Når du skal have din Honda på værksted, så anbefales det, at du sammenligner både pris og indhold fra flere forskellige værksteder.
Nedenfor ses gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet bremser på en Honda. Prisen dækker over alle de tilbud på bremseskift til Honda, som er sendt til brugerne af Autobutler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
734 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
734 kr. / 23% |
Det kan du bl.a. gøre ved at bruge Autobutler. En tidligere undersøgelse foretaget af autobutler.dk viste, at der kan spares helt op til 30 pct. på værkstedregningen, hvis man vælger det billigste værksted. Nu er der ingen garanti for, at det billigste værksted også er det bedste, og derfor er det en god ide, hvis du her på sitet læser, hvad andre brugere har skrevet om det værksted, som du overvejer at benytte. Kommentarer og anbefalinger fra andre bilejere er måske din bedste garanti for, at du får valgt det rigtige værksted.
Prisen dækker over arbejdsløn og udskiftning af bremseklodser og -skiver.
Det skal du vide om din bils bremser
Hvor ofte din Honda skal have bremseklodserne og eventuelt bremseskiverne udskiftet, afhænger af din kørestil og dit kørselsmønster.
De fleste biler er i dag udstyret med det, som hedder ABS-bremser (Anti-Blokerings-System). ABS-bremsesystemet er et avanceret system, hvor en føler i hvert hjulnav hele tiden kontrollerer, at hjulene drejer rundt. Blokerer hjulet, så mindskes bremsetrykket automatisk, indtil hjulet igen roterer.
ABS-bremsesystemet medvirker samtidig til, at bremselængden ved en katastrofeopbremsning bliver kortere, fordi hjulene ikke låses ved opbremsning. Endeligt er det muligt at styre bilen, fordi bilen ikke skrider ud med blokerede hjul.
På Hondas modeller er ABS-bremser standardudstyr, og Honda opererer også med deres eget City Brake Control-system. Systemet hjælper føreren af bilen med at undgå kollision ved lav hastighed. En føler scanner et område 10-12 meter foran bilen og gør det altså muligt at nå at bremse ved lav hastighed. Bilen bremses automatisk, hvis ikke føreren gør tegn til at bremse op. Samtidig aktiveres en advarselslampe i instrumentpanelet, som fortæller, at City Brake Control-systemet er i brug.
City Brake Control-systemet er udtænkt som en sikkerhedsforanstaltning for, at man undgår at køre op i parkerede biler eller forankørende biler, som pludselig bremser op i trafikken. Systemet anses for at være særdeles effektivt og kan bl.a. forhindre mange af de hyppigt forekommende piskesmældskader, som er forbundet med den slags påkørsler.
Sikkerhedsudstyr, som det der er beskrevet ovenfor, er selvfølgelig godt for trafiksikkerheden, men det er vigtigt at huske på, at det kun virker, hvis bilens bremser i øvrigt fungerer som de skal.
Derfor er det vigtigt, at du altid sørger for, at få din Honda til service med passende intervaller, og i den forbindelse får bremserne efterset.
Hvordan ved du, om bremserne på din Honda er slidte?
Regelmæssig bremseservice er afgørende for din og dine medtrafikanters sikkerhed, og står du foran at skulle ud på en længere biltur, eksempelvis bilferie ned gennem Europa, så kan det være en god ide at få bremserne efterset, inden du drager afsted.
Når bilen er på værksted, så sørg for, at alle sliddele, dvs. bremseklodser, bremseskiver og bremsevæske, bliver grundigt kontrolleret. Hvis der ses tegn på slitage, vil delene blive skiftet, og ved en gennemgang kan du også bede værkstedet om at rense og rengøre bremsesystemet. Men derudover er det vigtigt, at du selv holder øje med bilens bremser.
Der kan være forskellige tegn på, at bilens bremser er slidte. Registrerer du eksempelvis lyde, når du bremser, så kan det være tegn på, at du bør få bremserne efterset. På værkstedet kan mekanikeren hurtigt afgøre, om bremseklodserne skal udskiftes, eller om bremsesystemet bare skal renses, smøres og justeres.
Hvor ofte din Honda skal have bremseklodserne og eventuelt bremseskiverne udskiftet, afhænger af din kørestil og dit kørselsmønster. Bremseklodserne slides mest ved bykørsel, eller når du kører steder, hvor du er tvunget til at foretage hyppige opbremsninger.
De fleste biler har en bremseindikator, som slides en lille smule, hver gang du foretager en opbremsning. Når klodserne er slidt tilstrækkeligt ned, vil en advarselslampe lyse i bilens instrumentbræt og gøre dig opmærksom på, at det er tid til at få udskiftet bremseklodserne.
Men selvom bremseklodserne ikke er slidt helt ned, så kan der være andre grunde til, at du skal få bremserne efterset. Nedenfor har vi oplistet 5 forhold, som kan være tegn på, at bremserne bør tjekkes på et værksted.
Nedsat bremsekraft oplever du ved, at du skal træde hårdere på bremsepedalen for at få bilen til at bremse. En forøget bremselængde er kritisk og kan skyldes nedslidte bremseklodser.
Oplever du en larmende eller skurrende lyd fra bremserne, når bilen drejes til en af siderne, så kan det være tegn på, at bremsekaliberen og bremseskiven ikke sidder korrekt i forhold til hinanden.
Forekommer der også en skurrende lyd, når bilen bremses, kan det skyldes, at der er kommet rust på bremseskiverne. Rusten vil under normale omstændigheder blive slidt af efter de første par opbremsninger, men forsvinder lyden ikke, bør du få bremserne kontrolleret.
Bremseklodserne er højst sandsynligt slidt skæve, hvis bilen trækker ud til siden, når du bremser.
Nedslidte bremser og manglende bremsevæske er en farlig cocktail. Bremsesystemet kan mangle bremsevæske, hvis du kan træde bremsepedalen næsten helt i bund. Få dit lokale værksted til at tjekke, om bremsesystemet er utæt.
Det kan du selv gøre for at tjekke bremserne
Tjek bremseskivernes tykkelse
Se efter rust på skiverne
Kontrollér om der er nok bremsevæske på systemet
Vær opmærksom på uregelmæssigheder under kørsel, som kan relatere sig til bremserne
Sådan forlænger du levetiden på bilens bremser
Din kørestil har afgørende indflydelse på, hvor ofte bilens bremser skal udskiftes. Er du typen, der altid først bremser i sidste øjeblik, og har du en aggressiv kørestil med mange hårde opbremsninger fra høj fart, så slides bremseklodserne mere end nødvendigt.
De hårde og sene opbremsninger slider meget mere på bremserne, end hvis du i god tid tilpasser farten ved at flytte foden væk fra speederen og lade motoren bremse farten.
Samtidig bør du undgå langvarige opbremsninger, når du eksempelvis kører ned ad en bakke. Gear i stedet ned og brug motoren til at bremse farten.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig