Når du skal have din Mazda på værksted, kan det være en god ide at sammenligne både pris og indhold på flere forskellige tilbud.
Og bruger du Autobutler, kan der være penge at spare. Vi har nedenfor udregnet prisen på, hvad det i gennemsnit koster at få skiftet bremser på en Mazda. Prisen dækker over alle de tilbud på bremseskift til MAZDA, som er sendt til brugerne af Autobutler – på tværs af årgange og modeller.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
688 kr. | 20% | |
Spar i gennemsnit* | ||
688 kr. / 20% |
Når bilen er på værksted, er det for en sikkerheds skyld en god ide at få mekanikeren til at tjekke, at bremserørene er, som de skal være.
Klik her for at få tilsendt tilbud fra værksteder nær, hvor du bor eller arbejder. På Autobutler giver alle værksteder en detaljeret beskrivelse af opgavens omfang. Det er din sikkerhed for, at du kan vælge det rigtige værksted.
Bremserne er bilens vigtigste funktion
I dag har mange nye biler et såkaldt nødbremsesystem, som automatisk bremser bilen, hvis man kommer for tæt på den forankørende bil.
Det officielle navn på det automatiske nødbremsesystem er AEB og stammer fra Euro NCAP, der crashtester alle nye biler.
Bremsesystemet findes efterhånden på mange biler, og FDM har tidligere vurderet, at den type sikkerhedssystem på sigt vil komme til at betyde færre trafikdræbte.
På mange af Mazdas nye modeller er nødbremsesystemet også standardudstyr.
Den automatiske nødbremse funger ved, at bilen bremser af sig selv, når den møder forhindringer. Visse bilmodeller reagerer kun ved hastigheder op til 30 km/t., (AEB City), mens systemet på andre modeller også fungerer ved høj hastighed (AEB Inter-Urban).
Mange bileksperter mener, at systemet især har betydning for den fremtidige trafiksikkerhed ved bykørsel, hvor bilen nærmer sig fodgængere og i de tilfælde bremser af sig selv (AEB Pedestrian).
Det moderne sikkerhedsudstyr er selvfølgelig godt for trafiksikkerheden, men det er vigtigt at huske på, at det kun virker, hvis bilens bremser i øvrigt fungerer, som de skal.
Derfor bør du også altid sikre dig, at din Mazda ved det årlige serviceeftersyn får foretaget et grundigt kontroltjek af bremser. Og selvom mekanikerens siger god for bremserne, er det vigtigt, at du også selv er opmærksom på, om bremserne altid virker, som de skal.
Registrerer du lyde, når du bruger bremserne, eller opfører bilen sig underligt under kørsel, så bør du hurtigst muligt få foretaget en bremseinspektion. Den vil nemlig kunne vise, om bremseklodserne skal udskiftes, eller om hele bremsesystemet skal renses, smøres og justeres.
Hvordan opdages det, at bremserne er slidte?
Præcist hvor ofte din Mazda skal have skiftet bremseklodser og eventuelt bremseskiver afhænger meget af din kørestil og dit kørselsmønster. Bremserne slides mindre, hvis du mest kører på landeveje eller motorveje frem for bykørsel.
De fleste biler har i dag en bremseindikator, som slides under kørsel. Når klodserne er slidt ned til et bestemt punkt, lyser en advarselslampe i bilens instrumentbræt, som fortæller dig, at det er tid til at få udskiftes bremseklodserne.
Der kan være andre tegn på, at bilens bremseklodser er nedslidte. Nedenfor ses en oversigt over nogle af de punkter, du som bilist skal være opmærksom på. Har du oplevet bare ét af punkterne, så er det tid til at få bilen på værksted.
- Når du drejer bilen, kommer der en larmende lyd fra bremserne. Det er højst sandsynligt tegn på, at bremsekaliberen og bremseskiven ikke sidder, som de skal i forhold til hinanden.
- Hvis der kommer en skurrende lyd, når du bremser, kan det skyldes, at der er kommet rust på bremseskiverne. Det sker hurtigt, hvis bilen holder stille i nogle dage, men rusten slides normalt af efter de første par opbremsninger. Forsvinder lyden ikke, bør du få bremserne efterset.
- Trækker bilen til siden, når du bremser, kan bremseklodserne være blevet slidt skæve.
- Ryger bremsepedalen næsten i bund, når du træder på den, så mangler bremsesystemet bremsevæske. Få et værksted til at undersøge, om der er problemer med et utæt bremsesystem.
- Oplever du pludseligt, at bremsepedalen er hård at træde ned, så er bremseforstærkeren formentlig gået i stykker.
Spar på bremserne
Din kørestil har betydning for, hvor ofte bilens bremser skal udskiftes.
Bremser du først i sidste øjeblik, når du nærmer dig et lyskryds, og laver du tit hårde opbremsninger fra høj fart?
Svarer du ja til begge dele, så slides bilens bremser mere end nødvendigt. De hårde og sene opbremsninger slider meget mere på bremserne, frem for hvis du i god tid sænkede farten for at foretage en blødere opbremsninger.
Spar på bilens bremser ved at være forudseende og slippe speederen i god tid.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig