Pris på synstest på Citroën

Hvad koster en synstest på en Citroën?

23 januar 2018, 08:53

Det kan faktisk godt betale sig at få bilen synstestet inden det periodiske syn, og i sidste ende kan det vise sig, at du sparer en masse tid og besvær.

Hvad koster et synstjek til en Citroën så? Ved andre reparationer kan vi hos Autobutler gå ind og tjekke gennemsnitsprisen på bilmærker, på tværs af årgange og modeller. Men ved et synstjek er det lidt sværere, da det jo netop er værkstedets opgave at finde fejl og mangler, der kan udbedres inden et syn – om det så er en pære, der skal skiftes eller en slidt tandrem. Derfor giver en gennemsnitspris ikke helt mening, da den i så fald vil inkludere alle ekstrareparationer på bilen.

Gennemsnitspris* Sammenlign og spar* Du sparer i gennemsnit*
DKK 745 DKK 226 19%

Men hos Autobutler tilbyder vi dog en, lav fra pris på synstjek, når du booker gennem os. Ud over den lave fra pris får du selvfølgelig også alle de andre fordele ved at booke din værkstedstid gennem Autobutler: 3 års garanti, prismatch, FDM reparationsaftale og mulighed for at se andre bilejeres bedømmelser af hvert værksted.

Opgaver på Autobutler, er altid på skrift. Dermed har du let ved at sammenligne både pris og indhold og kan let finde et godt værksted til en fornuftig og fair pris.

Brug Autobutler – vi har gjort det nemt for dig at være bilejer.

Undgå at dumpe til syn – få foretaget et før-synstjek

Når du kører din Citroën til et periodisk syn, så vil køretøjet blive kontrolleret for fejl, der kan påvirke miljøet og trafiksikkerheden på vejene.

Synshallen vil bl.a. gennemgå bilens styreapparat, bremser, dæk, lygter, signalhorn og bærende dele, herunder hjulophæng og støddæmpere. Og så vil din Citroën blive testet for om røg-, kulilte- og støjudledningen ligger under den tilladte grænse.

I Danmark er det sådan, at alle personbiler skal til et periodisk syn 4 år efter første indregistrering. Herefter skal personbiler synes hvert 2. år (periodisk syn).

Det er Færdselsstyrelsen, som udsender indkaldelsen til det periodiske syn. Får du ikke synet bilen inden for synsfristen, overtræder du loven om godkendelse og syn af køretøjer. Det betyder, at du vil modtage et bødeforlæg på 2.000 kr., og du risikerer samtidig at få nummerpladerne konfiskeret, hvis du stoppes af politiet.

Det periodiske syn finder sted i en synshal, som du selv vælger. På Færdselsstyrelsens hjemmeside findes en oversigt over alle synshaller i Danmark.

Når det periodiske syn er færdigt, vil du få udleveret en rapport med synsresultatet. Rapporten viser, om bilen er godkendt, kan godkendes efter omsyn eller ikke godkendt. Et omsyn skal finde sted senest 4 uger efter, og det vil fremgå af rapporten, hvilke fejl og mangler der skal udbedres inden et omsyn.

Undersøgelser fra 2017 viser, at for visse bilmærker gælder det, at næsten halvdelen af alle biler dumper til syn.

Mange bilejere er da heller ikke specielt begejstrerede for at skulle køre bilen til et periodisk syn. Men hvorfor ikke bare tage tyren ved hornene og få bilen kørt til et før-synstjek. Det giver dig ikke helt 100 pct. garanti for, at bilen efterfølgende går gennem synet, men ved et før-synstjek vil værkstedsfolkene tjekke, om bilen overholder alle minimumsstandarder - og chancen for et godkendt syn i første forsøg er markant højere.

Tjekliste – disse ting skal være i orden

Når en bil får anmærkninger eller dumper til det periodiske syn, så skyldes det i de fleste tilfælde, at der er fejl på enten bremser eller lygter. Derfor gør du klogt i altid at tjekke, om disse punkter på bilen er i orden. Men der er også andre punkter, som du med fordel kan tjekke, inden bilen køres til det periodiske syn. Det drejer sig bl.a. om hjul og hjulophæng, som er to ting, der bare skal være i orden.

Nedenfor får du Autobutler tjekliste, og kan du sætte flueben ud fra alle disse punkter, så vil din bil med stor sandsynlighed gå gennem det periodiske syn.

