Airconditionanlægget eller klimaanlægget i din BMW er sat i verden for at blive brugt. Mange bilejere tror fejlagtigt, at bilens køleanlæg kun skal bruges om sommeren, men nøjes man med at gøre det, vil anlægget langsomt tørre ud. Tænd derfor hellere en gang for meget end en gang for lidt for aircondition- eller klimaanlægget i din BMW.
Aircondition service til rekord-pris
Din BMW aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Hvad koster et airconditionservice til BMW?
For at klimaanlægget fungerer 100 pct., som det skal, anbefaler værkstederne, at du mindst én gang om året får anlægget efterset, og mindst én gang hvert andet år får det serviceret.
Det er faktisk de færreste bilejere, der er klar over, at både et airconditionanlæg og klimanlæg kræver service og vedligeholdelse. Men køleanlægget i din BMW vil årligt typisk tabe mellem 8-10 pct. kølemiddel. Når kølemidlet forsvinder giver det en ringere køleevne. Ved manglende service vil anlægget derfor kunne svigte helt, og så bliver regningen for alvor dyr.
Når du opretter en sag på autobutler.dk får du automatisk tilsendt tilbud. Du får alle tilbud på skrift og kan derfor nemt sammenligne pris og indhold fra de enkelte værksteder.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Hvorfor skal airconditionanlægget være tændt om vinteren også?
For at undgå at pakninger og stempler udtørrer, kræver et airconditionanlæg/klimaanlæg konstant smørelse. Anlægget er bygget op på en måde, så der inde i det lukkede system flyder en olie, som er med til at smøre pakninger og stempler. Når køleanlægget ikke bruges, vil olien ikke cirkulere rundt i systemet, og de vitale dele tørrer ud. Det betyder, at anlægget over tid vil blive utæt og risikerer at gå i stykker.
Med tanke på det er det derfor også vigtigt, at du bruger din BMW’s airconditionanlæg om vinteren. Anlægget kan fjerne både is og dug fra ruderne og samtidig give et godt indeklima i bilen.
Forskellen på et klimaanlæg og et airconditionanlæg
Din BMW er udstyret med enten et airconditionanlæg eller et klimaanlæg. Begge køleanlæg virker ved, at en kompressor nedkøler og tørrer luften udefra, som så sendes ind i bilens kabine. Når vinduer og eventuelt soltag holdes lukket, vil der være en konstant temperatur i bilen.
Forskellen på et airconditionanlæg og et klimaanlæg er, at sidstnævnte styrer temperaturen ved hjælp af små følere, der kontrollerer temperaturen inde i kabinen. Ændres temperaturen, vil anlægget automatisk blæse enten kold eller varm luft ind i bilen for at fastholde den ønskede temperatur.
Et 2-zoners klimaanlæg virker på samme måde, men kan samtidig også justere temperaturen individuelt i både førersiden og passagersiden. I nogle tilfælde kan det sågar styre temperaturen, så den er forskellig for og bag i bilen.
Modsat de fuldautomatiske klimaanlæg er et airconditionanlæg knap så avanceret. A/C-anlægget er en basisløsning, som i dag mest findes i ældre BMW-modeller, og hvor temperaturen justeres manuelt. Skal temperaturen ændres, sker det ved at skrue op eller ned for enten blæser- eller temperaturknappen. Temperaturen tilpasses altså ikke automatisk.
Service af aircon- eller klimaanlæg
Siden 2010 har det været et lovkrav, at mekanikere, der arbejder med A/C-anlæg og klimaanlæg, skal have en specifik efteruddannelse.
Det kræver nemlig særlige kvalifikationer at håndtere kølemidlet miljømæssigt forsvarligt. Kølemidlet i bilens A/C og klimaanlæg forurener nemlig langt mere end eksempelvis CO2. Derfor er det i dag et krav fra myndighedernes side, at værkstederne kan håndtere kølemidlet forsvarligt.
Du kan godt selv rense klimaanlægget i din BMW, men skal du have skiftet kølemiddel, skal bilen altså en tur på værksted. Nedenfor gennemgås et service af din BMW’s A/C eller klimaanlæg punkt for punkt:
- Kontrol af alle anlæggets funktioner
- Udskiftning af pollenfilter, tørfilter og mikrofilter i fordamper
- Fordamperen rengøres og desinficeres for at fjerne mug, skimmelsvamp og dårlig lugt, så du kan køre med optimal luftkvalitet
- Brugt kølemiddel tømmes af og nyt kølemiddel påfyldes
Hver gang du får foretaget et service af din BMW’s aircondition/klimaanlæg, forlænges anlæggets levetid, og du mindsker samtidig risikoen for, at anlægget bryder sammen.
3 gode råd om aircondition- og klimaanlæg
Her kommer tre gode råd til dit klimaanlæg:
Køler aircondition- eller klimaanlægget ikke, som det skal, så kontakt dit lokale værksted, der ved hjælp af en særlig a/c-maskine hurtigt kan tjekke, om der er fejl på systemet.
Hvis du slukker for bilens A/C- eller klimaanlæg 10-15 minutter før, du skal parkere, vil du kunne reducere bakteriedannelsen inde i systemet. Varmen fra motoren udtørrer nemlig luftkanalerne, så systemet tømmes for det kondensvand, som ellers ville stå i systemet og danne bakterier.
Køber du en brugt bil, så husk at få køleanlægget tjekket, før handlen indgås. Dermed undgår du at overtage en bil med et defekt klimaanlæg.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service