Overblik over motoren i en Audi

Hvad koster motorreparation på en Audi?

29 april 2020, 14:04

Motoren er bilens hjerte, og sørger man ikke for at passe og pleje motoren efter fabrikantens anvisninger, så risikerer man at der opstår fejl på motoren og i værste fald, at den brænder sammen.

For at undgå at stå tilbage med en dyr værkstedsregning er det derfor vigtigt, at der holdes øje med motoren. Tjek bl.a. at toppakningen ikke er utæt og at hverken turboladeren eller ERG-ventilen er defekt.

Når der køres i bilen, må der ikke høres mislyde, ligesom der heller ikke må kunne ses røg fra motoren eller fornemmes underlige lugte. Har man blot den mindste mistanke om, at der er noget galt med motoren, så bør man hurtigst muligt kontakte sit lokale autoværksted.

Er det nødvendigt at køre bilen på værksted, så er det rart på forhånd at vide lidt om, hvad priserne er på de forskellige motorreparationer.

Derfor har vi beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Audi, herunder udskiftning af ERG-ventil eller defekt turbolader samt reparation af utæt toppakning.

Sådan fandt vi frem til priserne - prisen på motorreparationer til din Audi er beregnet ud fra alle de tilbud, som Audi-ejere har modtaget fra de værksteder, som samarbejder med autobutler.dk.

Priserne er gennemsnitspriser for alle modeller og årgange, og derfor kan den viste pris godt være en lidt anden end den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.

Spar i gennemsnit*
2.604 kr. / 25%

Er du på udkig efter et kvalitetsværksted, så kan du altid hurtigt og nemt indhente tilbud på autobutler.dk. Når du har modtaget dine tilbud, kan du i ro og mag sammenligne tilbuddene og finde det værksted, der passer bedst til dig. Visse værkstedsreparationer er dyrere end andre, og derfor er det en god ide altid undersøge forskellige priser, inden du takker ja til et tilbud.

Turbolader – fejl skyldes ofte manglende vedligehold

Som bilejer sker det desværre fra tid til anden, at der opstår en fejl på bilens motor, og at bilen derfor må en tur forbi værkstedet. Fejl på motoren kan være alt lige fra en slidt tandrem til en defekt toppakning. Og har bilen en turbolader eller EGR-ventiler, så kan det også ske at disse dele skal udskiftes eller justeres.

En turbolader er i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer. En udførlig beskrivelse af, hvordan en turbolader fungerer, kan hurtigt gå hen og blive en al for teknisk forklaring, men grundlæggende får motoren sin kraft fra den forbrænding, der finder sted, når brændstof og luft blandes. Og turbolader har den funktion, at den øger ydelsen i forbrændingsprocessen. Det er den korte forklaring. Læs mere på vores side om turboladere.

Typisk fungerer bilens turbolader upåklageligt i hele bilens levetid. Men skulle der opstå fejl på turboladeren, så skyldes det som regel, at de periodiske serviceeftersyn ikke er blevet overholdt. Ved et serviceeftersyn vil værkstedet sørger for at rense turbinen og kompressoren for skidt, så det ikke havner inde i turboladeren.

Er motorolien ikke blevet skiftet med de anbefalede intervaller, så kan det medføre, at der er kommet skidt ind i turboladeren. Skidtet er i første omgang blevet opsamlet i den gamle motorolie, som for længst burde have været blevet udskiftet. Sørg derfor altid for at få skiftet motorolien i tide.

Kontroller at der ikke er fejl på EGR-ventilen

Kører du rundt i en Audi med dieselmotor, så er den formentlig udstyret med en særlig EGR ventil.
EGR står for ’Exhaust Gas Recirculation’, og som navnet afslører, så sørger EGR-ventilen for at genanvende udstødningsgasserne fra dieselmotoren. Den beskidte udstødningsgas sendes simpelthen tilbage ind gennem indsugningen, så gassen bliver forbrændt på ny.

Er EGR-ventilen defekt vil motorens advarselslampe lyse i instrumentbrættet, og samtidig vil du kunne opleve en eller flere af følgende symptomer:

  • Effekttab – din Audi kører trægt og er tung i optrækket
  • Motoren har pludselig en ujævn tomgang
  • Der konstateres sort røg fra udstødningen

Eventuelle fejl på motorens EGR-ventil bør få dig til at reagere og køre bilen på værksted.

Mekanikeren vil sandsynligvis i første omgang anbefale en ventilrens, men løser det ikke problemet, eller er ventilen helt tilsodet, så bør du nok overveje at få den udskiftet.

At få udskiftet EGR-ventilen er ikke helt billigt. Derfor foreslår vi, at du via autobutler.dk indhenter tilbud, så du hurtigt kan få et overblik over prisen på arbejdet.

Få tilbud og sammenlign priser på motorarbejde

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.