Styretøjet i en bil består bl.a. af rat, ratstamme, styrehus, tandstang, svingarme, styrekugler og bærekugler. Sammen med affjedringssystemet sørger bilens styretøj for at kørslen føles komfortabel og sikker.
Dacia, der første gang blev lanceret i 2004, var i mange år kendt for ikke at have et tidssvarende styrtøj. Men på bilproducentens seneste modeller er der blevet ændret på det, så eksempelvis Dacia’s Duster model har fået det som anmelderne kalder for et skarpere styretøj.
Men selv med et skarpere styretøj kan der opstå slitage og fejl. Og det må der under ingen omstændigheder være.
Forekommer der uregelmæssigheder under kørsel, så bør man straks få bilen undersøgt på et værksted.
Uregelmæssigheder kan være en mærkelig lyd, når rattet drejes eller en metallisk klonklyd, når der køres over et bump på vejen. Er der mistanke om fejl på bilens styretøj, så tilbyder værkstedet at foretage en styretøjsudmåling, der består af både en sporing samt en 4-hjulsudmåling.
De enkelte dele på styretøjet vil blive slidt med tiden, og er man uheldig at køre ned i et hul på vejen eller op over en kantsten, så kan styretøjet blive beskadiget.
Derfor anbefaler værkstederne faktisk, at der bliver foretaget en styretøjsudmåling én gang om året eller når bilen har kørt 15.000 km. Målingen er en slags kontrol af, at alt er som det skal være.
Gennemsnitsprisen på en styretøjsudmåling har vi beregnet, så du ved hvad det nogenlunde skal koste at få undersøgt din Dacia for ratslør eller fejl på styretøjet.
Den viste pris dækker over de tilbud, som værkstederne har afgivet til ejere af det rumænske bilmærke, på tværs af alle årgange og modeller.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
731 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
731 kr. / 22% |
Når du bruger autobutler.dk får du tilsendt skriftlige tilbud inden for 24 timer, ofte hurtigere. Undersøgelser har vist, at du typisk sparer mellem 20 og 40 procent på bilreparationen, når du sammenligner tilbud fra kvalitetsværkstederne, som er tilknyttet autobutler.dk.
Brugerne af autobutler.dk er også omfattet af en prismatch-aftale. Det betyder, at finder man et tilbud, der er billigere end det billigste modtaget tilbud, så matcher Autormed er man som bruger garanteret, at man altid får de laveste værkstedspriser.
Ud over prismatch får du samtidig også 3 års garanti på alle værkstedsreparationer udført via Autobutler. Alle værkstederne, som samarbejder med Autobutler, er FDM-kvalitetskontrollerede og lever derfor op til FDM's reparationsaftale.
Ratslør, defekt hjulleje eller fejl på bilens styretøj
Høres der underlige lyde, når du kører i din bil, så kan det skyldes, at der er fejl på styretøjet. Måske er der tale om en defekt styre- eller bærekugle.
Men det kan også være at et hjulleje er blevet slidt. Det kan afsløres ved at tage fat i toppen af hjulet og vrikke det ind- og udad. Hvis det er muligt at rokke hjulet en smule frem og tilbage, så er det tegn på slør i hjulet, og så skal hjullejet enten skiftes eller efterspændes.
Hvis der er fejl på bilens styretøj, så kan det måske høres når du drejer på rattet, men det kan også opdages ved enten, at dækkene er begyndt at blive slidt uregelmæssigt eller der er opstået vibrationer i rattet.
Endelig så er der også den mulighed, at der er opstået ratslør. Ratslør kan skyldes at enten styrehus, forhjulslejer eller hjulophæng er slidt, og ratslør defineres som det stykke rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
Det er forholdsvist enkelt at kontrollere om bilen har ratslør. Har din Dacia servostyring, så start med at tænde motoren og sæt bilen i frigear. Rul sideruden ned og stil dig så udenfor bilen. Tag nu fat i rattet og drej det fra side til side. Drejer hjulene ikke straks, når du bevæger rattet, så er det tegn på ratslør.
Opdager du en eller flere af ovenstående fejl, så bestil tid til en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj. Det kan dog også være, at din Dacia har brug for en afbalancering, som sørger for af dækkene er nøje afstemt og har samme tryk på vejen. Klik nedenfor for at bestille en afbalancering.
På værkstedet udmåles styretøjet ved brug af computerudstyr, der måler vinkler som camber, caster og KPI. Det kan virke ret indviklet, men det eneste man som almindelig bilejer skal forholde sig til er, at værkstedet sørger for, at hjulene bliver indstillet i de rigtige positioner, så man kan køre videre med et fejlfrit styretøj og uden hverken ratslør eller andre fejl.