Hver gang du skal have din Mitsubishi på værksted, så er det en god ide at indhente mere end ét tilbud, så du kan sammenligne pris og indhold fra flere forskellige værksteder. Det gælder ikke kun, når du skal have udskiftet dine bremser, men også ved alle andre bilreparationer.
Nedenfor har vi beregnet gennemsnitsprisen på, hvad det koster at få skiftet bremser på en Mitsubishi. Prisen dækker over alle de tilbud på bremseskift til Mitsubishi, som er sendt til brugerne af Autobutler.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
815 kr. | 54% | |
Spar i gennemsnit* | ||
815 kr. / 54% |
Tidligere har Autobutler foretaget en undersøgelse, der viste, at det ikke er ualmindeligt, at der kan spares helt op til 30 pct. på værkstedregningen, hvis man vælger det billigste værksted. Det er dog langt fra sikkert, at det billigste værksted også er det bedste, og derfor kan det være en god ide, hvis du på autobutler.dk læser andre brugeres anmeldelser og kommentarer om de værksteder, som du overvejer at benytte. Andre bilejeres anbefalinger kan være afgørende for, at du får valgt det helt rigtige værksted, når du skal have skiftet bremserne på din bil.
Prisen dækker over arbejdsløn og udskiftning af bremseklodser plus eventuelt øvrige reservedele.
Fordele ved ABS-systemet
Nyere og moderne biler er i dag udstyret med det, som kaldes for ABS-bremser (Anti-Blokerings-System). Det er et avanceret bremsesystem, hvor en føler i hvert hjulnav konstant kontrollerer, at bilens hjul drejer rundt. Blokerer hjulet, vil bremsetrykket automatisk blive mindsket, indtil hjulet igen roterer rundt.
Fordelene ved ABS-bremsesystemet er til at få øje på. ABS-bremserne medvirker til, at bremselængden ved en katastrofeopbremsning bliver kortere, fordi hjulene ikke blokerer ved opbremsning. Samtidig er det muligt at styre bilen, samtidig med at der bremses, fordi bilen ikke skrider ud til siden med hvinende dæk.
På Mitsubishis modeller er ABS-bremser standardudstyr, og Mitsubishi opererer også med et andet bremsesikkerhedssystem, ’Forward Collision Mitigation’, som findes i visse modeller, evt. som tilvalg. Systemet sikrer, at man som bilist undgår kollision ved lav hastighed. Der er monteret en føler, som scanner et område på vejebanen foran bilen. Hvis bilen nærmer sig en forankørende bil, en parkeret bil eller et menneske, som krydser vejen, så vil bilens bremsesikkerhedssystem blive aktiveret, hvis ikke føreren gør tegn til at bremse op.
Forward Collision Mitigation-systemet er særdeles effektivt, men det virker kun som beskrevet ovenfor, hvis bilens bremser i øvrigt fungerer, som de skal.
Derfor er det vigtigt, at du altid sørger for at få din Mitsubishi til service med fastlagte intervaller og i den forbindelse får bremserne efterset.
Hvordan opdager du, at bremserne på din Mitsubishi er slidte?
For din og dine medtrafikanters sikkerhed er det vigtigt, at du regelmæssigt får foretaget et bremseservice, så bilens bremser altid fungerer, som de skal.
Bed værkstedet om at kontrollere alle sliddele, dvs. bremseklodser og bremseskiver og sørg også for, at bremsevæsken også bliver tjekket.
Men du kan ikke overlade ansvaret til værkstedet alene. Det er nemlig også vigtigt, at du selv holder øje med bilens bremser. Registrerer du eksempelvis lyde, når du bremser eller drejer, kan det være tegn på, at bremserne skal serviceres eller udskiftes.
Hvor tit din Mitsubishi skal have udskiftet bremseklodser og eventuelt bremseskiver, afhænger meget af din kørestil og dit kørselsmønster. Bilens bremser slides mest ved bykørsel, eller når du kører steder, hvor du konstant må træde på bremsepedalen.
Mange biler har i dag en bremseindikator, som slides, hver gang du foretager en opbremsning. Når bilens klodser er slidt næsten helt ned, vil en advarselslampe lyse i instrumentbrættet og fortælle dig, at det er tid til at få udskiftet bremseklodserne.
Men selvom bremseklodserne ikke er slidt helt ned, så kan der være andre forhold, som gør, at du skal få bremserne efterset.
5 ting at være opmærksom på med din Mitsubishis bremser
Nedsat bremsekraft vil du typisk mærke ved, at bremsepedalen skal trædes længere og længere ned for at få bilen til at bremse. Det vil samtidig give øget bremselængde, hvilket er kritisk. Nedsat bremsekraft kan skyldes nedslidte bremseklodser.
Larmer bremserne, når bilen drejes til en af siderne, så skyldes det formentligt, at bremsekaliberen og bremseskiven ikke sidder korrekt i forhold til hinanden.
Rust på bremseskiverne vil resultere i en skurrende lyd, når bilen bremses. Rusten vil dog normalt blive slidt af efter de første par opbremsninger, men forsvinder lyden ikke, bør du få bremserne kontrollet.
Trækker bilen ud til siden, når du aktivere bremsepedalen, er det højst sandsynligt fordi, at bremseklodserne er slidt skæve.
Nedslidte bremser i kombination med manglende bremsevæske er en farlig cocktail. Kan du træde bremsepedalen næsten helt i bund, kan det skyldes, at bremsesystemet mangler bremsevæske. Få dit lokale værksted til at se bremsesystemet efter for utætheder.
Det kan du selv gøre for at tjekke bilens bremser
- Kontrollér bremseskivernes tykkelse
- Se efter om der er rust på skiverne
- Se efter om der er nok bremsevæske på bremsevæskebeholderen ude i motorrummet
Sådan forlænger du levetiden på bilens bremser
Din kørestil har stor indvirkning på, hvor ofte bremseklodser og -skiver skal udskiftes på din Mitsubishi. Hører du til dem, som altid først bremser i sidste øjeblik, og kører du aggressivt med mange hårde opbremsninger til følge, så slider du mere end nødvendigt på bilens bremser.
Du kan ved at tilpasse farten og flytte foden væk fra speederen foretage blødere opbremsninger. Det slider meget mindre på bremserne.
Det er heller ikke nogen god ide at foretage langvarige opbremsninger, når du eksempelvis kører ned ad en bakke. Gear ned og brug i stedet motoren til at bremse farten.
Er det tid til at få udskiftet bremseklodserne, så bestil tilbud.
Alt om bilens bremser
- Service og reparation af bremser og bremseklodser
- Spar tusinder på bremseopgaver
- Lad bremserne leve længere
- Hvad er bremseskiver, bremseklodser og kaliber
- Hvilke problemer kan du få med dine bremser
- Kontroller bremserne til service
- Husk service på bremserne
- Livsfarlige bremser på danske biler
- Er bilen klar til sommerferien
- Fedtede blade gør vejene glatte
- Sådan skifter du bremsevæske
- Sådan skifter du bremseklodser
- Sådan skifter du bremseskive
- Sådan bruger du et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er et bremseudluftningsværktøj
- Hvad er bremsebakker og tromlebremse?
- Diagnosticering af bilens bremseproblemer
- Sådan maler du bremsekaliberen
- Derfor er service på bremsevæske og hydraulikken vigtig