Tandremmen i din BMW driver knastakslen, som sørger for, at stemplerne drives i den rigtige rækkefølge. Tandremmen ligner nærmest en stor tyk elastik. Den er lavet af et kraftigt gummimateriale og er fyldt med tænder på indersiden. Tænderne, eller takkerne, sørger for, at remmen fastholdes på tandhjulet.
Det er vigtigt, at tandremmen ikke er slidt, for det kan få den til at springe, og det vil i værste fald beskadige stempler og ventiler. Remmen slides, hver gang motoren starter, og derfor bør remmen udskiftes ved et bestemt kilometertal. Det fremgår af servicebogen, hvor ofte remmen skal skiftes.
Hos Autobutler har vi beregnet gennemsnitsprisen på et tandremsskift på en BMW. Prisen er beregnet på tværs af modeller og årgange, og derfor kan prisen til netop din BMW afvige fra nedenstående.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
4.591 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
4.591 kr. / 23% |
Når du bruger Autobutler, er det nemt at få bilen på værksted til den rigtige pris. Værkstederne, der er tilknyttet vores værkstedsportal, sender nemlig udelukkende skriftlige tilbud, når du opretter en sag, og forespørger på tilbud. Det betyder, at du nemt kan sammenligne priser, og beskrivelse af opgavens omfang. Som et sidste sikkerhedstjek, inden du vælger værksted, kan du på autobutler.dk læse anmeldelser af værkstederne. Alle brugere af Autobutler har mulighed for at anmelde værkstederne, som de har benyttet.
Hvornår skal tandremmen på BMW skiftes - og kan jeg gøre det selv?
Med fremkomsten af nye, og mere holdbare tandremme, har flere bilproducenter udvidet anbefalingen for, hvor mange kørte kilometer, remmen kan holde til. Typisk vil det være mellem 100.000 og 200.000 km. Samtidig er remmens levetid dog begrænset til et vist antal år (typisk 5 år), og derfor kan du opleve, at remmen skal skiftes, selvom bilen ikke har kørt det maksimale antal kilometer.
Tandremmen arbejder sammen med vandpumpen. Begge dele slides, og mange værksteder vælger derfor, at skifte både tandrem og vandpumpe på samme tid, da det vil være for besværligt først, at skulle skifte den ene del, og måske et halvt år efter den anden.
Det kan lade sig gøre, selv at udskifte tandremmen, men det er en af de opgaver, som ikke anbefales, at man selv går i krig med, medmindre man er 100 pct. klar over, hvordan arbejdet skal udføres. Opgaven er lidt bøvlet, og begås der en fejl, risikerer du, at det kommer til at koste en ny motor.
Fordi en udskiftning af tandremmen kræver, at man skiller en del af motoren ad, så vil værkstederne komme op med forskellige bud på, hvor lang tid arbejdet tager. Derfor er det også en god ide, at tjekke de enkelte tilbud og se, hvor mange timer, mekanikeren skal bruge, førend den nye rem er på plads. Der kan også være stor forskel på timeprisen hos de enkelte værksteder, og der kan derfor være en del at spare ved at sammenligne tilbud.
Ny brugt bil – sørg for at få tandremmen skiftet
Det er vigtigt, at du fra tid til anden holder øje med bilens tandrem, eller i hvert fald sikrer dig, at din mekaniker gør det.
For springer tandremmen først, kan det forårsage alvorlige skader på motoren. Overvejer du at købe en brugt bil, så husk endvidere altid at få sælger til at oplyse, hvornår tandremmen sidst blev udskiftet. Det bedste vil faktisk være, hvis du i forbindelse med købet får den tidligere ejer til at skifte tandremmen. På den måde undgår du at havne i en kedelig tvist, hvis remmen skulle springe kort tid efter, at du har overtaget bilen.
Tandrem: 3 ting, du skal være opmærksom på
Det kan være vanskeligt at forudsige, hvornår tandremmen er slidt så meget, at den skal udskiftes. Ovenfor har du kunnet læse, hvor mange kilometer bilen maksimalt må have kørt, men det er ikke kun den almindelige slitage, som har betydning for, hvornår remmen skal skiftes.
Temperatursvingninger: Tandremmen er som nævnt lavet af et kraftigt gummemateriale, som ved store temperatursvingninger enten kan udvide sig og trække sig sammen. Når remmen udvider sig pga. varme og senere trækker sig sammen igen, kan det få remmens overflade til at slå revner. Sker det, er det et sikkert tegn på, at remmen er ved at være mør og bør skiftes. Derfor skal du holde øje med, at gummiet altid ser intakt ud.
Oliesprøjt i motorrummet: Er motorrummet på din BMW sølet ind i olie, så kan du risikere, at olien kommer ind mellem tandrem og tandhjul. Hvis ikke du sørger for at holde motorrummet rent og sikrer dig, at der ikke er nogen utætheder, som giver oliespild, så risikerer du, at tandremmen glider af tandhjulet. Hvis det sker, kan det ødelægge både stempler og ventiler på motoren. En tandrem, som er smurt ind i olie, bør derfor altid udskiftes.
En ældre model: Sidder der en ældre tandrem på din bil, så vil den måske være trapezformet og langt fra så smidig, som de nye tandremme, der findes på markedet i dag. Er det tilfældet, bør du få den udskiftet. Nye tandremme holder nemlig væsentligt længere og springer ikke nær så ofte.
Opret en opgave hos os, eller kontakt vores dygtige support, hvis du er i tvivl om noget - de sidder klar på hverdage mellem 9-16 på telefonnummer 77 34 32 21.