De fleste nyere bilmodeller, og altså også Suzuki, har i dag et bremsesystem med bremseskiver både for og bag. Bremserne fungerer ved, at der ved opbremsning presses to bremseklodser ind mod hver side af skiven.
Bilens bremsesystem har en hydraulisk enhed, som består af en beholder med bremsevæske. Det der sker, når du bremser bilen, er, at hydrauliske system sørger for, at bremsevæsken presses gennem bremserørene og ud til bremserne og dermed medvirker til, at bremseklodserne presses mod bremseskiven.
Bremsesystemet består altså af en række forskellige delkomponenter, og hvis blot én af disse komponenter svigter, kan bilens bremseevne blive reduceret markant.
Det kan selvsagt få alvorlige konsekvenser, specielt ved en katastrofeopbremsning, og derfor skal du altid sørge for, at bremserne på din Suzuki er 100 pct. i orden. Har du den mindste mistanke om, at noget er galt, skal du køre bilen på værksted for at få bremsesystemet tjekket.
Få den rigtige pris på et bremseskift
På Autobutler har vi undersøgt prisen for et bremseskift til Suzuki.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
DKK 799 | 25% |
Der er tale om en gennemsnitpris, som dækker over alle Suzuki-modeller, og er baseret på alle tilbud, der er afgivet af de værksteder, som samarbejder med Autobutler.
Ved at bruge vores værkstedsportal kan du oprette en opgave og modtage tilbud fra værksteder tilknyttet Autobutler.
Værkstederne sender dig et skriftligt tilbud med en beskrivelse af opgavens omfang. Nu er det let at vælge dit foretrukne værksted baseret på opgavebeskrivelse, pris eller afstand til værksted. Er du usikker på, hvilket værksted du skal vælge, så læs, hvordan andre brugere har anmeldt de værksteder, som du overvejer at bruge.
Når bilen er til service, vil mekanikeren altid efterse bremserne, men der vil kun være tale om en visuel kontrol. Bremserne bliver altså ikke skilt ad, smurt og efterset, med mindre du beder om det.
Skal du eksempelvis på en længere bilferie, sommer eller vinter, anbefales det, at du får tjekket bilens bremser ekstra grundigt. Bed mekanikeren om at kontrollere, at alt vedrørende bremsevæske, bremseskiver og bremseklodser ser fornuftigt ud, inden du begiver dig afsted på længere køreture.
Hvor tit skal bremserne udskiftes?
Svaret afhænger bl.a. af, hvordan du kører i din bil.
Kører du mest i byen, så slides bremserne forholdsmæssigt mere, og er du den type billist, som eksempelvis først bremser i sidste øjeblik, når du nærmer dig et lyskryds, så bliver bremserne slidt mere end ellers.
Du kan forlænge levetiden af bilens bremser ved bl.a. at tilpasse farten til en given situation og undgå de hårde opbremsninger. Slip speederen i god tid, førend du skal svinge eller standse bilen, og brems bilens fart ved hjælp af motoren.
På samme måde kan du også geare ned, førend du skal bremse eller svinge. Ud over at slide mindre på bremserne, så sparer du samtidig på bilens brændstofforbrug.
Fejl på bremsesystemet
I 2015 foretog Autobutler en undersøgelse, som viste, at hver femte danske bilejer kørte rundt med bremser, som var behæftet med fejl.
Der kan opstå mange fejl i bremsesystemet, og det er altså ikke ualmindeligt, at man som bilejer kører rundt med delvist defekte bremser.
Det er selvfølgelig en alvorlig sag, og derfor giver vi dig nedenfor 6 ting, som du skal være opmærksom på, når det gælder din Suzukis bremsesystem. Opdager du, at der er fejl på din bils bremser, så kør straks på værksted for at få problemet løst.
- Oplever du, at bremsesystemet mangler væske, så kan det skyldes en utæthed i systemet. Symptomerne vil være, at bremsepedalen ikke længere virker hård, men kan trædes langt i bund. Samtidig vil pedalen lige så langsomt ’synke’ i bund, når der trædes på den.
- Manglen på bremsevæske kan dog også skyldes almindelig slitage og forbrug. Når du påfylder væske, så hold et ekstra øje med, at systemet ikke taber væsken hurtigt igen. Sker det, bør du køre bilen på værksted.
- Bremsesystemet er ikke et hermetisk lukke system, og med tiden vil bremsevæsken blive blandet med kondensvand. Når det sker, vil bremsevæsken ikke længere være 100 pct. effektiv. Det betyder ikke så meget ved almindelige opbremsninger, men skal du foretage en katastrofeopbremsning, så kan det få alvorlige konsekvenser, hvis ikke dine bremser virker, som de skal. Autoværkstederne har måleudstyr, der viser vandindholdet i bremsevæsken. Få det tjekket på dit værksted, næste gang bilen er til syn.
- De fleste biler har i dag en indikatorlampe i instrumentbrættet, som lyser rødt, når bremseklodserne er slidte og skal udskiftes.
- Hvis du hører en skurrende lyd, når du bremser, kan det være, at der sidder en smule rust enten på bremseklodserne eller skiverne. Rusten opstår hurtigt, når bilen har holdt stille nogle dage i regnfuldt eller fugtigt vejr. Der skal altså ikke meget til førend, der dannes rust på bremserne. Men overfladerusten vil hurtigt blive slidt af ved de første par opbremsninger. Forsvinder lyden ikke, er det til gengæld tegn på, at noget er galt, og du bør køre bilen på værksted.
- Trækker bilen til siden, når du træder på bremsepedalen, så betyder det formentlig, at bremseklodserne er slidt skæve.
Tip
Du kan altid selv holde øje med, om bilens bremser fungerer, som de skal. Når du kører med en hastighed på 30 km/t, skal bilen kunne standse på højst 6 meter. Afprøv om det er tilfældet på en vej, hvor du ikke er til fare for andre bilister.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig