Hvis man har en bil, som er ældre end 10 år er der langt større risiko for at komme til skade i trafikken end i nyere biler, hvis uheldet skulle være ude. Det viser bl.a. test foretaget af testorganisationen Euro NCAP.
Indenfor de seneste 10 år har udviklingen af bilernes sikkerheds- og komfortsystemer flyttet sig markant, og i dag er det ikke ualmindeligt, at bilerne som standard er udstyret med ESC-antiskrid, træthedsalarm, nødbremsesystemer og adaptiv fartpilot.
Skærpede krav til miljø og sikkerhed har resulteret i, at nutidens biler er blevet til højteknologiske vidundere, både når det gælder sikkerhed og komfort.
Flere af Alfa Romeo’s modeller leveres i dag med en bred vifte af sikkerheds- og komfortsystemer, herunder navigationssystem, adaptiv fartpilot, automatisk nedblændelige bak- og sidespejle samt et avanceret nødbremsesystem (AEB), der ved hjælp af radarsensorer automatisk sænker farten eller bremser bilen for at undgå en kollision.
Den megen elektronik i moderne biler består samlet set ofte af mere end 3.000 komponenter, så når først der opstår en fejl, kan det være vanskeligt at afgøre, hvad der er galt.
I dag er det sådan, at hvis der opstår fejl på bilens elektronik, som kræver, at der bliver udført elektrisk arbejde, så vil mekanikeren være i stand til at koble bilens computersystem sammen med et såkaldt OBD-system (On-Board Diagnostics). Fejlsøgningsredskabet gør det muligt for mekanikeren at udføre en fejlsøgning på alle de elektriske komponenter og samtidig udskrive eventuelle fejlkoder.
Nedenfor har vi beregnet gennemsnitpriserne på en række forskellige reparationer af det elektriske udstyr på en Alfa Romeo. Samtlige prisberegninger er foretaget på baggrund af de tilbud, som vores værkstedspartnere har sendt til Alfa Romeo-ejere.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at prisen på de enkelte reparationer kan variere i forhold til model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* |
---|---|
Spar i gennemsnit* |
Indhent gode tilbud på dit næste værkstedsbesøg. Udfyld tilbudsformularen her på siden og få tilsendt tilbud på din reparation. Alle tilbud fås på skrift, så det er nemt at sammenligne pris og indhold i de enkelte tilbud.
Før du vælger værksted, så kan du med fordel læse anmeldelserne fra andre brugere. Bedømmelser fra andre bilejere kan hjælpe dig, når du skal træffe det rigtige værkstedsvalg.
Når bilen ikke længere skal på værksted
De elektroniske systemer i moderne biler bliver hele tiden mere og mere avancerede. Det hele er styret af computerteknologi, og med den hastige udvikling af den trådløse teknologi vil man i fremtiden kunne se helt nye måder, hvorpå autoværkstederne kommer til at arbejde på.
Allerede i dag registrerer bilens mange hundrede sensorer fejl i de elektriske systemer, som så automatisk bliver lagret i bilens computer.
Computerens indtog i bilverdenen har allerede skabt nye arbejdsmåder på værkstederne. I dag foregår meget af arbejdet på nyere biler med fejlsøgning og udlæsning af fejlkoder på bilens elektroniske systemer.
Kigger man ud i fremtiden så kan man meget vel forestille sig, at værkstedet i deres computersystem helt automatisk modtager en notifikation om en opstået fejl på en kundebil.
Når fejlen er registreret, vil mekanikeren, ved brug af et avanceret fejlsøgningsværkstøj, koble sig på computeren i kundens bil og diagnosticere fejlen i det elektroniske system.
Hele processen foregår uden at bilen er blevet kørt på værksted. Som oftest vil det elektriske arbejde kunne løses over computeren, blot ved at mekanikeren nulstiller fejlen, men er det ikke tilfældet, så vil mekanikeren kunne skaffe reservedelene hjem og først derefter kalde bilen hen på værkstedet.