Støddæmperne på en bil slides langsomt men sikkert, så de over tid mister evnen til at absorbere stød fra vejen.
Støddæmpere, fjedre og hjulophæng er alle dele af bilens affjedring og bidrager ikke blot til en behagelig kørsel, men også til din sikkerhed.
Det er svært at sige præcis, hvornår bilens støddæmpere skal skiftes. Både bilens alder samt, hvordan du kører i din Mazda kan have indflydelse på udskiftningstidspunktet.
Som en rettesnor for hvornår støddæmperne skal skiftes, kan man lytte til producenterne og autoværkstedernes anbefalinger. Herfra lyder det, at støddæmperne skal skiftes, når bilen har kørt mellem 60.000 og 80.000 km.
Støddæmperne skal altid udskiftes parvis. Og det gælder uanset om du vælger at købe dem fra en af de store producenter, som KYB, MONROE eller SACHS eller du køber uoriginale støddæmpere.
Vi har hjulpet dig på vej, når du skal have udskiftet støddæmperne på din Mazda. Ud fra værkstedernes tilbud til brugerne af Autobutler har vi beregnet en pris på udskiftning af støddæmpere.
Prisen dækker over alle modeller og årgange samt alle typer af støddæmpere.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
677 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
677 kr. / 22% |
Vi anbefaler, at du indhenter flere tilbud, når bilen skal på værksted. Det kan du let gøre ved at bruge tilbudsfunktionen på Autobutler, hvor du kan vælge mellem kvalitetsværksteder fordelt over hele landet.
Melder der sig spørgsmål, når du skal oprette din opgave, så sidder der uddannede mekanikere klar i vores supportafdeling til at hjælpe dig godt på vej.
Hold et vågent øje med bilens støddæmpere
Bilens affjedring lever i det skjulte, da både støddæmpere og fjedre er gemt inde under bilen. Men støddæmperne har stor betydning for bilens køregenskaber og dermed også for trafiksikkerheden. Derfor er det noget, som man skal holde ekstra øje med.
Affjedringssystemet på din Mazda sikrer, at bilens vejgreb fastholdes og samtidig er støddæmpere og affjedring med til, at stød fra vejbanen ikke forplanter sig direkte op i karosseriet.
I tilfælde hvor affjedringen ikke er 100 pct. i orden, så vil hjulene miste vejgrebet i nogle brøkdele af et sekund, når et bump passeres på vejen. Og i det øjeblik, hvor bilens hjul ikke er i kontakt med vejen kan føreren ikke styre bilen. Dermed kan der hurtigt opstå en livsfarlig situation i trafikken.
Et slidt affjedringssystem kan bl.a. mærkes ved, at bilen under kørsel virker ’livlig’ og ustabil. Vær opmærksom på, at slidte eller defekte støddæmpere også betyder øget bremselængde, selv ved lav hastighed.
Læs mere nedenfor om, hvordan du opdager fejl på affjedringssystemet.
Sådan opdages fejl på bilens affjedringssystem
Forekommer der underlige bevægelser eller lyde, under kørsel, når du svinger, bremser eller accelererer, så kan det skyldes, at der er fejl på bilens støddæmpere eller affjedring.
Nedenfor giver vi dig 5 eksempler på, hvordan du opdager fejl eller slitage på bilens affjedringssystem, herunder støddæmpere.
- Når der bremses, så er bilen længere tid end normalt om at komme ned i fart
- Hver gang bilen kører hen over en ujævnhed på vejen, så mærkes det meget tydeligt
- Rundt i et sving føles det som om, at bilen ’sejler’
- Dækkene slides skævt. Den ujævne slitage af slidmønsteret skyldes sikkert, at støddæmperne er slidte eller defekte
- Opdager du oliespild under bilen, så tjek at det ikke kommer fra en utæt støddæmper.
Få svar ved hjælp af vippetesten
Har du en formodning om, at der er noget galt med din Mazda’s støddæmpere, så prøv den klassiske ’vippetest’.
Det gør man ved at presse ned på hjørnet af bilen enten foran ved skærm og kofanger eller omme bag på i et af hjørne ved baggagerummet.
Når du presser ned og giver slip, så må bilen ikke hoppe mere end én gang, førend den falder til ro. Gør den det, så bør du køre bilen hen til din lokale mekaniker for at få kontrolleret støddæmperne.
En anden måde at teste bilens støddæmpere på er ved at køre en tur i bilen på en vejstrækning uden trafik. Foretag et par skarpe afvigelser fra side til side. Føles bilen ekstra livlig, så bør du få tjekket affjedringssystemet.
På værkstederne kan mekanikeren ved hjælp af særligt måleudstyr hurtigt afgøre om støddæmpere, affjedring og ophæng fungerer som det skal.