Overblik over motoren i en Mercedes-Benz

Hvad koster motorreparation på en Mercedes?

04 maj 2020, 13:20

Mercedes har i mange år været blandt de førende bilproducenter, når det gjaldt udviklingen af nye højteknologiske motorer. Stribevis af succesfulde modeller er blevet sendt på gaden og mange af disse er blevet rene bestsellers verden over.

Men selvom en bilproducent bliver kendt for at lave fantastiske biler, så betyder det selvfølgelig ikke, at der ikke kan opstå motorfejl, som kræver at bilen skal på værksted.

Som bilejer skal man altid holde øje med motoren, og især på lidt ældre Mercedes-modeller kan der opstå fejl, som en utæt toppakning eller en defekt turbolader.

Generelt handler det om, at der ikke må kunne høres mislyde, når man kører i bilen. Samtidig må man ikke kunne se røg fra motorrummet eller observere underlige lugte.

Er der blot den mindste mistanke om, at noget er galt med motoren, så bør man straks få bilen kørt hen til sit lokale autoværksted.

Inden et værkstedsbesøg kan det være rart på forhånd at vide, hvad priserne er på de reparationer, som er de mest almindelige.

For at give dig et overblik har vi beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Mercedes, herunder udskiftning af defekt turbolader samt reparation af utæt toppakning.

Sådan fandt vi frem til priserne - prisen på motorreparationer til din Mercedes er beregnet ud fra alle de tilbud, som værkstederne har sendt til Mercedes-ejere.

Priserne er gennemsnitspriser, som er beregnet på tværs af modeller og årgange for Mercedes-Benz. Du skal derfor være opmærksom på, at de viste priser godt variere fra den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.

Spar i gennemsnit*
2.137 kr. / 24%

Leder du som bilejer efter et kvalitetsværksted, så kan du hurtigt indhente tilbud på autobutler.dk. Det er super nemt, og når du har modtaget dine tilbud, kan du i ro og mag sammenligne tilbuddene og finde det værksted, der passer bedst til dig. Prisen for et værkstedsbesøg, og en motorreparation, kan variere, og derfor er det altid en god ide at undersøge forskellige priser, inden du takker ja til et tilbud.

Sådan opstår fejl på bilens turbolader

Fejl på bilmotoren kan være alt lige fra en slidt tandrem til en defekt toppakning. Og har bilen en turbolader eller EGR-ventil, så kan det være, at det med tiden bliver nødvendigt med en udskiftning eller justering.

En turbolader er i dag så godt som standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer af en vis størrelse. En detaljeret beskrivelse af, hvordan en turbolader virker, vil være lidt for omstændigt at komme ind på her. Men grundlæggende får motoren sin kraft fra forbrændingen, der finder sted, når brændstof og luft blandes. Bilens turbolader har den funktion, at den øger ydelsen i forbrændingsprocessen. Så kort kan det siges.

Turboladeren på en bil er en robust størrelse, som derfor sjældent går i stykker. Men skulle der opstå fejl på turboladeren, så skyldes det som regel, at bilens serviceeftersyn ikke er blevet overholdt. Ved et serviceeftersyn vil værkstedet nemlig sørge for at rense turbinen og kompressoren for skidt, så det ikke havner inde i turboladeren.

Endelig så er det vigtigt, at man får skiftet motorolie med de anbefalede intervaller. Der opsamles nemlig skidt i gammel motorolie, og skiftes olien ikke i tide, så risikerer man, at skidtet samler sig inde i turboladeren.

Udskiftning af utæt toppakning

En utæt toppakning er en anden af de fejl, som kan opstå på motoren. Toppakningen, der sidder mellem topstykke og selve motorblokken kan over tid blive utæt.

Har du mistanke om, at bilens toppakning er utæt, så kan du tjekke det på følgende måde:

Prøv at tjekke oliestanden. Er der tegn på, at niveauet er højere end normalt, så kan det skyldes, at der lækker kølervæske ind i motorblokken, som blander sig med olien. Når vandet fra kølervæsken blandes med motorolien, bliver det til en gullig brun substans. Dette vil man kunne se på oliepinden, når oliestanden kontrolleres.

Vurderer du, at toppakningen er utæt, så kan man ved hjælp af særlige tætningsmidler tætne pakningen. Vælger man selv at tætne toppakningen er det vigtigt at følge anvisningen på det produkt, som man har købt på tankstationen eller i en biltilbehørsbutik.

At tætne en utæt toppakning er dog kun en midlertidig løsning. Som oftest vil man efter kort tid konstatere en ny utæthed, og så er der kun én vej tilbage. At få udskiftet toppakningen. En udskiftning af toppakningen er som regel ikke nogen billig reparation. Topstykket skal fjernes, og i visse tilfælde skal motorblokken pilles ud og kontaktfladen slibes sammen med topstykket.

Når topstykket er pillet af, så vil mekanikeren typisk også se efter, at ventilerne, knastakslen samt tændrør ser ud som det skal.

Når alle dele er klar, så skal motorblokken og topstykket samles igen. Værkstederne ved heldigvis, hvad de laver og ved hjælp af en momentnøgle bliver boltene på motorblokken spændt i den rigtige rækkefølge og med det rigtige moment, så den nye toppakning bliver ordentlig tæt.

Mekanikeren slutter af med at justere ventiler, stramme tandrem eller kilerem og sørge for, at udstødningsmanifolden kommer ordentligt på plads.

Indhent tilbud på autobutler.dk og find ud af, hvad prisen er på denne motorreparation til din Mercedes.

Få tilbud og sammenlign priser på motorarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16799 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 271 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.