De fleste mennesker, der ejer en bil, har ikke mekanikerens viden om, hvordan man bedst sørger for, at bilen kører som smurt - og bliver ved med det. Det betyder oftest, at bilen slides ned hurtigere, og at investeringen kan blive en dyrere affære end beregnet.
Det behøver dog ikke være sådan, for man kan sagtens passe godt på sin bil med nogle få tips og tommelfingerregler. Husker du for eksempel at tage den til regelmæssigt serviceeftersyn, er pengene godt givet ud i det lange løb.
Autobutler er en værkstedsportal, der hjælper bilejere med at finde gode tilbud på reparationer til deres bil - med ro i maven. Vi har in-house-mekanikere, der er eksperter i netop bilen, og hvad der er bedst for den. Den viden vil vi naturligvis gerne give videre, så du kan sikre dig, at din bil holder længe!
Herunder får du 8 tips til, hvad du skal huske på.
Husk serviceeftersynet
Hvis der er én ting, der garanterer et langt liv for din bil, er det at få den regelmæssigt serviceret hos en mekaniker. Et serviceeftersyn involverer olieskift, tjek af bremse- og kølervæske, kontrol af dæk, styretøj, undervogn, udstødning, aircondition og en lang række andre tjek/skift. Hvad et eftersyn præcist omfatter, står i din bils instruktionsbog. Følger du den, så bevarer du derfor også garantien, hvilket både er godt for dig som bilejer og i tilfælde af, at du sælger bilen videre.
Lovpligtigt syn
Det lovpligtige syn er ikke det samme som serviceeftersynet. Service sikrer din bil en længere levetid, og at den vedligeholdes, mens det lovpligtige eftersyn er obligatorisk for alle bilejere.
Din bil skal til syn hvert andet år, fra bilen er 4 år gammel. Du bliver typisk indkaldt til syn 8 uger inden, og du kan bede om at få en besked i din E-boks. Det er vigtigt at planlægge synet i god tid, for man kan ikke udsætte fristen for synet.
Til synet er der fokus på sikkerhed og miljø, og det handler udelukkende om, hvorvidt bilen er forsvarlig at køre i, mere end at den er vedligeholdt efter servicebogen. Derfor kan man vælge at få sit værksted til at lave et synstjek på bilen, så man sikrer sig, at den ikke dumper.
Tjek og skift olien
Olien og oliefilteret sørger for, at bilens motor og stempler er velsmurte og fri for snavs, så gør det gerne til en rutine at tjekke olien hver eller hver anden gang, du tanker. Er garantien på bilen udløbet, fordi den f.eks. er købt brugt, kan mange godt have tendens til at tænke, at et serviceeftersyn og olieskift er unødvendigt. Men det er vigtigt, at du stadig sørger for at få skiftet olie og oliefilter regelmæssigt - årligt eller hver 15.000 km kørt - også selvom din garanti er udløbet. Har du stadig garantien på din bil, bør du også få skiftet olie mellem serviceeftersyn.
Du kan se i din bils instruktionsbog, hvilken slags olie du skal bruge. Det kan godt lade sig gøre at skifte olie og -filter selv, men det kræver udstyr og at du kan hæve bilen op. Så det nemmeste er for de fleste at lade mekanikeren gøre arbejdet.
Tjek bremserne
Bremserne er én af bilens vigtigste komponenter - de sørger for, at bilen er sikker at køre. Og medmindre du selv ønsker at skille bremserne ad og tjekke, om alt er, som det skal være, bør de efterses af en mekaniker. Det kan være i forbindelse med et serviceeftersyn. I det daglige kan du dog være opmærksom på at skåne bremserne og forlænge deres levetid ved at bruge motorbremsen, eller ved at lade bilen køre i frigear og gå ned i fart inden du bremser, at tømme bilen for affald og skrald, der kan gøre den tungere, eller at være forudseende på din daglige rute.
Det er ikke altid, man ved om bremserne trænger til service, så få dine bremser kontrolleret jævnligt. En tommelfingerregel er at få tjekket bremserne og skiftet bremsevæske minimum én gang årligt.
