Overblik over motoren i en Nissan

Hvad koster motorreparationer på en Nissan?

04 maj 2020, 15:44

Nissan udvikler i dag, på lige fod med andre førende bilproducenter, højteknologiske bilmotorer. Men selvom den japanske bilproducent er kendt for at lave gode, flotte biler, så betyder det ikke, at der ikke kan opstå fejl på motoren. Fejl som kræver, at bilen skal på værksted, så der kan blive foretaget en fejsøgning og fejlretning.

Mange motorreparationer foregår i dag ved hjælp af moderne computerudstyr, og så bliver det hurtigt en opgave, som kun autoværkstederne kan løse. Især på lidt ældre Nissan-modeller kan typiske fejl være en utæt toppakning eller en defekt turbolader.

En ting man altid skal sørge for at holde øje med er, at der ikke høres mislyde, når man kører i bilen. Samtidig må der hverken komme røg fra motorrummet eller observeres underlige lugte.

Har man bare den mindste mistanke om, at noget er galt med motoren, så er det bedste man kan gøre at køre bilen til mekanikeren og få tjekket, hvad som kan være galt.

Førend der laves en endelig aftale med et værksted, så kan det dog være meget rart at vide lidt om, hvad prisniveauet er på forskellige motorreparationer.

Så for at du kan få et hurtigt overblik har autobutler.dk beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Nissan. Det gælder bl.a. udskiftning af defekt turbolader samt reparation af utæt toppakning.

Sådan er priserne udregnet: Prisen på motorreparationer til din Nissan er beregnet ud fra alle de tilbud, som vores mere end 300 samarbejdspartnere – værksteder over hele landet - har sendt til Nissan-ejere.

Det er vigtigt at huske på, at priserne er gennemsnitspriser, som er beregnet på tværs af alle Nissan-modeller og årgange. Det betyder, at de viste priser godt kan variere fra den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.

Spar i gennemsnit*
2.276 kr. / 25%

Er du på udkig efter et kvalitetsværksted, så kan du hurtigt indhente tilbud på autobutler.dk. Efter at du har modtaget dine tilbud kan du nemt og overskueligt sammenligne de enkelte tilbud og finde det værksted, der passer bedst til dig. Prisen for et værkstedsbesøg og en motorreparation kan sagtens variere, og derfor er det en god ide altid at undersøge forskellige priser, inden du takker ja til et tilbud.

Sådan opstår fejl på bilens turbolader

Opstår der fejl på bilens motor, så kan det være alt lige fra en utæt toppakning til en slidt turbolader eller EGR-ventil.

Turboladere er i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer af en vis størrelse. Turboladeren har den funktion, at den øger ydelsen i den forbrændingsproces, som finder sted, når brændstof og luft blandes.

En turbolader går sjældent i stykker. Men skulle der opstå fejl på turboladeren, så skyldes det typisk, at bilens serviceeftersyn ikke er blevet overholdt. Når bilen er til serviceeftersyn, vil mekanikeren sørge for at rense turbinen og kompressoren for skidt, så det ikke havner inde i turboladeren. Samtidig vil en overholdelse af de anbefalede olieskiftintervaller betyde, at man ikke kører rundt med gammel motorolie, som er fyldt med skidt. Er olien gammel risikerer man, at skidtet samler sig inde i turboladeren.

Udskiftning af utæt toppakning

En anden motorfejl, som indimellem opstår, er at toppakningen bliver utæt.

Toppakningen sidder mellem topstykket og selve motorblokken, og en utæt toppakning kan føre til, at olie eller kølervæske lækkes ind i motorens cylindre.

Har du mistanke om, at din Nissan’s toppakning er utæt, så kontroller følgende:

Tjek oliestanden. Er der tegn på, at niveauet er højere end normalt, så kan det skyldes, at motorolien er blevet blandet med kølervæske ind i motorblokken.

Når det sker, så bliver motorolien til en gullig, brun substans. Det vil bl.a. kunne ses på oliepinden, når oliestanden kontrolleres.

Tjek nu også kølervæsken, som skal have en grønlig farve og se ren og klar ud. Ser væsken brunlig ud, så er det højst sandsynligt fordi, at der er trængt olie ud fra motoren, som er blevet blandet med kølervæsken.

Konstaterer du, at bilens toppakning utæt, så findes der særlige tætningsmidler, som i hvert fald midlertidigt kan tætne pakningen. Vælger du selv at tætne toppakningen, så er det vigtigt at anvisningen følges på det produkt, som du har købt.
Selv efter et forsøg på at tætne toppakningen vil man ofte efter kort tid kunne konstatere at pakningen igen er blevet utæt. Og så er det nødvendigt at få udskiftet toppakningen. Det er imidlertid ikke nogen helt billig reparation. Topstykket skal fjernes, og i visse tilfælde skal motorblokken pilles ud og kontaktfladen slibes sammen med topstykket.

Når topstykket er pillet af, så vil mekanikeren samtidig kontrollere, at ventilerne, knastakslen og tændrør ser ud som det skal og ikke er beskadiget.

Når alle dele er klar, så bliver motorblokken og topstykket samlet igen. Mekanikeren sørger for, ved hjælp af en momentnøgle, at boltene på motorblokken bliver spændt i den rigtige rækkefølge og med det rigtige moment, så den nye toppakning bliver ordentlig tæt.

Til sidst justeres ventiler, mens tandrem eller kilerem strammes, og endelig sørger mekanikeren for, at udstødningsmanifoldet kommer ordentligt på plads.

Kom godt i gang - har din bil brug for at få repareret motoren, så indhent tilbud på autobutler.dk.

Få tilbud og sammenlign priser på motorarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16799 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 271 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.