Defekte eller slidte styrekugler, ratslør og andre fejl på styretøjet kan forårsage farlige situationer i trafikken og bør derfor repareres, så snart fejlen opdages.
Hvis du gerne på forhånd vil have en ide om, hvad det koster at få rettet fejlen på bilens styretøj, så læs med her. Autobutler har nemlig beregnet gennemsnitsprisen på flere slags styretøjsopgaver, henholdsvis at få foretaget en styretøjsudmåling, en afbalancering af hjulene samt en sporing af bilens dæk.
Alle de viste priser nedenfor er beregnet ud fra de mange tilbud, som værkstederne tidligere har sendt til Hyundai-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
527 kr. | 26% | |
Spar i gennemsnit* | ||
527 kr. / 26% |
Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet på din Hyundai er 100 procent i orden, så brug Autobutler til at booke tid til en 4-hjulsudmåling eller sporing.
Hvad kan være galt?
For tit og ofte er fejl i styretøjet årsag til ulykker i trafikken, mens et korrekt indstillet styretøj modsat skaber stabilitet, og dermed også er med til at øge trafiksikkerheden.
Du kan altid selv holde øje med styretøjet på din Hyundai, og foreksempel kontrollere, at der ikke er ratslør. Opdager du, at dækkene slides skæve, eller at der under kørsel forekommer vibrationer eller rystelser i rattet, så er der med stor sandsynlighed noget galt med styretøjet.
Har du brug for hjælp, så brug tilbudsfunktionen her på siden. Beskriv fejlen sådan som du oplever den, og få tilsendt tilbud på reparation af styretøjet.
Korrekt afbalancering og sporing øger trafiksikkerheden
Mindst én gang om året bør du som Hyundai-ejer få foretaget en 4-hjulsudmåling/styretøjsudmåling.
På dit lokale autoværksted udmåles og justeres styretøjet ved brug af det nyeste computerudstyr, og dermed sikres det, at bilens køreegenskaber forbliver optimale.
Ved en 4-hjulsudmåling og sporing kontrollerer værkstedet, at alle fire hjul samt styretøj er korrekt indstillet i forhold til bilproducentens specifikationer. Det betyder bl.a., at samtlige fire hjul skal være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen. Ydermere skal forhjulene såvel som baghjulene sidde parallelt mellem hinanden.
Derudover kan vægtfordelingen mellem dine dæk være skæv. Hvis afbalanceringen ikke er korrekt, vil det kunne opleves som rystelser i rattet, og eksempelvis vil hjulene ikke konstant have kontakt med vejunderlaget.
En forkert balance betyder samtidig også at dækkene slides skævt samt at rullemodstanden øges på nogle af bilens dæk. Allerede ved små afvigelser kan dækkets levetid blive reduceret med op til 10 procent. Endelig så betyder nedslidte dæk også øget bremselængde, hvilket i sidste ende er med til at forringe trafiksikkerheden.
Hvornår skal din Hyundai have foretaget en styretøjsudmåling?
Styretøjet og hjulophænget på din Hyundai sørger for, at det ikke føles ubehageligt, når bilen kører over et bump på vejen. Men har det ene hjul været oppe over en kantsten kan der være blevet rykket på hjulindstillingen, og så er det tid til at få rettet op på skaden.
Nedenfor får du 5 tips til, hvordan du kan mærke, når der er noget galt med enten styrtøjet, sporingen eller afbalanceringen på din Hyundai.
- Bilen har manglende retningsstabilitet, hvis den trækker ud til siden ved kørsel ud ad lige vej
- Rattet står ikke lige, selvom bilen faktisk kører lige ud
- Under kørsel forekommer der rystelser i rattet
- Ved et tjek opdages det, at der er uensartet slid på enten yder- eller indersiden af dækkene
- Du hører mislyde eller ’klonk’-lyde, under kørsel
Oplever du et eller flere af ovenstående punkter, så bør bilen blive kørt på værksted og få foretaget en styretøjsudmåling, da det kan skyldes fejl på enten styretøj eller affjedring.