Moderne biler er i dag fyldt med elektriske komponenter, og svigter teknikken kræver det som regel at bilen kommer forbi et værksted.
Nedenfor har vi beregnet gennemsnitspriserne på en række forskellige reparationer af det elektriske udstyr i en Ford. Samtlige prisudregninger er foretaget på baggrund af alle tilbud, som autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler, har givet til Ford-ejere.
Husk på, at prisen på de enkelte reparationer kan variere i forhold til, hvilken model og årgang der er tale om.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
513 kr. | 21% | |
Spar i gennemsnit* | ||
513 kr. / 21% |
Med al den elektronik, som findes i nutidens biler, kan meget gå galt. Måske meldes der om fejl på bilens dæktryksovervågningssystem eller også er der noget galt med bilens sikringsboks eller navigationsanlæg.
En række bilmærker er også begyndt at udstyre visse modeller med både udvendige og indvendige kameraer, som er med til at øge trafiksikkerheden. Også her kan der opstå fejl.
Og så er selve bilens motor, hvis din Ford er af nyere dato, koblet op på en computer kaldet OBD (On-Board Diagnostics), hvor værkstedet kan foretage en fejlsøgning og diagnosticering af en lang række punkter.
Opstår der fejl på bilens elektroniske system vil det for de fleste bilejere kræve, at man kører bilen på værksted.
Hvad værkstedsregningen ender med at lyde på kan være vanskeligt at give et præcist bud på. Men bruger du et af de autoværksteder, der er tilknyttet værkstedsportalen Autobutler, er du sikret, at elarbejdet, som værkstederne udfører, er kvalitetsarbejde. Inden du vælger værksted, kan du nemt sammenligne indhold og pris fra de forskellige værksteder. Det gør du ved at bestille tilbud på elarbejde.
En Ford er spækket med avancerede sikkerhedssystemer
Sikkerhedsudstyret i Fords nye modeller er med til at passe på bilisterne under kørsel. De elektroniske sikkerhedssystem Intelligent Protection System dækker bl.a. over elektronisk bremsekraftfordeling, ABS og Antispin.
Desuden er en række af Fords modeller udstyret med den elektroniske stabilitetsstyring (ESC). Systemet omfatter en række teknologier, der er designet til at give føreren større kontrol over bilen. Eksempelvis overvåger sensorer konstant hvert enkelt hjuls hastighed, bilens krængningshastighed (dens vinkel og retning) samt styrevinkel.
Som en tredje ting kan nævnes Active City Stop systemet. Den avancerede teknologi er udviklet for at hjælpe føreren med at undgå eller reducere alvorlige ulykker ved kørsel i bytrafik. Opdager systemet, at den forankørende bil pludselig er standset, og bilens hastighed er mindre end 50 km/t, aktiveres bremserne automatisk.
Alle disse systemer inklusive Active Braking med registrering af fodgængere, kurvekontrol og dæktryksovervågning er styret af et computersystem. Melder systemet om fejl på en eller flere funktioner er man som regel nødt til at køre bilen på værksted.
Her vil en hurtig fejlsøgning vise, hvad som er galt, og mekanikeren kan hurtigt fortælle dig, hvad det koster at få problemet løst.
I fremtiden undgår man at køre bilen på værksted
Udviklingen af bilernes elektroniske systemer bliver til stadighed mere og mere avancerede, og det er ikke forkert at sige, at fremtidens intelligente bil er som en computer på hjul.
Udviklingen bevæger sig med lynets hast, og bilproducenterne finder hele tiden på nye, spændende features. Det betyder også, at bilindustrien er i stand til løbende at levere opdateringer til bilens computer. Opdateringer, som værkstederne sørger for at installere, når bilen er til service.
De avancerede sikkerheds- og styresystemer har altså sit hjerte i bilens centrale computer. Et tæt samarbejde og vidensdeling mellem bilproducenterne og værkstederne gør det i dag som regel muligt hurtigt at få identificeret selv komplicerede fejl på bilens elektroniske system.
De effektive fejlrettelsessystemer betyder derfor også, at kun de nødvendige reparationer bliver udført, og i sidste ende betyder det, at bilejernes udgifter til reservedele ikke bliver større end højst nødvendigt.
Kigger man ud i fremtiden, så forventer eksperterne, at brugen af den trådløse teknologi vil betyde, at bilens computersystem automatisk sender fejlmeddelelser til værkstederne. Når mekanikeren modtager en notifikation på en fejl, vil fejlen kunne rettes ved at der kobles direkte op på bilens computer. Alt sammen uden at bilen behøver blive kørt på værkstedet.
Som det fremgår, betyder den teknologiske udvikling, at det bliver sværere og sværere for den almindelige bilejer selv at kunne løse problemer på bilen, hvis teknikken skulle svigte. Derfor vil langt størstedelen af alle bilejere også være tvunget til at køre bilen på værksted for at få foretaget reparationer af bilens elektriske installationer.