  • En ting som ofte skaber forvirring er forekomsten af rust. Det er faktisk tilladt at have rusthuller i døre og klapper, mens det andre steder, eksempelvis tæt på styretøjet eller fjedrene, ikke accepteres. Nogle steder på bilen må du reparere hullerne med forskellige former for plastmateriale, mens det andre steder kræver, at hullerne bliver svejset. Ring og spørg vores dygtige support, hvis du er i tvivl - de sidder klar på 77 34 32 21.
  • Motoren må gerne svede olie, men der må ikke være decideret oliespild. Få eventuelt foretaget en motorvask, inden bilen synes.
  • Der må godt komme røg fra udstødningen, men der skal være tale om vanddamp. ’Blå’ eller sort røg er ikke tilladt.
  • Helt nye bremseskiver eller klodser skal faktisk have kørt op mod 500 km, førend de virker helt, som de skal. Derfor kan det også være en rigtig dårlig ide at få fikset bremserne lige før et syn. Du risikerer nemlig, at synshallen, efter at have målt bremserne, dumper din bil.
  • Bærekuglerne må ikke sige en ’klonklyd’, når du drejer rattet, og styrekuglerne skal være uden slør. Det sidste kontrollerer du ved at starte motoren og dreje rattet, som ikke må kunne drejes mere end 3-5 cm til hver side.
  • Støddæmpere skal virke. Værkstedet kan teste, om de fungerer, som de skal, men en god rettesnor er, at de er defekte, hvis de lækker olie.
  • Alle lygter skal lyse, og forlygterne skal være korrekt indstillet. Er en af bilens pærer afbrændt, når du kommer til syn, så slipper du med en anmærkning.
  • Rust på bremserørene er tilladt, men kun på overfladen.
  • Lamper i instrumentbrættet, som eksempelvis airbag- og motorlamper, må ikke lyse, når motoren er i gang.
  • Alle seler skal låse, når der trækkes i dem, eller når der foretages en hård opbremsning.
  • Håndbremsen skal kunne klare en stigning på 18 procent.

Disse fejl betød tidligere, at bilen blev betinget godkendt

Før maj 2018 kunne en bil blive "betinget godkendt" ved et syn. Det betød, at bilen havde en række fejl, der skulle udbedres, før den reelt var lovlig at køre i, men at det ikke var nødvendigt med et omsyn. Nye EU-regler betød, at dette blev lavet om i maj 2018, så disse fejl nu resulterer i, at din Citroën skal til omsyn:

  • Nummerplade(r) er defekt eller mangler.
  • Et eller flere dæk har under 1,6 mm slidbane.
  • Defekte lygter eller sprungne pærer.
  • Udstødningssystemet er utæt.
  • Vinduesviskerne for eller bag er defekte eller flosset.
  • Hornet virker ikke.

Hvornår skal en bil til omsyn?

Hvis synshallen finder alvorlige fejl på bilen, som påvirker enten sikkerheden eller miljøet, så vil bilen dumpe, og du vil skulle til et omsyn.

Nedenfor har vi oplistet et udpluk af omsynsårsager, der kan betegnes som de typiske eller hyppigst forekommende:

  • I førerens synsfelt i forruden er der større stenslag eller revner.
  • Bilens bremser fungerer med nedsat kraft, eller der konstateres fejl på bremserne i form af rustne eller tyndslidte bremseskiver, dårlige klodser eller kalibre.
  • Parkeringsbremsen virker ikke.
  • Bilens bærende konstruktioner er angrebet af rust.

Før-synstjek – alt dette tjekker værkstedet

Der er mange ting at forholde sig til, når bilen skal til syn. Men kører du bilen til et før-synstjek, så vil mekanikeren gennemgå alle de punkter, som også kontrolleres til synet.

Her får du vores tjekliste til, hvad værkstedet som minimum bør kontrollere:

Nummerplader – nummerpladerne skal være synlige og være fastmonteret, som loven foreskriver.

Styretøj, støddæmpere og hjulophæng – hjulindstilling og styretøj måles igennem for uregelmæssigheder/skævheder og unøjagtige indstillinger. Støddæmpere og fjedre kontrolleres. Er en støddæmper utæt eller helt defekt, så vil det ved en katastrofesituation kunne øge bremselængden markant. Hvis styretøj m.m. ikke er i orden, vil det betyde dårligere køreegenskaber.

Bremsetjek – bremseskiver og bremsetromler måles for slid. Bremsebelægningerne kontrolleres, og bremsesystemet (bremserør og slanger) ses efter for rustangreb og mørhed eller utætheder. Effektiviteten af bremserne bør også kontrolleres ved hjælp af en bremsetest. Endelig så kontrolleres bremsevæsken for indholdet af vand.

Test af horn – hornet skal fremkomme med en høj og klar lyd, når det aktiveres.

Lygter – ved en kontrol af lygterne vil mekanikeren tjekke, at alle lygter lyser, og at de lyser for fuld kraft. Desuden tjekkes det, om forlygterne er indstillet korrekt, og om lyset i instrumentbrættet virker, som det skal. Endelig så efterses lygteglas og lygter for defekter eller misfarvning.

Motorrummet – værkstedet tjekker, at batteriet er ordentligt fastspændt. Det er helt afgørende, for hvis der sker et uheld, og batteriet ikke er ordentligt fastspændt, kan det rykke sig løs og forårsage brand i bilen.

Karosseri, undervogn og bærende dele – hvis der findes alvorlige rustskader eller gennemtæringer i de bærende dele, såsom vanger, svingarme, paneler, fjederskåle, forbro og støddæmpertårnene, skal disse skader udbedres, førend at bilen kan gå gennem et syn.

Udstødning – udstødningssystemet måles efter for eventuelle utætheder. Samtidig tjekkes det, at motorens forbrænding ikke indeholder et for højt indhold af skadelige gasser.

Når værkstedet har gennemgået bilen, vil du få en detaljeret oversigt over, hvad der måtte skulle laves på bilen, førend den kan gå igennem det periodiske syn.

Husk at bede om at få et prisoverslag på, hvad det vil koste at få fejl og mangler udbedret, eller få 3 tilbud på Autobutler.

Få tilbud og sammenlign priser på klargøring til syn

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.