Dæk, fælge, hjul - hvad er vigtigt?
Der findes (overordnet) tre slags dæk: Sommer-, vinter- og helårsdæk. De første to slags er designet på en måde, der passer til årstidens føre, mens helårsdæk rammer et sted midt imellem. Moderne dæk er højteknologiske opfindelser, der er nøje kalibreret og udviklet til at sikre holdbarhed og styrke. Uanset hvilket dæk, du kører med, er det derfor vigtigt at tjekke dæktrykket. Det kan du f.eks. gøre, når du tanker - lån tankstationens dæktryksmåler. Mange nye biler har dog en automatisk dæktryksmåler, som advarer, hvis dæktrykket bliver for lavt.
Når sæsonen skifter, bør du skifte dæk. Et dækskift er - modsat hvad mange tror - oftest et skift af både dæk og fælge, altså det komplette hjul. Dæk alene skiftes kun, når de er nedslidte, og det er blandt andet, når rilledybden har nået bunden, hvilket man oftest tjekker på siden af dækket, hvor en højdemarkering for dybden fremgår. Mange vælger at få opbevaret deres dæk hos mekanikeren eller på et dæk-hotel, så sikrer man, at de opbevares rigtigt og er i god stand, når de skal skiftes næste gang.
Hold øje med elektronikken
Man kan nemt komme i tvivl om, hvad advarselslamperne i bilen betyder. Som udgangspunkt er grønne lamper blot til information, og chaufføren behøver ikke foretage sig noget. De gule/orange lamper indikerer, at handling er påkrævet, mens de røde generelt betyder, at bilen skal på værksted (og gerne hurtigt). Du kan finde alt om signalerne i bilens instruktionsbog eller i vores detaljerede blogpost om advarselslamper.
I instruktionsbogen står der også, hvordan du kommer ind til f.eks. en defekt pære (for eller bag) samt hvilken slags pære, du skal købe. Men gælder det andre elektroniske komponenter som f.eks. sædevarmen, bilradioen, vinduerne eller soltaget, der er holdt op med at virke, bør du tage bilen til mekaniker for at få kigget på problemet.
Sørg for at vaske bilen
Det ser ikke kun pænt ud når bilen er rengjort, det er også med til at forlænge bilens levetid, når du med jævne mellemrum gør din bil ren. En god rengøring forhindrer rust og tæring, da påvirkning fra vind, vejr, insekter m.v. kan ødelægge bilens karosseri, lak og maling.
På ydersiden kan du vaske bilen med sæbevand og tørre efter med en ren klud. Derudover gælder det om at bruge en god voks til at pleje lakken og forsegle mod nye angreb. Skal det være ekstra godt, kan en professionel hjælpe dig med en nanocover-lakering, som dækker hele bilen med et beskyttende lag. Indvendig er det rart at blive dårlig lugt og støv kvit, og det kan man gøre ved at støvsuge måtter og sæder ofte. Har du læder-indtræk, skal du have fat i behandling der holder læderet smidigt og blødt. Husk at tørre paneler og andre overflader af.
Undervognsbehandling / rustbeskyttelse
Det danske vejr er en barsk omgang for bilen. Derfor er det en god ide at få din bil undervognsbehandlet regelmæssigt - det vil sige, at du skal have undervognen rustbeskyttet. Det er desværre ikke noget, man bør gøre selv, så find en god mekaniker, der kan hjælpe dig.
En rustbeskyttelse kan stoppe begyndende rust og fungerer også forebyggende. Bilen holder meget længere, når man husker at rustbeskytte den, og hvis du en dag skal sælge den videre, er det også en klar fordel. Rustbeskyttelsen kan klares med forskellige produkter, og du kan med fordel prøve at undersøge, hvilket middel der passer bedst til din bil.
Lige nu får du spare penge på undervognsbehandling / rustbeskyttelse** - Få tilbud på undervognsbehanding / rustbeskyttelse med kvalitetsgodkendte rustbeskyttelsesmærker som PAVA, Dinitrol, SUVO og Tectyl.