Bilejer med hånden på rattet i en Volkswagen

Få prisen på 4-hjulsudmåling af en VW

24 september 2019, 15:49

Det er vigtigt, at styretøjet på din VW virker som det skal.

Bilens styretøj sørger nemlig for at ’udglatte’ bump eller stød fra vejen, og samtidig sikrer hjulophænget, at hjulene hele tiden er i kontakt med vejebanen. Styretøjet er med andre ord med til at sikre køretøjets stabilitet og er dermed også med til at øge trafiksikkerheden.

Nedenfor har vi på Autobutler undersøgt gennemsnitsprisen på henholdsvis en styretøjsudmåling, en afbalancering, der afhjælper rystelser og vibrationer under kørsel samt en 4-hjulsudmåling eller sporing af bilens dæk.

Priserne dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til VW-ejere, uanset model og årgang.

Spar i gennemsnit*
842 kr. / 27%

Spar penge på at sammenligne tilbud

Mange værksteder anbefaler en styretøjsudmåling en gang om året, og er du i tvivl om, hvorvidt afbalanceringen og sporingen af dine dæk er korrekt, så kontakt dit lokale værksted.

Oplever man som bilejer unormalt dækslid eller uregelmæssigheder i bilens styretøj, som eksempelvis vibrationer eller rystelser i rattet, kan det godt være svært at gennemskue, præcist hvor problemet ligger.

Men ved at oprette en opgave på Autobutler får du mulighed for at beskrive opgaven, så godt som muligt. Kort tid efter vil du modtage tilbud fra nogle af de autoværksteder, som er tilknyttet vores værkstedsportal.

Afbalancering og sporing øger trafiksikkerheden

Alene pga. trafiksikkerheden er det vigtigt, at du regelmæssigt får foretaget en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj og om nødvendigt får sporet bilens dæk.

Det gælder især, hvis bilen med lidt for høj fart har været oppe over en kantsten eller ramt et stort hul i vejen. Det kan nemlig forårsage, at hjulindstillingen bliver ændret, så dækkene slides uregelmæssigt.

En forkert sporing slider på dækkene, og allerede ved små afvigelser reduceres dækkets levetid med op til 10%. Men ikke nok med det. Slidte dæk giver også forøget bremselængde, og så giver det faktisk også en dårligere benzinøkonomi, da rullemodstanden bliver større.

På autoværkstedet udmåles og justeres styretøjet ved hjælp af computerudstyr og er det nødvendigt, indstilles hjulene korrekt.

Problemer med styretøjet – hvad kan der være galt?

Oplever man mislyde under kørsel, slides dækkene uens eller virker rattet lidt for livligt, når man kører ud af landevejen, så er der flere ting, der kan være galt.

Hvis der er tale om et defekt hjulleje, så vil man som oftest kunne høre en mislyd fra hjulet. Er man i tvivl kan man prøve at tage fat i toppen af hjulet, når bilen holder stille, og rokke det ind og udad. Er det til at rokke frem og tilbage er det tegn på et defekt hjulleje eller i hvert fald et hjulleje, som skal efterspændes.

Det kan også være, at der er slør i styretøjet, også kaldet ratslør. Det kan skyldes, at enten en styrekugle eller bærekugle er slidt og skal udskiftes. Ratslør kan kontrolleres ved at tænde motoren, sætte bilen i frigear og trække håndbremsen. Rul vinduet ned og stil dig uden for bilen. Drej på rattet og se efter om venstre forhjul bevæger sig, så snart du drejer på rattet.

Kan rattet drejes frem og tilbage, uden at hjulet bevæger sig er det tegn på rastslør.

Hvornår har din bil brug for en styretøjsudmåling?

Bilens fire hjul skal have et godt greb i vejen, og fejl på styretøjet er derfor usikkert og farligt at køre med. Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet fungerer korrekt, kan du få foretaget en styretøjsudmåling, der afslører om en sporing er nødvendig.

Ligeledes kan det være en gode ide at få foretaget en 4-hjulsudmåling, hvor det kontrolleres at alle fire hjul er monteret korrekt i forhold til bilens styretøj.

Ved en sporing og 4-hjulsudmåling bliver alle fire dæk justeret korrekt i forhold til hinanden. Alle fire hjul skal nemlig være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.

Spørgsmålet er, hvornår der er behov for at køre bilen på værksted og få kontrolleret styretøjet og eventuelt få foretaget enten en sporing eller en afbalancering. Det er der, hvis du oplever et eller flere af følgende forhold med din bil:

  • Når rattet slippes på lige vej, trækker bilen til den ene side
  • Når du kører lige ud, står rattet i din bil skævt
  • Dine dæk slides skævt på henholdsvis yder- og inderside
  • Der mærkes en ændring i bilens retningsstabilitet

Få tilbud og sammenlign priser på styretøj

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16799 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 271 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.