Moderne biler er i dag udstyret med intelligente sikkerhedsinnovationer, der kan eliminere mange af de farlige situationer, som opstår på i trafikken.
De omfattende elektroniske sikkerhedssystemer er også implementeret i Kia’s nyeste modeller, og de avancerede sikkerhedsforanstaltninger er selvfølgelig godt både for trafikanter og medtrafikanter. Men når bilerne får indbygget så meget elektronik, så øger det samtidig også risikoen for, at der opstår fejl på systemerne.
I tilfælde af fejl, hvor teknikken svigter, vil en advarselslampe lyse i instrumentpanelet, og det vil formentlig være nødvendigt at køre bilen på værksted for at få foretaget en fejlfinding og diagnosticering.
Fejl på bilens elektroniske sikkerhedssystemer kan betyde alt lige fra fejl på vognbaneassistenten til den intelligente fartpilot med radarsensor.
Når fejlen er opstået, er det for de fleste bilejere ikke helt ligegyldigt, hvad regningen kommer til at lyde på. Prisen for et værkstedsbesøg afhænger dog af, hvilket værksted man kontakter og hvad fejlen viser sig at være.
Derfor kan det også være svært at sige, hvad værkstedsregningen kommer til at lyde på. Men for at give dig et overblik over forskellige reparationer af elektrisk sikkerhedsudstyr på en Kia har vi nedenfor beregnet en række forskellige priseksempler.
Som grundlag for prisberegningen har vi brugt alle tilbud, som Kia-ejere har modtaget fra autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler, uanset årgang og model.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
329 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
329 kr. / 24% |
Ved at oprette en opgave på Autobutler får du tilsendt tilbud. Herefter er det nemt at sammenligne værkstedernes tilbud og priser og beslutte dig for, hvilket værksted du vil benytte.
De nyeste Kia-modeller er fyldt med elektroniske sikkerhedssystemer
Ligesom en lang række øvrige bilmærker er Kia’s topmodeller fyldt med elektronisk sikkerhedsudstyr. Kia arbejder med det, som de kalder for Advanced Driver Assistance Systems (ADAS) og KIA’s DRIVE WiSE-teknologier.
Alt sammen er det systemer, som gør vejene mere sikre at færdes på og kørslen mere afslappet. Hele tiden udvikler bilproducenten på nye ideer, og i dag man kan bl.a. købe en Kia med automatisk nødbremsesystem samt et ’Forward Collision Warning-system’, der registrerer en potentiel risiko for en kollision med det forankørende køretøj.
Desuden er bilerne, afhængig af model og årgang, udstyret med blind spot detection, vognbaneassistent, intelligent fartpilot med radarsensor, parkeringsassistent og dynamisk kurvelys.
Med så megen elektronik kan det ikke undgås, at der fra tid til anden opstår fejl på bilens elektroniske systemer. Og når det sker, skal bilen som regel en tur forbi værkstedet. Men sådan bliver det måske ikke nødvendigvis i fremtiden.
Innovationen af de elektroniske sikkerhedssystemer går så stærkt, at der i dag tales om den intelligente bil, der nærmest er at sammenligne med en computer på fire hjul.
Fejlfinding af bilens elektroniske sikkerhedssystemer foregår allerede i dag via en computer. I mange tilfælde løses fejlen blot ved at nulstille de elektroniske systemer, og i princippet betyder det, at bilen i fremtiden slet ikke behøver befinde sig på værkstedet.
Ved hjælp af den trådløse teknologi vil autoværkstederne kunne rette fejl på bilen, selv når bilen eksempelvis holder hjemme hos kunden.
Værkstedets og bilens computer vil være tilkoblet samme system, og hvis der opstår en fejl på bilen, så vil værkstedet automatisk modtage en notifikation.
Tit vil det være nok for mekanikeren at rette fejlen via computeren uden at skulle være i fysisk kontakt med bilen. Eller også kan mekanikeren finde frem til fejlen og bestille de nødvendige reservedele hjem, så kunden kun behøver kører bilen på værkstedet én gang.