Bilens styretøj består bl.a. af rat, ratstamme, styrehus, tandstang, svingarme, styrekugler og bærekugler og sammen med affjedringssystemet sørger styretøjet for at kørslen er komfortabel og sikker.
Styretøjet på din Seat må hverken være slidt eller defekt, da det kan påvirke trafiksikkerheden.
Men de enkelte dele på styrtøjet bliver netop slidt med tiden, og er man uheldig at køre ned i et hul på vejen eller op over en kantsten, så kan styretøjet blive beskadiget.
Opleves der derfor uregelmæssigheder under kørsel, det kan være en mærkelig lyd, når rattet drejes rattet eller en metallisk klonklyd, når der køres over et bump, så bør du med det samme få bilen undersøgt på et værksted.
På autoværkstedet bliver der foretaget en styretøjsudmåling, der består af både en sporing samt en 4-hjulsudmåling. Anbefalingen lyder, at en styretøjsudmåling bør foretages én gang om året eller når bilen har kørt 15.000 km.
Gennemsnitsprisen på en styretøjsudmåling har vi beregnet nedenfor. Så du har en ide om, hvad det koster at få undersøgt din Seat for ratslør eller fejl på styretøjet.
Vær opmærksom på, at den viste pris dækker over de tilbud, som værkstederne har afgivet til Seat-ejere, på tværs af alle årgange og modeller.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
722 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
722 kr. / 22% |
Ved at bruge autobutler.dk får du skriftlige tilbud fra kvalitetsværksteder. Undersøgelser har vist, at du typisk sparer op til 60%* på bilreparationen, når du benytter autobutler.dk.
Når du bruger autobutler.dk er du også omfattet af vores prismatch-aftale. Det betyder, at finder du et tilbud, der er billigere end det billigste tilbud på autobutler.dk, så matcher vi prisen. Dermed er du garanteret, at du altid får de laveste værkstedspriser.
Ud over prismatch får du samtidig også 3 års garanti på alt værkstedsarbejde udført via autobutler.dk. Alle værkstederne, som samarbejder med autobutler.dk, er FDM-kvalitetskontrollerede og lever derfor op til FDM's reparationsaftale.
Fejl på bilens styretøj bør straks undersøges
Hvis der høres underlige lyde, når du kører i din bil, så kan det skyldes, at der er fejl på styretøjet. Måske en defekt styre- eller bærekugle.
Men det kan også være et slidt hjulleje. Om det er det sidste, vil hurtigt vise sig, hvis du tager fat i toppen af hjulet og vrikker det ind- og udad. Hvis hjulet rokker lidt frem og tilbage er det tegn på slør i hjulet. Så skal hjullejet enten skiftes eller efterspændes.
Det kan også være, at du opdager, at dækkene er begyndt at blive slidt uregelmæssigt eller der er opstået vibrationer i rattet. Ofte vil det skyldes, at der er fejl eller slitage på bilens styretøj.
Når dækkene slides skævt, så forringer det bilens bremseevne. Den øgede bremselængde har negativ effekt på trafiksikkerheden og kan i værste fald få katastrofale følger. Det gælder selv kørsel ved lave hastigheder.
Både af hensyn til trafiksikkerheden og komforten er det altså derfor en god ide at få foretaget en sporing samt 4-hjulsudmåling af bilens styretøj mindst én gang om året. Det er oplagt at få det gjort når der skiftes dæk fra eksempelvis vinter- til sommerdæk.
Det kan også være, at din bil har brug for en afbalancering. Det er tilfældet, når bilens dæk ikke har en lige fordelt tryk på alle fire hjørner.
På værkstedet udmåles styretøjet ved brug af computerudstyr. Systemet måler vinkler som camber, caster og KPI. Men inden det bliver alt for avanceret, så skal man huske på, at det eneste den almindelige bilejer behøver at forstå er, at hvis ikke hjulene er indstillet i de rigtige positioner, så vil værkstedet rette op på fejlen, så bilen har den rette sporing og så hele styrtøjet er indstillet korrekt.
Du kan også bede mekanikeren om at tjekke om bilen har ratslør. Ratslør, der kan skyldes, at enten styrehus, forhjulslejer eller hjulophæng er slidt, defineres som det stykke rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
Du kan også selv kontrollere om bilen har ratslør. Har din Seat servostyring, så start med at tænde motoren og sæt bilen i frigear. Rul sideruden ned og stil dig så udenfor bilen. Tag fat i rattet og drej det fra side til side for at se om forhjulet bevæger sig. Drejer hjulene ikke straks, når du bevæger rattet, så er det tegn på ratslør.
Oplever du dette har din SEAT brug for en styretøjsudmåling
Opstår der fejl på din Seats styretøj skal altid tages alvorligt. Ofte er fejl på styretøjet nemlig skyld i ulykker. Så opdager du fejl på styretøjet, så skal du få din mekaniker til at foretage en styretøjsudmåling.
Her får du fem tips til, hvad du skal holde øje med, når det gælder bilens styretøj:
- Hvis din Seat trækker ud til siden under kørsel, er det tegn på det man kalder for manglende retningsstabilitet. Det skyldes højst sandsynligt, at hjulene ikke er korrekt indstillet
- Bilen skal være selvoprettende, dvs. hjulene skal søge tilbage til en ligeud position, hver gang du giver slip på rattet
- Bilen ligger ustabilt på vejen og ’sejler’ fra side til side
- Der mærkes vibrationer i rattet selv når der køres på et jævnt underlag
- Dækkene slides ujævnt på enten inder- eller yderside