Når du skal have udført service på sporing af dæk, er det også det, der kaldes *4 hjuls udmåling*, som sørger for, at alle 4 dæk står lige på vejen og i forhold til hinanden.
Uden den korrekte sporing vil dine dæk og din bil ikke køre optimalt med gener ved enhver kørsel. Det kræver en erfaren mekaniker og det rette udstyr for at spore bilens hjul korrekt.
Der bruges en maskine til sporing, hvor der sættes måleudstyr direkte på alle fire hjul. Udstyret tilsluttes en computer, så de enkelte dæk kan måles og justeres, hvis det er nødvendigt. Computeren måler dækkenes position i forhold til vandret og lodret, samt at de fire hjul arbejder symmetrisk.
Imens computeren beregner hjulenes tilstand, har mekanikeren tid til at kontrollere om ophæng, styretøj, støddæmpere og affjedring er i en god stand.
Selve sporingen
Der er tre ting, der grundlæggende skal være i orden:
Dækkets hældning, Cambervinklen
Dækket skal stå lige på vejen, vinkelret. Hvis det hælder lidt ind mod bilen foroven, er der negativ hældning, hvor dækket slides mest på “indersiden”.
Dækkets vridning, løbsvinklen
Alle fire dæk skal pege i den samme retning, når bilen kører ligeud. Det er den egentlige 4-hjuls udmåling. De to forhjul skal dreje lige meget og være paralelle, når de står drejet. Hvis det ikke sker, vrider dækkene, og løbsvinklen er ukorrekt.
Vinkel til styretøjet, Castervinklen
Dækket sidder sammen med affjedringen og styretøjet, og vinklen til styreakslen skal være lodret, eller tæt på. Der er nemlig forskellige bilmærker, der laver en lille hældning fremad, for at få bedre stabilitet og styring i høj fart. Uanset hvad, så skal vinklen være inden for en hvis grænse, ellers skal dækket justeres.
En erfaren mekaniker vil med udgangspunkt i bilens manual, der angiver producentens foreskrevne indstillinger, hurtigt kunne justere dækkene i forhold til de forskellige vinkler.
Større stabilitet gennem sporing
Selvom producenten har foreskrevet, hvordan de forskellige vinkler skal være, kan mekanikeren vælge at lave en indstilling, der giver bedre køreegenskaber og styring i ekstreme situationer. Det er ofte på bekostning af ujævnt dækslitage og øget brændstofforbrug, men til sportsvogne eller højtydende landevejskørsel kan det øge stabiliteten og sikkerheden ved netop denne kørsel.
Når du får udført en sporing af bilen, vil det være praktisk at få papir på før og efter målingerne. På den måde kan du se, hvor stor forskel, der er. Det kan også give dig en ide om, hvornår du næste gang skal få foretaget en sporing, afhængig af dit kørselsmønster.
Alt om sommerdæk, vinterdæk og fælge
Tips om sommerdæk og dæktyper
- Sommerdæk og dækmontering
- Dæktyper og dækstørrelser
- Sådan skifter du et fladt dæk
- Hvad er Run flat dæk
- Billige dæk online
- Få gode råd til dit dækskifte
- Dækskifte - Hjælp, værkstedet har ikke tid!
- Kom forrest i køen til sommerdæk
- Er dine dæk sikre?
- Hvad er automatisk dæktryksmåling (TPMS)
- Grøn Teknologi fra Michelin
- Sporing af dæk & 4-hjuls udmåling
- Service på sporing af dæk
- Hvad er 4x4 dæk?
- Pas på med billige brugte dæk!
- Top 5 dækmærker i Danmark
- Fedtede blade gør vejene glatte
Tips om vinterdæk
- Vinterdæk montering
- Spar tusinder af kroner på vinterdæk
- Hvilke regler gælder der for vinterdæk
- Få vinterdæk inden det er for sent
- Spar penge på vinterdækkene
- Er dine vinterdæk i topform?
- Hvordan ser jeg om vinterdækkene er i orden?
- Dit dæktryk falder om vinteren
- Sådan kører du sikkert på glatte veje
- Gem vinterdækkene rigtigt
- Snekæder er lovpligtige i visse lande
- Hvordan virker snekæder?
Tips om dæk og fælge
- Udskiftning og reparation af fælge
- Hvad er bedst? 2 sæt dæk og fælge eller skifte 2 gange om året?
- Bredere dæk på bilen
- Fire nye dæk og montering - fra 2.345 kroner