Når du skal til at tage dine vinterdæk i brug, er der en del, du lige bør være opmærksom på. Hvis dækkene har været brugt før, skal du undersøge, om de stadig er gode og sikre nok, så du får her nogle gode råd til at kontrollere det.
Er der skader på selve dækket?
En grundig visuel kontrol vil normalt fortælle dig alt, du behøver at vide om tilstanden af dine vinterdæk. Et kig på eventuelle skader som buler, slidte lapper og revner vil fortælle dig ret hurtigt, om der er nogle store problemer. Hvis du bemærker nogle af disse fejl, så skal du straks udskifte dine dæk - læs vores gode tip til billige vinterdæk, og spar tusinder af kroner på dækskifte. Selv om der ikke er nogen synlige skader, er der stadig et par ekstra ting, du bør tjekke for at sikre, at du har styr på dine vinterdæks kvalitet:
Er dæktrykket korrekt?
Vinterdæk er ikke anderledes i forhold til sommerdæk, når det kommer til dæktrykket! Det kan være fristende at lade dæktrykket være en smule lavere end angivet i bilens servicehåndbog, for at få så stor en flade som muligt. Det er en dårlig ide, der kan give bagslag, og så har det ingen indflydelse på, hvor meget vejgreb bilen har, faktisk kan det have den modsatte effekt og give en dårligere håndtering af bilen, som i værste tilfælde kan føre til ulykker. Pump dine dæk til det dæktryk, som servicehåndbogen anbefaler.
Har dækkene været opbevaret korrekt?
Der kan ske meget med et dæk, der ikke bliver brugt, så sørg for at opbevare dem korrekt, så de ikke tager skade. Det er ikke nok bare at skifte hjulene og så efterlade dem glemt i et hjørne af garagen eller kælderen. Først bør de rengøres med vand og sæbe og en stiv børste. Hvis du ikke rengør dem, når du tager dem af, vil du have dobbelt så meget arbejde, næste gang du skifter hjul.
Når de er tørre og rene, skal de opbevares i hver sin opbevaringspose, et køligt og tørt sted, uden direkte sollys. Du kan alternativt opbevare dem på et af de dertil indrettede stativer, med en beskyttelsespose ud over alle hjul på en gang.
Tjek lige bremseklodserne
Når du fjerner sommerdækket for at sætte vinterdæk på, kan du lige så godt kontrollere bremseklodserne, når du allerede har gjort halvdelen af arbejdet til det. Du kan se ret hurtigt, om bremseklodserne er tæt på at være slidt op, eller allerede er det. Nogle modeller har en metaltap, der begynder at røre skiven, når klodsen er slidt ned, og på den måde kan du høre, når bremseklodsen er slidt ned. Nyere bremseklodser er lavet af et andet materiale og bruger ikke tappen. Her er det kun tykkelsen, du kan se det på. Der er en risiko for, at de slides skævt, så du bør kontrollere både oppefra og nedefra. De fleste moderne bremseklodser må ikke slides mere end 3 mm, ellers bør de skiftes snarest.
Bremseskiven tjekkes samtidig
Når hjulet er pillet af, har du også let adgang til bremseskiven, så den kan du kontrollere samtidig. Et hurtigt blik på bremseskiven kan give dig en ide om, at den måske skal skiftes, eller sagtens klarer sig indtil næste dækskifte. Hvis der er dybere ridser i skiven, kan der være noget galt. Det er meget normalt, at der er et spor rundt på skiven, med meget lidt dybe “riller”, men der må ikke være skader eller dybe skrammer. Som med bremseklodserne bliver bremseskiven også slidt løbende. Den må ikke slides meget mere end 3 mm, så er det også en snarlig udskiftning.
Få repareret det beskadigede dæk
Hvis ikke du fik repareret et beskadiget vinterdæk, inden du pakkede dem væk for sommeren, skal du sørge for at gøre det, inden du skifter igen. Reparation af dæk gøres på samme måde som for punkterede sommerdæk, og hvis du ikke selv har udstyret til det, kan du få tilbud på lapning af dæk hos værksteder i nærheden af dig. Det er væsentlig billigere at få dækket repareret, end skulle investere i et nyt sæt vinterdæk. Vinterdæk skal efterses løbende, imens de er i brug, og plejes inden de pakkes forsvarligt væk. Ved at passe på dine vinterdæk sikrer du, at de altid er i orden, så du kan køre trygt i al slags vejr. Den korrekte opbevaring og pleje vil sikre, at dine dæk holder længst muligt. Ved at reparere mindre skader løbende, holder dine dæk længere, og giver dig billigere vinterdæk i det lange løb.
Alt om sommerdæk, vinterdæk og fælge
Tips om sommerdæk og dæktyper
- Sommerdæk og dækmontering
- Dæktyper og dækstørrelser
- Sådan skifter du et fladt dæk
- Hvad er Run flat dæk
- Billige dæk online
- Få gode råd til dit dækskifte
- Dækskifte - Hjælp, værkstedet har ikke tid!
- Kom forrest i køen til sommerdæk
- Er dine dæk sikre?
- Hvad er automatisk dæktryksmåling (TPMS)
- Grøn Teknologi fra Michelin
- Sporing af dæk & 4-hjuls udmåling
- Service på sporing af dæk
- Hvad er 4x4 dæk?
- Pas på med billige brugte dæk!
- Top 5 dækmærker i Danmark
- Fedtede blade gør vejene glatte
Tips om vinterdæk
- Vinterdæk montering
- Spar tusinder af kroner på vinterdæk
- Hvilke regler gælder der for vinterdæk
- Få vinterdæk inden det er for sent
- Spar penge på vinterdækkene
- Er dine vinterdæk i topform?
- Hvordan ser jeg om vinterdækkene er i orden?
- Dit dæktryk falder om vinteren
- Sådan kører du sikkert på glatte veje
- Gem vinterdækkene rigtigt
- Snekæder er lovpligtige i visse lande
- Hvordan virker snekæder?