Den store synder herhjemme, når det gælder rustangreb på biler, er den høje luftfugtighed og de skiftende temperaturer. Dette i kombination med de store mængder af vejsalt, som hver vinter strøges ud på de danske veje, får den danske bilpark til at ruste.
Langt de fleste bilejere vælger at få reparationen af rust-angreb udført på et autoværksted. Derfor har Autobutler beregnet, hvad det som Renault-ejer i gennemsnit koster at få udskiftet hele udstødningen.
Vores beregninger er baseret på alle de tilbud, som værkstederne tilknyttet Autobutler, har afgivet til Renault-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.772 kr. | 20% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.772 kr. / 20% |
Gør-det-selv eller værksted?
Bilens udstødning hører til blandt de dele på bilen, som langsomt nedbrydes af rust. Når rustangrebene har fortæret så meget af rørene, at der er kommet huller i systemet, så er man nødt til at få repareret eller udskiftet hele eller dele af udstødningssystemet.
Det er faktisk muligt selv at gøre begge dele, hvis man ellers ved, hvilke reservedele det er, som der skal købes i autodelshoppen.
Vil du bruge en mekaniker, kan du dog med fordel bruge Autobutler. Når du bruger tilbudsfunktionen her på siden modtager du skriftlige tilbud fra værksteder, der er tilknyttet vores værkstedsportal. Jo mere udførligt, du kan beskrive problemet, og måske endda vedhæfte et par billeder, jo større er chancen for, at værkstederne giver dig et realistisk tilbud.
Når værkstederne sender dig tilbud, så kan du frit vælge det tilbud, der passer bedst til dig, uanset om det skal være et værksted tæt på din bopæl eller arbejdsplads.
Bilens udstødning
Bilens udstødning sørger for, at de giftige udstødningsgasser ledes væk fra bilen.
Hvis udstødningssystemet er utæt, enten pga. en gennemtæring eller en utæt pakning, vil man tydeligt kunne høre støjen fra motoren. Men støjen er ikke det eneste problem. For hvis der findes en utæthed i udstødningssystemet, så risikerer man, at der ledes giftige gasser ind i selve bilens kabine.
Udstødningssystemet på din Renault består af flere dele. Første del sidder monteret på motorblokken. Det er udstødningsmanifolden, som leder udstødningsgasserne fra motorens cylindre ind i selve udstødningsrøret.
Bilens katalysator, og eventuelt dieselpartikelfilter, sidder mellem manifolden og lydpotten. Disse to enheder nedbryder de farlige partikler og udstødningsgasser. Kulbrinte, carbonoxid og nitrogendioxid filtreres fra, så udstødningsgasserne er knap så skadelige for miljøet.
På hver side af katalysatoren sidder der desuden et sæt lambda-sonder. De små sensorer regulerer tilførslen af benzin til motoren ved at måle blandingsforholdet mellem benzin og luft i udstødningen.
Selve udstødningsrøret løber inde under bilen. Røret er opdelt i flere dele, herunder forrør og mellemrør, som kan udskiftes enkeltvis.
Helt ude bagerst, lige før den sidste stump udstødningsrør, sidder lydpotten. Den har til formål at dæmpe lyden fra motoren. Hvis der opstår et hul på udstødningssystemet, sker det som oftest på stykket efter katalysatoren.
Sådan kan udstødningen repareres
Er der opstået et hul et sted på udstødningsrøret, kan det muligvis repareres. Til det vil man som oftest bruge det, der kaldes for Gun Gum. Er du fiks på fingrene, så kan det endda være en ’gør-det-selv’ opgave.
Gun Gum er en slags ’pasta’ som smøres ind i hjørner eller bruges til at tætne en utæthed. I visse tilfælde, og når det er muligt, så vikles der først en reparationsbandage rundt om røret for herefter så at påføre Gun Gum pastaen.
Når Gun Gum pastaen størkner bliver den hård, og en sådan reparation kan faktisk holde længe.
Viser det sig nødvendigt enten at udskifte en del af udstødningen eller ved svejsning at montere et nyt rørstykke, så er det en opgave, der kan klares af en mekaniker.
Den del af udstødningssystemet, som sidder under bilen er monteret med gummiophæng. Disse ophæng kan også blive angrebet og gennemtæret af rust. Men hvis ikke også hele undervognen er ramt af rust, så er det som regel muligt at svejse et nyt ophæng på.
Om det er besværet værd at begynde at reparere på udstødningen, eller om det bedre kan svare sig at udskifte hele eller dele af udstødningssystemet er en snak, som man kan tage med sin mekaniker.
Via Autobutler kan du komme i kontakt med en række værksteder og få råd og vejledning til, hvad du skal gøre, når der er fejl på udstødningssystemet.
Brug tilbudsfunktionen her på siden og få bestilt dit næste værkstedsbesøg.