Vintrene i Danmark er ofte lig med fugt og lave temperaturer. Samtidig er vintrene højsæson for saltning på de danske veje. Kombinationen af vejsalt og et fugtigt klima skaber optimale betingelser for rustangreb på den danske bilpark.
Rust opstår som en kemisk forbindelse, når jern og jernholdige materialer kommer i kontakt med vand og ilt. Og når processen tilsættes vejsalt, så sættes der ekstra turbo på rustangrebene.
En af de dele, som er særlig udsat på bilen er udstødningen. Over tid ruster udstødningsrøret, og opstår der huller i udstødningen, så skal den skiftes.
Udskiftning eller reparation af bilens udstødning er typisk en opgave for et autoværksted. Værkstederne har forskellige priser på udskiftning af udstødning. Så for at give dig en ide om, hvad det koster at få udskiftet udstødningen på en Suzuki, har autobutler.dk undersøgt prisen.
En prisberegning baseret på samtlige tilbud som vores samarbejdspartnere, autoværkstederne, har sendt til Suzuki-ejere, viser, at gennemsnitprisen ligger på:
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
953 kr. | 19% | |
Spar i gennemsnit* | ||
953 kr. / 19% |
Få tilbud på ny udstødning
Det er især karosseri og undervogn, som er mest udsat for rustangreb.
Udstødningssystemet sidder som bekendt neden under bilen, og netop rust er den hyppigste årsag til, at hele eller dele af udstødningssystemet på din Suzuki risikerer at skulle udskiftes.
Rustangrebene æder simpelthen metallet op og resulterer i revner eller huller i udstødningen. Konsekvensen af en hullet udstødning er for megen forurening og for meget motorstøj under kørsel.
Er utætheden opstået på den øverste del af udstødningsrøret, så risikerer man samtidig også, at de farlige udstødningsgasser siver fra udstødningen og ind i bilens kabine.
Skal bilen til mekanikeren så brug autobutler.dk til at indhente tilbud på opgaven.
Brug tilbudsformularen. Jo mere præcist du er i stand til at beskrive opgaven, jo lettere er det for værkstederne at komme med et realistisk tilbud.
Mere end 12.000 bilejere har allerede bedømt autoværkstederne. Ved at læse andre bilejeres bedømmelser bliver det måske også lettere for dig at vælge det rigtige værksted, uanset om du fokuserer på pris, kvalitet eller geografisk beliggenhed.
Hvilke dele består bilens udstødning af?
Udstødningssystemet på en Suzuki starter oppe ved udstødningsmanifolden, som er monteret på selve motorblokken.
Herfra ledes udstødningsgasserne fra motorens cylindre ind i den øverste del af udstødningsrøret.
Katalysatoren er et kemisk filter, som filtrerer de skadelige udstødningsgasser, kvælstofoxid, kulilte og kulbrinter, så de resterende gasser, der slippes ud gennem udstødningsrøret, er knap så skadelige.
Katalysatoren sidder oppe i begyndelsen af udstødningsrøret, hvor man også finder lambda-sonderne, der måler mængden af luft i udstødningen og automatisk justere mængden af benzin til motoren.
Udstødningsrøret fortsætter ned under bilen, hvor røgen ledes gennem en eller flere lydpotter, der er med til at reducere motorstøjen. Som afslutning på udstødningen findes det som kaldes for rørhalen.
Hvis der opstår rustgennemtæringer på udstødningssystemet, dvs. lydpotter, udstødningsrør m.m., så kan de enkelte dele i mange tilfælde udskiftes enkeltvis.
Man behøver altså ikke at købe en helt ny og komplet udstødning. Man skal altid reagere, hvis man har mistanke om, at der er kommet et hul i udstødningen, især hvis hullet viser sig at være på den øverste del af udstødningen og før katalysatoren. For så risikerer de farlige ufiltrerede udstødningsgasser at sive ind i kabinen, og gasserne er giftige både for mennesker og miljø.
Brug autobutler.dk næste gang du skal have udskiftet udstødningen på din Suzuki.