Uanset om det er vinter eller sommer, er der gode tips til at vedligeholde dine dæk og hjul, når du skifter dem. Læs mere her og få 10 tips.
Med cirka et halvt års mellemrum skal de fleste danske bilister til det: Skifte til eller fra sommerdæk. Hvad enten det bliver gjort på værkstedet/dækcenteret, eller du selv gør det, er der en masse tricks, der kan spare dig for ærgrelser og penge. Vi har samlet 10 af dem herunder:
Skift dæk på det rigtige tidspunkt.
Sommerdæk har dårligere bremseegenskaber end vinterdæk, når kørebanen bliver koldere. Foruden sikkerheden så er der også det økonomiske aspekt. Sommerdæk giver en dårligere brændstoføkonomi end vinterdæk, når man kører på kolde veje.Bestil tid til dækskifte nu.
Hvert eneste efterår er der stort run på værksteder og dækcentre. Så selvom du måske først har tid til at skifte om et par uger, bør du allerede nu bestille tiden, så du er sikker på at kunne komme til. Bestiller man sit dækskifte gennem en værkstedsportal, kan man ofte springe køen over, da der kun bydes på opgaven fra værksteder, der har tid. Skifter du selv dæk, har du dog ikke de bekymringer.Rengøring.
Skifter du selv dæk, er det vigtigt, at du får renset/vasket bolte, møtrikker og navet grundigt, da det minimerer risikoen for alvorlige defekter, rust og påvirkning af styringen.Kontrollér mønsterdybden.
Inden du monterer dine gamle sommerdæk, så kontrollér om mønsterdybden overholder lovkravet på minimum 1,6 mm. Én ting er lovkrav, noget andet er sikkerhed. For at få det bedste vejgreb bør man ikke køre med dæk, der har en mønsterdybde under 3-4 mm afhængig af blandt andet dækbredde.Undersøg slidmønsteret på dækket.
Er der ujævn slitage, anbefales det at købe nye dæk, alternativt kan man sørge for, at de mindst slidte dæk sidder bagerst. Vær opmærksom på, at bilen højst sandsynligt skal spores inden dækskifte, hvis der er ujævn slitage.Få efterspændt boltene.
Uanset om du selv skifter hjulene, eller får det gjort hos en professionel, skal du altid sørge for at få efterspændt boltene efter et par hundrede kilometers kørsel.Tjek dæktrykket.
Når dækkene er skiftet, skal du sørge for at undersøge dæktrykket, hvis ikke værkstedet/dækcenteret har gjort det for dig. Et forkert dæktryk giver unødig slitage og dårlig brændstoføkonomi.Få sporet dækkene.
Uanset om man skifter selv, eller får det gjort hos en fagmand, bør man få sporet dækkene minimum hvert 2.-3. år. På den måde sørger du for, at hjulene har den korrekte geometri og vinkel på vejen.Opbevar vinterdækkene korrekt.
Hvert halve år skal dækkene skiftes, og det er ikke uvæsentligt, hvordan du opbevarer det sæt, du ikke kører på. Er dækkene monteret på fælge og fyldt med luft, skal dækkene hænges op i fælgene eller stables – gerne i dækposer men helst på et dækstativ.Byt rundt på dækkene.
For at undgå for hurtig slitage kan det være en god idé at bytte rundt på dækkene. Som udgangspunkt kan det gøres, når bilen alligevel er til service. Tal med din mekaniker om, hvorvidt dine dæk har de rette egenskaber til, at der kan byttes rundt på dem.
Alt om sommerdæk, vinterdæk og fælge
Tips om sommerdæk og dæktyper
- Sommerdæk og dækmontering
- Dæktyper og dækstørrelser
- Sådan skifter du et fladt dæk
- Hvad er Run flat dæk
- Billige dæk online
- Få gode råd til dit dækskifte
- Dækskifte – Hjælp, værkstedet har ikke tid!
- Kom forrest i køen til sommerdæk
- Er dine dæk sikre?
- Hvad er automatisk dæktryksmåling (TPMS)
- Grøn Teknologi fra Michelin
- Sporing af dæk & 4-hjuls udmåling
- Service på sporing af dæk
- Hvad er 4×4 dæk?
- Pas på med billige brugte dæk!
- Top 5 dækmærker i Danmark
- Fedtede blade gør vejene glatte
Tips om vinterdæk
- Vinterdæk montering
- Spar tusinder af kroner på vinterdæk
- Hvilke regler gælder der for vinterdæk
- Få vinterdæk inden det er for sent
- Spar penge på vinterdækkene
- Er dine vinterdæk i topform?
- Hvordan ser jeg om vinterdækkene er i orden?
- Dit dæktryk falder om vinteren
- Sådan kører du sikkert på glatte veje
- Gem vinterdækkene rigtigt
- Snekæder er lovpligtige i visse lande
- Hvordan virker snekæder?