Når bilen skal have nye bremser, kører langt de fleste bilejere til mekanikeren for at få arbejdet udført. Men er man lidt fiks på fingrene, og har man det rigtige værktøj til rådighed, så kan det faktisk godt lade sig gøre selv at skifte bremseklodserne.
Bremserne hører til blandt bilens vigtigste sikkerhedsudstyr, og det er selvfølgelig vigtigt, at man præcist ved, hvad man foretager sig, når man begynder at skille bremserne ad. Ellers kan det få katastrofale følger.
Har du ikke prøvet det før, eller er du usikker på opgaven, så anbefaler vi, at du i stedet kører bilen på værksted.
Hvis du ikke er gør-det-selv typen, så kan du i stedet benytte vores værkstedsportal til at få tilbud. På Autobutler har vi udregnet, hvad det i gennemsnit koster at få ordnet bremser på en Opel på et værksted.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
861 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
861 kr. / 23% |
Prisen er en gennemsnitspris, og dækker over afgivne tilbud på tværs af samtlige Opel-modeller. Vær derfor opmærksom på, at prisen kan afvige fra de tilbud, som du modtager.
I de tilbud, som du modtager, vil det tydeligt fremgå, hvad prisen dækker over. Det vil typisk være arbejdstid plus reservedele. I dette tilfælde bremseklodser. Husk at tjekke, om prisen også inkluderer bremseskiver, eller om du skal kalkulere med at det er en ekstra udgift, hvis det viser sig, at disse også skal skiftes.
Er du gør-det-selv typen? Så får du her en miniguide til, hvordan du skifter bremseklodserne på din bil. Er bremseklodserne slidt helt ned, kan der være dybe ridser i selve bremseskiven, hvorfor disse også bør udskiftes.
Sådan skiftes bremseklodserne på din Opel
Du skal altid skifte bremseklodser i sæt, dvs. enten begge forhjul eller baghjul eller alle fire hjul på samme tid. Gør arbejdet nemt for dig selv ved at klodse bilen op, eller få den løftet op på en lift.
- Inden bilen løftes, skal alle hjulboltene være løsnet, men ikke skruet helt af.
- Når bilen er løftet, skruer du hjulboltene helt ud og løfter hjulene af, så du får direkte adgang til bremsesystemet.
- Løsn de bolte, som holder bremsekaliberen. Det er nu tydeligt at se, hvilken tilstand dine bremseklodser er i. Er de eksempelvis slidt skævt, skal de skiftes, og du bør overveje, hvorfor de er slidt skævt. Kender du ikke svaret, så søg hjælp på dit lokale værksted, som kan måle bilens bremsesystem og identificere fejlen.
- For at få bremseklodserne fjernet sidder der en clips, som skal løsnes.
- Nu er du klar til at montere de nye bremseklodser. Der hører altid nye clips med, og dem skal du bruge.
- Når bremsekaliberen skal tilbage på plads, er det højst sandsynligt nødvendigt, at du presser stemplerne lidt tilbage, da de nye klodser er tykkere og kræver mere plads i forhold til skiven.
- Nu kan du sætte hjulet på og tjekke, om bremserne virker korrekt. Det gør du ved at pumpe nogle gange på bremsepedalen, som skal føles hård.
- Kontroller efterfølgende bremsevæsken i bremsebeholderen, og inden du begiver dig ud på en længere køretur, så test bremserne i lav hastighed på en vej, hvor du ikke er til fare for dig selv eller andre billister.
Hvordan opdages det, når det er tid til at få skiftet bremser?
Bremserne på din Opel virker på den måde, at når der trædes på bremsepedalen, så aktiveres bremserne, og bremseklodserne presses ind på hver side af bremseskiven. Klodsernes pres ind mod begge sider af skiven vil få bilen til at stoppe.
Med tiden slides belægningen på bremseklodserne. Det betyder, at de skal udskiftes. Slidte bremseklodser vil som oftest medføre, at bilen bremser ujævnt, og selve opbremsningen kan føles ustabil. Samtidig vil du kunne opleve, at bremserne hyler, når der bremses.
Med nye bremser skal opbremsningen helst være lydløs og effektiv. I sjældne tilfælde kan bremserne dog godt hyle en smule, fordi bremseklodserne er lavet af et særligt materiale, men som regel vil bremserne ikke hyle, med mindre altså at de er slidte.
Slidte bremser? Det skal du være opmærksom på
Sørger du ikke for at få bremserne efterset med jævne mellemrum, risikerer du, at det går ud over trafiksikkerheden. Det vil typisk være ved en katastrofeopbremsning, hvor belastningen bliver så stor, at bremserne svigter.
Nedenfor har vi oplistet en række symptomer, som er med til at fortælle dig, at dine bremser trænger til et eftersyn.
- Bilen virker ustabil og ’sejler’ frem og tilbage, når du bremser almindeligt. Formentlig betyder det, at bilens bremseklodser slides skævt.
- Ved opbremsning kommer der en skurrende lyd. Ofte skyldes det, at enten bremseklodser eller skiver er slidt op. Det kan også være rust på skiverne, men så vil lyden forsvinde efter et par opbremsninger.
- Oplever du, at du kan træde bremsepedalen næsten helt i bund – at pedalen bliver al for blød, og at bilen ikke bremser som normalt, så kan det skyldes, at bremsesystemet mangler væske. Inden du bare påfylder ny væske, så få værkstedet til at kontrollere, at den manglende væske ikke skyldes alvorlige utætheder i systemet.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig