Man kan ikke sige noget præcist om, hvornår du skal have skiftet støddæmperne på din bil. Mange producenter og autoværksteder anbefaler, at man får dem skiftet efter 80.000 eller 100.000 km., men det afhænger både af bilens alder, og hvor tit du kører på ujævne, bumpede veje.
Nedenfor kan du se prisen for reparation og udskiftning af støddæmpere på en Ford.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
727 kr. | 20% | |
Spar i gennemsnit* | ||
727 kr. / 20% |
Sikkert er det dog, at bilens støddæmpere slides langsomt og sikkert. Over tid mister de evnen til at absorbere stød fra vejen, og derfor skal du holde et ekstra øje med støddæmperne, især hvis bilen er af ældre dato.
Når du skal have skiftet støddæmperne på din Ford, så anbefaler vi, at du indhenter tilbud fra flere værksteder. Det kan du gøre nemt og hurtigt via Autobutler.
En udskiftning af støddæmpere kan dække over mange ting, og det er forskelligt fra bil til bil og fra scenarie til scenarie. Værkstedet vil oftest anbefale, at man får udskiftet sine støddæmpere parvis (enten for eller bag), eller måske alle fire, men det er også muligt at udskifte en enkelt, hvis bilejeren ønsker det. Samtidig er prisen som oftest højere for at få udskiftet støddæmpere foran end bagved. I nogle tilfælde vil det også være nødvendigt at skifte de kraftige fjedre, som er monteret i samme område, samt evt. udskiftning af tårnlejer.
Prisen kan desuden indimellem inkludere 4-hjulsudmåling (afhængig af bilens konstruktion/ophæng). Derfor er det svært at give en præcis gennemsnitspris, da opgaven vil variere fra bil til bil.
Nedenfor har vi givet en prisidé for forskellige modeller
De er baseret på en timepris på værkstedet på 600 kroner, som er et omtrent gennemsnit hos vores værksteder. Selv inden for et bestemt bilmærke kan der desuden være stor prisforskel fra model til model, hvilket du kan se nedenfor ved vores tre eksempler på vejledende priser.
Ford Focus 1.6 TDCI 2004-2010 | Timer | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Støddæmpere foran, 2 stk. | 2.300 | |
Manchetsæt (skiftes ofte) 1 sæt | 470 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 1,7 | 1.020 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 3.790 | |
Støddæmpere bag, 2 stk. | 1.700 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 0,7 | 420 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 2.120 |
Ford Fiesta 1.0 Ecoboost 2012-2017 | Timer | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Støddæmpere foran, 2 stk. | 2.900 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 2,2 | 1.320 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 4.220 | |
Støddæmpere bag, 2 stk. | 2.600 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 0,6 | 360 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 2.960 |
Ford Mondeo 2.0 TDCI 2007 - i dag | Timer | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Støddæmpere for, 2 stk. | 2.700 | |
Manchetsæt (skiftes ofte) 1 sæt | 260 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 2,7 | 1.620 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 4.580 | |
Støddæmpere bag, 2 stk. | 1.400 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 0,4 | 240 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 1.640 |
Opret en sag på Autobutler og få automatisk tilsendt tilbud på udskiftning af lige netop din bils støddæmpere. Alle tilbud fås på skrift og på vores værkstedsportal kan du læse værkstedsanmeldelser fra andre brugere.
## Udskiftning af støddæmpere – hvornår er det tid?
Danske bilister er godt opdraget i den forstand, at de som regel godt er klar over, at bilens dæk skal skiftes, når slidmønsteret viser træthedstegn, og at bremserne har stor betydning for trafiksikkerheden.
Men det er langt færre bilister, som er klar over, at bilens affjedringssystem, herunder støddæmpere, faktisk også har stor betydning for din og dine medtrafikanters trafiksikkerhed.
Affjedringen i din Ford lever dermed på flere måder lidt i det skjulte. Dels fordi mange bilister ikke har tilstrækkelig med viden om affjedringens funktion, og dels fordi støddæmperne sidder skjult inde under bilen, og det derfor ikke er noget, som man går og tænker på hver dag.
Affjedringssystemet er vigtigt, fordi det er med til at sikre, at bilens hjul bevarer vejgrebet, og at stød fra vejbanen ikke forplanter sig direkte op i karosseriet.
Støddæmperen absorberer stød og bump fra vejen, og det samlede affjedringssystem har altså både betydning for kørekomforten og sikkerheden. Er affjedringen ikke 100 pct. i orden, vil hjulene miste vejgrebet, når bilen passerer et bump. Det vil føles ubehageligt at køre over et hul på vejen, og det vil kunne skabe en farlig situation, da du ikke kan styre bilen, så længe hjulene ikke har kontakt med vejunderlaget.
Er affjedringssystemet slidt, vil bilen reagere ved at gynge og være ustabil og tilmed også være ekstra påvirkelig for sidevind. Og måske vigtigst af alt så vil slidte eller defekte støddæmpere betyde forøget bremselængde, fordi bilens vejgreb ikke er, som det skal være. Ofte vil bilen skulle bruge op til flere meter ekstra for at bremse med slidte støddæmpere, fremfor hvis bilens støddæmpere var helt nye.
Kan der være noget galt med affjedringssystemet?
Når du har din bil til et almindeligt serviceeftersyn, vil mekanikeren tjekke, om alt er, som det skal være, med bilens affjedringssystem. Men slitage og fejl opstår løbende. Derfor er det nødvendigt, at du selv holder øje med, om bilen pludselig opfører sig anderledes end normalt.
Hvis du registrerer mærkelige bevægelser eller lyde, når du svinger, bremser eller accelerer, så bør du kontakte et værksted. Nedenfor ser du 5 eksempler på, når der kan være noget galt med bilens affjedringssystem.
- Bilen er længere om at bremse
- Når du kører over et bump på vejen, så lyder der en metallisk lyd
- Det føles som om, at bilen har fået mere ratslør
- Hver gang du drejer, lyder der en underlig ’klunk-lyd’
- Du kan se på dine dæk, at de slides uregelmæssigt
Vippetesten, der afslører alt
Hvis du får mistanke om, at der kan være noget galt med din Fords støddæmpere, så prøv at foretage den kendte ’vippetest’.
Det gør du ved at presse ned på toppen af skærm eller kofanger foran på den ene side af bilen. Når du slipper igen, må bilen kun vippe én enkelt gang.
Står bilen og gynger flere gange op og ned er det tegn på, at støddæmperne er slidte.
Prøv også at køre en tur i bilen. Find en vej, hvor der ikke er nogen trafik, og foretag så et par skarpe sving. Føles bilen lige lovlig livlig, bør du få affjedringssystemet tjekket på et værksted.
På værkstederne kan de ved hjælp af en affjedringstester kontrollere om støddæmpere, affjedring og ophæng fungerer som det skal.