Styretøjet på din Škoda sørger for at ’udglatte’ bump eller stød fra vejen, og på samme tid er hjulophænget med til at sikre, at bilens fire hjul hele tiden er i kontakt med vejebanen. Styretøjet er altså med til at sikre bilens stabilitet og er dermed også med til at øge trafiksikkerheden.
For at sikre bilens fortsatte stabilitet på vejene anbefaler mange værksteder, at der foretages en firehjulsudmåling én gang om året.
En styretøjsudmåling består af en sporing og en 4-hjulsudmåling, hvor det kontrolleres, at alle fire hjul er monteret korrekt.
Er du i tvivl om, hvorvidt sporingen af dine dæk er korrekt, så kontakt dit lokale værksted. En forkert indstilling af styretøjet kan bl.a. opdages ved, at dækkene slides uens eller ved at der fornemmes uregelmæssigheder i styretøjet, som eksempelvis vibrationer eller rystelser i rattet.
Det kan også være, at din bil har brug for en afbalancering, hvor dækkenes vægtfordeling indstilles korrekt.
Umiddelbart kan det godt være svært at gennemskue helt præcist, hvor problemet ligger, men ved at oprette en opgave på Autobutler – og benytte tilbudsfunktionen - får du mulighed for at beskrive opgaven, så godt som muligt. Send en forespørgsel og modtag efterfølgende tilbud fra nogle af de autoværksteder, som er tilknyttet vores værkstedsportal.
Nedenfor har vi beregnet gennemsnitsprisen på alle slags styretøjsopgaver, altså henholdsvis en styretøjsudmåling, en afbalancering samt en 4-hjulsudmåling eller sporing af bilens dæk.
Alle de viste priser dækker over samtlige tilbud, som værkstederne har afgivet til Škoda-ejere, uanset model og årgang. Ud fra disse har vi fundet frem til en gennemsnitpris på hver enkelt opgave.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
678 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
678 kr. / 24% |
Afbalancering og sporing øger trafiksikkerheden
En korrekt sporing og/eller afbalancering er som sagt med til at øge trafiksikkerheden. Derfor er det også vigtigt, at man regelmæssigt får foretaget en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj og om nødvendigt også får sporet bilens dæk.
En forkert sporing slider på dækkene, og allerede ved små afvigelser reduceres dækkets levetid med op til 10%. Samtidig betyder slidte dæk forøget bremselængde, og endelig så resulterer slidte dæk faktisk også i en dårligere benzinøkonomi, da rullemodstanden bliver større.
Fejl på styretøjet – hvad kan der være galt?
Opleves der mislyde under kørsel, slides dækkene uens eller virker rattet lidt for livligt, når man kører ud ad lige vej, så er der flere ting, der kan være galt.
I tilfælde af et defekt hjulleje vil man som oftest kunne høre en mislyd fra hjulet. Find ud af om hjullejet er defekt ved at tage fat i toppen af hjulet, når bilen holder stille. Forsøg at rokke hjulet ind og udad. Bevæger det sig er det tegn på et defekt hjulleje eller i hvert fald et hjulleje, som skal efterspændes.
Er der slør i styretøjet, det som også kaldes for ratslør, kan det være fordi, at enten en styrekugle eller bærekugle er slidt og skal udskiftes. Kontroller for eventuelt ratslør ved at tænde motoren og sætte bilen i frigear. Husk at trække håndbremsen. Rul nu vinduet ned og stil dig uden for bilen. Når rattet drejes frem og tilbage skal det synlige forhjul i venstre side af bilen straks bevæge sig.
Kan rattet drejes frem og tilbage, uden at hjulet bevæger sig er det tegn på rastslør.
Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet fungerer som det skal, så kontakt din lokale mekaniker. På autoværkstedet udmåles og justeres styretøjet ved hjælp af computerudstyr, og er det nødvendigt, så afbalanceres hjulene.
Hvornår har din Škoda brug for en styretøjsudmåling?
Et godt vejgreb er helt afgørende for din og dine medtrafikanters sikkerhed. Er du derfor i tvivl om, hvorvidt styretøjet fungerer 100 procent som det skal, så bør du få foretaget en afbalancering eller en 4-hjulsudmåling, hvor værkstedet tjekker om alle fire hjul er monteret korrekt i forhold til bilens styretøj.
Ved en sporing og 4-hjulsudmåling bliver alle fire dæk justeret korrekt ind i forhold til hinanden. Det sikrer, at alle fire hjul sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.
Men hvornår er der egentlig behov for at køre bilen på værksted og eventuelt få foretaget enten en sporing eller en afbalancering?
Det er der, hvis du oplever et eller flere af følgende forhold med din bil:
- Hvis rattet slippes på lige vej begynder bilen at trække til den ene side
- Ved lige ud kørsel står rattet skævt
- Dækkene slides skævt på enten yder- eller inderside