Styretøjet og affjedringssystemet på en Mitsubishi er med til at reducere effekten af ujævnheder og bump på vejen. Sikkerheden og komforten i din Mitsubishi afhænger derfor bl.a. af, om styretøjet er slidt eller har en defekt.
Om hvorvidt styretøjet på din Mitsubishi fungerer 100 pct. som det skal, kan du få kontrolleret på et autoværksted. De fleste værksteder anbefaler, at man får foretaget en styretøjsudmåling mindst én gang om året eller når bilen har kørt 15.000 km.
Men oplever man som bilejer uregelmæssigheder under kørsel, det kan både være en mærkelig lyd, når rattet drejes eller en klonklyd, når bilen kører hen over et hul i vejen, så bør man ikke vente, men straks få bilen undersøgt på et værksted.
Skal du have bilen på værksted, så har vi hjulpet dig på vej ved at undersøge gennemsnitsprisen på en styretøjsudmåling inklusive både opgaver på afbalancering samt en sporing og en 4-hjulsudmåling.
Den viste pris dækker over de tilbud, som værkstederne har afgivet til Mitsubishi-ejere, på tværs af alle årgange og modeller. Så selv om den pris, som du får oplyst i sidste ende kan afvige fra den viste pris, så er vores beregning alligevel med til at give dig en ide om, hvad det koster at få undersøgt styretøjet på en Mitsubishi.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
771 kr. | 32% | |
Spar i gennemsnit* | ||
771 kr. / 32% |
Når du bruger autobutler.dk får du skriftlige tilbud fra kvalitetsværksteder, og du kan se frem til at spare op til 40* procent på bilreparationen.
Vi tilbyder dig også autobutler.dk's prismatch. Det betyder, at finder du et billigere tilbud end det billigste tilbud på autobutler.dk, så matcher vi prisen. Det er din garanti for, at du altid får de laveste værkstedspriser.
Ud over prismatch får du som bruger af autobutler.dk også 3 års garanti på alt værkstedsarbejde udført via autobutler.dk. Alle autoværksteder, som samarbejder med autobutler.dk, er FDM-kvalitetskontrollerede og lever derfor op til FDM's reparationsaftale.
Fejl på bilens styretøj bør straks undersøges
Mærkelige knirkelyde under kørsel, dæk der slides uregelmæssigt eller rystelser i rattet. Hvad er der galt med din Mitsubishi?
Er der fejl eller slitage på bilens styretøj, så kan det bl.a. medføre, at dækkene slides uregelmæssigt og at levetiden reduceres med op til 10%.
Når dækkene slides skævt, så forringes bremseevnen. Den øgede bremselængde kan være en alvorlig trussel mod trafiksikkerheden og kan i værste fald få katastrofale følger. Selv ved kørsel ved lave hastigheder.
Med tanke på både trafiksikkerheden og komforten er det en god ide med fastsatte intervaller at få foretaget et eftersyn af bilens styretøj. På værkstedet udmåles styretøjet ved brug af computerudstyr, og opdages der fejl eller unøjagtigheder i eksempelvis afbalanceringen af hjulene, så vil mekanikeren rette fejlene.
Er der mistanke om fejl på styretøjet, så er det også en god ide at kontrollere om bilen har ratslør. Ratslør er det stykke, som rattet kan drejes fra side til side uden at hjulene følger med.
Det er som bilejer selv muligt at tjekke bilen for ratslør. Har bilen servostyring, skal man starte med at tænde motoren. Sæt bilen i frigear og husk at trække håndbremsen. Rul sideruden ned og stil dig så udenfor bilen. Ved at dreje rattet frem og tilbage er det muligt at se om forhjulet bevæger sig. Drejer hjulene ikke straks, når du bevæger rattet, så er det tegn på, at der er ratslør.
Disse fejl er tegn på, din Mitsubishi har brug for en styretøjsudmåling
Fejl på styretøjet skal altid tages alvorligt. Erfaringerne viser nemlig, at fejl på styretøjet ofte er skyld i ulykker i trafikken. Opdages der fejl på styretøjet er det derfor absolut en god ide at få sin mekaniker til at foretage en styretøjsudmåling.
Her får du 5 tips til, hvad du skal holde øje med omkring bilens styretøj:
- Hvis bilen trækker ud til siden under kørsel, er det tegn på det man kalder for manglende retningsstabilitet. Årsagen er formentlig, at hjulene ikke er korrekt indstillet
- Bilens styretøj skal være selvoprettende, dvs. hjulene skal søge tilbage til en ligeud position, når rattet slippes
- Bilen ligger ikke stabilt på vejen, og det føles som om at den ’sejler’ fra side til side
- Rattet vibrerer under kørsel
- Dækkene slides ujævnt på inder- eller yderside