Det britiske bilmærke Mini er et af bilhistoriens mange legendariske brands. Den første Mini forlod således fabrikken i Birmingham tilbage i 1959, og i en nyere version findes Mini på markedet den dag i dag.
Den græsk-britiske bildesigner Alec Issigonis designede den første Mini på en måde og med et udtryk, så der på trods af den ringe størrelse var noget storladent over den.
Når en ny Mini i dag ruller ud fra fabrikshallerne, er den født med en avanceret computerenhed ECU'en (Engine Unit Control). Bilen er samtidig udstyret med en masse små mikroprocessorer, som praktisk talt styrer hele bilen lige fra motoren til fartpiloten og airbag-systemet.
Al data om bilens ’sundhedstilstand’ registreres via små sensorer og opsamles i ECU’en. I de tilfælde, hvor der opstår fejl på din Mini, så vil der lyse en advarselslampe i instrumentbrættet. På grund af bilernes store mængde elektronik, vil det i dag som oftest være påkrævet, at bilen køres på værksted, når der opstår fejl.
Via ECU’en kan mekanikeren ved brug af avanceret måleudstyr lave en fejlsøgning. Eventuelle fejl kan efterfølgende blive rettet, og nulstillingen af alle fejlkoder betyder også, at bilens sensorer igen virker som de skal.
Værkstedsregningen for en fejlsøgning og udlæsning af fejlkoder kan sagtens variere fra værksted til værksted. Derfor har autobutler.dk beregnet en gennemsnitspris, så du som Mini-ejer kan få en ide om, hvad det koster at få foretaget en fejlsøgning.
Prisen nedenfor er beregnet ud fra alle de tilbud, som værkstederne har sendt til ejere af en Mini, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.009 kr. | 75% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.009 kr. / 75% |
Over 800.000 bilejere har benyttet sig af tilbudsfunktionen på autobutler.dk, og mere end 12.000 brugere har efterfølgende givet en bedømmelse af værkstederne. Har du svært ved at vælge værksted, så klik øverst på siden under ’Bedømmelser’ og læs hvad andre bilejere har skrevet. Det kan måske hjælpe dig til at træffe dit rigtige værkstedsvalg.
Sådan skal man reagere, når advarselslamperne lyser
Avancerede teknologi-systemer som radarsensorer, hastighedsassistent og vognbaneassistent er i dag standardudstyr i mange biler, mens andre kommende bilejere måtte tilkøbe disse pakker, som ekstraudstyr.
Systemerne kaldes generelt for ’Advanced Driver Assistance Systems’ og er med til at sikre stabilitet, sikkerhed og komfort under kørsel.
Udfordringen med den megen elektronik, som proppes ind i bilerne er, at jo mere avanceret elektronik, som bilerne udstyres med, jo vanskeligere bliver det at foretage en fejlsøgning, når systemerne melder om fejl.
Opstår der en fejl på bilen, så vil føreren i første omgang opdage det ved, at en advarselslampe lyser i instrumentbrættet. Det kan sagtens være, at bilen kører upåklageligt, men en af bilens sensorer har altså konstateret en fejl et sted i systemet.
Lyser advarselslampen gult så er det typisk en mindre alvorlig fejl, som der dog bør kigges på.
Start med at tjekke bilens instruktionsbog. Her fremgår det, hvilken betydning de forskellige advarselslamper har. Lyser eksempelvis kølervæskesymbolet, så mangler bilen enten kølemiddel eller også er motorens temperatur for høj.
Det kan selvfølgelig være alvorligt nok, men straks mere alvorligt er det, hvis der lyser en rød advarselslampe i instrumentbrættet. De røde advarselslamper er noget, som skal få dig til straks at reagere.
Det kan være, at motoren er løbet tør for olie, eller der er opstået en alvorlig fejl på bremsesystemet. Under alle omstændigheder, så bør man ikke fortsætte kørslen.
For at undgå at den opståede fejl udvikler sig yderligere, og måske ender med en dyr værkstedsregning, så er det bedste man kan gøre at ringe efter vejhjælp og få bilen transporteret hen til et autoværksted.
Ved en fejlsøgning og udskrivning af fejlkoder kan mekanikeren hurtigt fortælle dig, hvad der er galt med din Mini og hvor alvorlig fejlen er.
Er der pludselig advarselslamper der lyser i din Mini, så følg ovenstående råd. Indhent eventuelt tilbud via autobutler.dk og få foretaget en diagnosticering af bilens fejlkoder.