Koblingen er som sådan ikke noget, man som bilejer skal gå og holde øje med. På nye biler vil koblingen fungere upåklageligt i mange år, og du kan sagtens køre flere hundrede tusinde kilometer, uden at skulle tænke på et koblingsskifte. Det gælder selvfølgelig også for Opel.
Men kører du rundt i en ældre Opel, så kan du risikere, at koblingen er blevet slidt, og skal skiftes.
Autobutler har undersøgt gennemsnitsprisen på et koblingsskift til Opel. Prisen dækker over alle tilbud, som værkstederne har afgivet til Opel-ejere.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
2.420 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
2.420 kr. / 24% |
Få tilbud og husk på, at når du bruger Autobutler, er du blandt andet sikret FDM's stikprøvekontrol, 24 måneders reparationsgaranti og aftaler på skrift. Autobutler skaber gennemsigtighed og er din genvej til at finde det bedste værksted til den helt rigtige pris.
Hvordan opdager jeg, at koblingen er slidt?
Når du kører i din bil, så bruger du koblingen konstant. Især ved bykørsel, og ved kø eller myldretidstrafik, vil du hele tiden skulle skifte gear.
Koblingen i din Opel er den, som sørger for, at der er forbindelse mellem motor og gearkasse. Koblingen arbejder ved, at to plader presses mod hinanden, og snurrer synkront sammen.
Når koblingspedalen trædes i bund, fjernes de to plader/tandhjul fra hinanden. Hermed stopper gearkassen med, at give drivkraft til hjulene, og du er i stand til at skifte gear.
Det er vigtigt, at bilens kobling fungerer, som den skal. Koblingen skal glide gnidningsfrit, og du må eksempelvis ikke mærke, at koblingen laver små ryk, når du træder pedalen i bund, eller at der kommer en skurrende lyd, når du skifter gear.
Oplever du det, er det formentlig tegn på, at koblingen er ved at være slidt, og skal udskiftes.
Få værkstedet til at skifte koblingen
I et tidligere blogindlæg har du kunnet læse om, hvordan det er muligt selv at skifte koblingen på din bil.
Det skal dog retfærdigvist siges, at det er en stor og forholdsvis tidskrævende opgave, at kaste sig ud i. Man er nødt til, at skille dele af motoren ad, og de fleste vil nok med fordel kunne overlade den opgave til et værksted, der er vant til at udføre den slags opgaver.
Når du skal finde det bedste værksted, uanset om det er tæt på, hvor du bor eller arbejder, så er det en god ide, at indhente mere end et tilbud.
Der kan nemlig godt være relativ stor forskel på, hvor mange timer værkstederne oplyser, at der skal bruges på opgaven, hvilket vil kunne ses på værkstedsregningen.
Gå tilbuddene igennem, og sammenlign timepris, antal af oplyste timer og pris på reservedele.
Hvilket værksted, der er det bedste til prisen, kan være svært at sige. Det er i sidste ende en individuel vurdering, men er du i tvivl, så er der heldigvis hjælp at hente.
På Autobutler kan du læse anmeldelser af værkstederne.
Mere end **600.000 brugere har anmeldt værkstederne**, og når du klikker på bedømmelser i menuen, kan du læse om andres erfaringer, og naturligvis også skrive din egen anmeldelse, efter at bilen har været på værksted.
Sikre tegn på, at koblingen er slidt
- Koblingen er slidt, hvis den ’fedter’, og farten ikke stiger, når du prøver at accelerere
- Når bilen sættes i gang, sker det ikke glidningsløst. Du oplever, at bilen rusker eller hugger i det. Det kan være tegn på, at en fjeder er knækket eller svinghjulet er slidt
- Når koblingspedalen trædes i bund, oplever du støj eller mislyde. Lyder det som om, at gearkassen ’skærer tænder’, er det tegn på, at noget er galt
- Når du skal skifte gear, må det ikke være svært at træde koblingen i bund.
Undgå unødig slid på koblingen
Hvis du vil forlænge levetiden på bilens kobling, så kan du bl.a. gøre det ved, at sætte bilen i frigear, når du holder for rødt lys. Det slider mindre fremfor, hvis du holder i 1. gear med koblingen i bund.
Samtidig skal man undgå at file på koblingen, når bilen sættes i gang. Start altid i laveste gear, og brug ikke koblingen som ’hjælpe-speeder’.
Når du parkerer bilen, så træk håndbremsen og sæt bilen i frigear. På den måde undgår du, at systemet står spændt. Det slider nemlig på koblingen, hvis bilen står i 1. gear og blæsten får bilen til at stå og rokke en anelse frem og tilbage.
Husk at skifte gear med omtanke. Når du kan se, at trafikken stopper længere fremme, så kobl ud og rul frem mod stop, i stedet for, at foretage et ekstra, og unødvendigt gearskifte lige inden.
Mere om bilens kobling
- Udskiftning af kobling
- Fejlfinding på koblingen
- Få en fair pris på et koblingsskift: Gennemsnitspriser for de 10 mest populære bilmærker
- Sådan undgår du at slide koblingen for hurtigt
- Hvordan fungerer bilens kobling
- Sparede 4.325 kr på autobutler.dk