Det kommer altid ubelejligt, når du punkterer. Det er lige, når du har allermest travlt, og så skal du til at tænke på, hvordan du skifter dæk, samtidig med, at du skal flytte aftaler, få andre til at hente børnene, eller hvad der nu var årsagen til, at du skulle af sted.
I den situation er det rart at kunne skifte sit dæk selv, så du ikke bliver forsinket i op til en time, før vejhjælpen når frem. Her får du guiden til, hvordan du skifter dæk, så du har den i baghovedet, når du en dag får brug for det.
Sådan skifter du et punkteret dæk
Katastrofeblink – i det øjeblik du indser, at der er et dæk, der er punkteret, skal du starte dit katastrofeblink, så dine medbilister ved, at der er noget galt og kan tage hensyn til dig. Lad det være tændt, når du holder stille.
Hvis du har en advarselstrekant, skal du stille den ud mod trafikken, så de kan se der er noget galt og køre uden om.
1. Tag reservehjulet ud af holderen
2. Brug en krydsnøgle eller en hjulboltnøgle til at løsne hjulboltene på det punkterede dæk
3. Sæt donkraften under bilen, se i manualen, hvor der er lavet særlige områder, hvor donkraften kan løfte, uden at den beskadiger karossen, eller vrider bilen skæv
4. Fjern alle hjulbolte
5. Tag dækket forsigtigt af
6. Placer reservehjulet korrekt, så hullerne til boltene passer
7. Sæt hjulboltene i, og spænd dem lige til
8. Sænk bilen, og fjern donkraften
9. Efterspænd hjulboltene, så de sidder godt fast. Det må gerne give en kras lyd en enkelt gang, når du spænder
10. Læg det flade dæk i holder, hvorfra du tog reservehjulet
11. Kør forsigtigt ud og sluk katastrofeblinket, når det er forsvarligt
12. Hvis reservehjulet ikke er et almindeligt dæk, skal det skiftes igen hurtigst muligt, ved at det rigtige dæk lappes af en professionel og byttes ud med reservehjulet.
Hvordan skal du reagere, hvis du punkterer under kørslen
Det kan være noget af et chok, hvis et dæk pludselig sprænger, mens du kører. Især hvis det er første gang du oplever det. Du skal for alt i verden bevare roen, holde godt fast i rattet og styre bestemt, mens du bremser langsomt ned. Ikke nogle pludselige bevægelser eller kraftig opbremsning, da det kan få bilen til at skride i stedet. Kør ind til siden, og hold stille.
Hvad hvis jeg ikke har et reservehjul?
Det er blevet mere og mere almindeligt, at der ikke følger et reservehjul med, når du køber en ny bil. I stedet får du et lappekit, der kan sprøjte lappevæske ind i dækket. Kittet består af et flydende lappemiddel og en lille kompressor. Bemærk at er punkterings-hullet for stort, vil lappekittet ikke afhjælpe problemet, samt at en lapning kun er en midlertidig løsning!
Det er også blevet mere moderne med Run flat dæk, der kan køre dig sikkert videre, selv ved en punktering. Går det helt galt, risikerer du, at fælgen bliver beskadiget. Enten ved at dækket ikke længere kan beskytte fælgen mod vejen eller i værste tilfælde, at dækket ryger helt af, så du kører rent på fælgen. Hvis fælgen bliver ødelagt, bliver det endnu dyrere end blot en lapning af dækket.
Hvordan lappes et dæk
Afhængig af hvorfor dækket punkterede i første omgang, og hvor alvorligt det er, kan der være forskellige muligheder for at lappe dækket. Ofte vil der dog være en rimelig mulighed for, at det skal skiftes.
Hvis dækket punkterede, fordi det var gammelt og måske slidt, skal det skiftes. Hvis det var en skarp genstand, der var årsag til punkteringen, kan det være mere ødelagt, end du lige umiddelbart kan se. Det samme gør sig gældende, hvis du har ramt en kantsten eller på anden måde har flænset dækket. Det er helt sikkert bedst at tage dækket med til en mekaniker. Han kan ret hurtigt pille dækket af, og se om det kan laves, eller om der skal et nyt på. Husk på, det gælder din sikkerhed. Hvis du tror, du kan lappe det selv, f.eks. med et lappekit, og det så viser sig, at det ikke holder, så risikerer du at havne i samme situation igen.
Du kan med fordel både skifte dæk og fælge, når du alligevel har dækkene af bilen.
Alt om sommerdæk, vinterdæk og fælge
Tips om sommerdæk og dæktyper
- Sommerdæk og dækmontering
- Dæktyper og dækstørrelser
- Sådan skifter du et fladt dæk
- Hvad er Run flat dæk
- Billige dæk online
- Få gode råd til dit dækskifte
- Dækskifte - Hjælp, værkstedet har ikke tid!
- Kom forrest i køen til sommerdæk
- Er dine dæk sikre?
- Hvad er automatisk dæktryksmåling (TPMS)
- Grøn Teknologi fra Michelin
- Sporing af dæk & 4-hjuls udmåling
- Service på sporing af dæk
- Hvad er 4x4 dæk?
- Pas på med billige brugte dæk!
- Top 5 dækmærker i Danmark
- Fedtede blade gør vejene glatte
Tips om vinterdæk
- Vinterdæk montering
- Spar tusinder af kroner på vinterdæk
- Hvilke regler gælder der for vinterdæk
- Få vinterdæk inden det er for sent
- Spar penge på vinterdækkene
- Er dine vinterdæk i topform?
- Hvordan ser jeg om vinterdækkene er i orden?
- Dit dæktryk falder om vinteren
- Sådan kører du sikkert på glatte veje
- Gem vinterdækkene rigtigt
- Snekæder er lovpligtige i visse lande
- Hvordan virker snekæder?