Moderne biler er i dag fyldt med elektriske komponenter, der gør det svært selv at fikse fejlene, hvis teknikken svigter.
Nedenfor har vi listet gennemsnitsprisen på tværs af forskellige reparationer af det elektriske udstyr i en Peugeot. Prisen er udregnet som et gennemsnit af alle tilbud, som autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler, har givet til Peugeot-ejere.
Vær opmærksom på, at prisen på de enkelte reparationer kan variere i forhold til, hvilken model og årgang, der er tale om.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
541 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
541 kr. / 24% |
Måske melder bilen om fejl på afstandsradaren (ACC, Adaptive Cruise Control) eller også er det det elektriske soltag eller bilernes navigationsanlæg som pludselig ikke virker.
Visse nyere bilmodeller fra Peugeot er også udstyret med kamera både udvendig men også indvendig i kabinen. Også her kan der opstå fejl.
Og så er selve bilens motor, hvis din Peugeot er af nyere dato, koblet op på en computer, hvor værkstedet kan aflæse en lang række forhold omkring bilen så motortemperatur, manifoldtryk, omdrejninger og lignende.
Hvis der opstår fejl på det elektroniske system, så ender du højst sandsynligt med at skulle have bilen på værksted. Hvad værkstedregningen kommer til at lyde på kan være vanskeligt at give et præcist bud på. Det afhænger meget af, hvad der er galt, men er det muligt at identificere fejlen på forhånd, så er man som bilejer godt stillet. For så er det nemlig muligt at indhente flere tilbud og sammenligne indhold og pris fra flere forskellige værksteder.
Benytter du et af de autoværksteder, der er tilknyttet værkstedsportalen Autobutler er du sikker på, at elarbejdet som værkstederne udfører er kvalitetsarbejde.
Lyser en advarselslampe så tjek straks, hvad som kan være galt
I visse nyere bilmodeller kan der være helt op til 30 forskellige advarselslamper, der eksempelvis viser oliestand, bremsesystem og dæktryk. Advarselslamperne er både med til at øge trafiksikkerheden og samtidig også med til at fortælle bilejeren, hvis noget er galt med bilen eller motoren.
Nogle af de vigtigste advarselslamper er lamperne for motortemperatur, motorolie og bremsesystem. Begynder en af disse at lyse skal man straks reagere og i de fleste tilfælde helst stoppe bilen, før det er for sent.
At en advarselslampe lyser, behøver ikke betyde noget alvorligt. Men det kan blive alvorligt, hvis advarslen ignoreres, og man blot kører videre uden at få undersøgt hvad fejlen er.
Bilens advarselslamper lyser enten grønt, gult eller rødt, hvilket fortæller bilejeren i hvor høj grad ’problemet’ skal have opmærksomhed. Nedenfor ses det, hvordan man skal forholde sig til de forskellige advarsler.
Grøn: Bruges til informationer og kræver ingen handling fra chaufførens side.
Gul: Handling er påkrævet. Stop bilen og sluk motoren. Læs vejledningen i instruktionsbogen - I mange tilfælde vil det være en god ide køre til det nærmeste værksted.
Rød: Stop bilen hurtigst muligt og sluk straks motoren. Er det enten motorlampen eller olielampen, der lyser rødt, skal du ikke fortsætte kørslen, men tilkalde autohjælp. Er det en af de øvrige lamper, der lyser rødt og er du i tvivl, så tilkald vejhjælpsassistance for en sikkerheds skyld.
Læs vores blogpost om advarselslamper i bilen her
Så avancerede bliver fremtidens biler
Bilernes elektroniske systemer bliver mere og mere avancerede, og fremtidens intelligente bil er hvad man kan kalde for en computer på hjul. Og faktisk så lever vi allerede midt i fremtiden.
Det elektroniske sikkerhedsudstyr i moderne biler kan nemlig allerede forudse trafikken, undgå ulykker og advare, hvis bilen kører over midterstriben eller hvis chaufføren virker ukoncentreret bag rattet.
Og udviklingen bevæger sig kun i én retning. Bilproducenterne leverer hele tiden opdateringer til bilens computer, og værkstedet sørger for, at de nye opdateringer installeres, hver gang bilen er til service.
Det avancerede styresystem har altså sit hjerte i bilens centrale computer. I fremtiden vil bilernes fejlsikringssystemer blive yderligere udviklet i en retning, hvor både bilproducenterne og værkstederne er koblet op på samme system. Det vil gøre det muligt for særlige eksperter at kunne hjælpe værkstederne, via fjernservice, med at løse ofte mere komplicerede fejl på bilen.
De effektive fejlrettelsessystemer vil samtidig være med til at sikre, at kun de nødvendige reservedele bliver udskiftet, og i sidste ende vil det kunne spare bilejeren for unødvendige udgifter til reservedele.
Kigges der endnu dybere i krystalkuglen, så forudser eksperterne, at den trådløse teknologi i fremtiden vil resultere i, at bilens computersystem automatisk indrapporterer fejl til værkstederne. Og uden at bilen behøver komme på værksted kan mekanikerne over computeren rette fejl på bilens elektroniske systemer.
Udviklingen betyder dog samtidig også, at det bliver sværere og sværere for den almindelige bilejer selv at kunne rode med bilen, når teknikken svigter. Og for langt størstedelen af alle bilejere vil et værkstedsbesøg være påkrævet, når bilens elektroniske sikkerhedssystemer melder om fejl.