en gennemsnitpris, som dækker over samtlige tilbud afgivet til Dacia-ejere uanset model og årgang.
På Autobutler kan man nemt og hurtigt indhente tilbud på udskiftning af bremser. Autoværkstederne, der er tilknyttet vores værkstedsportal, sender dig skriftlige tilbud med en beskrivelse af opgavens omfang. Ved at vælge et værksted tæt på din bopæl eller arbejdsplads kan du hurtigt få udskiftet eller repareret bilens bremsesystem.
Sådan fungerer bilens bremser
Bremsesystemet på en bil består typisk af en bremseskive på hvert hjul samt to bremseklodser. Ved at aktivere bremsepedalen presses bremseklodserne ind mod skiven og bilen bremser.
Samtidig med at bremseklodserne presses ind mod bremseskiven sørger et hydraulisk system for, at bremsevæske presses gennem bremserørene og ud til bremserne. Bremsevæsken medvirker til, at bremseklodserne presses mod bremseskiven.
Nedslidte eller defekte bremser, inkl. bremserør, kan få alvorlige konsekvenser for trafiksikkerheden. Derfor er det vigtigt, at man altid holder ekstra godt øje med, at bremserne virker som de skal. Får du den mindste mistanke om, at noget er galt, skal du køre din Dacia på værksted for at få bremsesystemet efterset.
I servicehåndbogen står det anført, hvornår bilen skal til service. Her vil mekanikeren foretage en kontrol af bremserne.
Oplever du fejl på bilens bremsesystem?
Mange bilister kører rundt med delvist defekte bremser, uden at opdage det.
En undersøgelse foretaget af Autobutler i 2015 viste, at hver femte danske bilist kørte med bremser, som var fejlbehæftet.
Der kan opstå mange fejl i bremsesystemet, så bremserne ikke virker 100 pct, som de skal. Nedenfor oplister vi de hyppigste årsager til, at bremsesystemet ikke fungerer.
- Bremsesystemet mangler bremsevæske, hvilket kan skyldes, at der er en utæthed i systemet. Den manglende væske betyder, at der kommer luft i systemet. Dermed virker bremserne ikke 100 pct. som de skal. Et tegn på dette er, hvis bremsepedalen ikke længere virker hård, men kan trædes næsten helt i bund.
- Manglende bremsevæske kan det dog også skyldes almindelig slitage og forbrug. Påfyld væske og hold herefter øje med, at systemet ikke taber væsken hurtigt igen.
- Bremsevæske uden effekt - bremsevæsken bliver med tiden blandet med vand og fungerer dermed ikke længere 100 pct. effektivt. Værkstederne har et særligt måleudstyr, der viser vandindholdet i bremsevæsken. Få det tjekket på dit værksted, når bilen er til syn.
- Bilens indikatorlampe lyser rødt. Det er højst sandsynligt tegn på, at bremseklodserne er slidte og bør udskiftes.
- Der høres en høj hylende lyd, når du bremser. Måske er der bare tale om en smule rust, der har sat sig på bremseskiverne. Er det tilfældet vil rusten blive slidt af ved de første par opbremsninger. Men forsvinder lyden ikke, er det tegn på at noget er galt, og du bør køre bilen forbi et værksted.
- Hvis bilen trækker til siden, når du bremser er det højst sandsynligt fordi, at bremseklodserne er slidt skæve og derfor bør efterses af en mekaniker.
Tip:
Du kan selv tjekke om bilens bremser fungerer, som de skal. Ved en hastighed på 30 km/t skal bilen kunne standses på højst 6 meter. Foretag øvelsen på en vej, hvor du ikke er til fare for andre bilister.