Bilejer med hånden på rattet i en Peugeot

Pris på afbalancering og sporing af Peugeot

23 september 2019, 13:46

Det er vigtigt, at styretøjet på din Peugeot virker 100 pct. som det skal.

Styretøj og hjulophæng sørger nemlig for at ’udligne’ bump eller stød fra vejen og sikre, at hjulene hele tiden er i kontakt med vejebanen. Styretøjet sikrer med andre ord bilens stabilitet og er derfor også med til at øge trafiksikkerheden.

For at give dig en ide om, hvad det kan komme til at koste, har vi undersøgt gennemsnitsprisen på henholdsvis en styretøjsudmåling, en afbalancering, der afhjælper rystelser og vibrationer under kørsel samt en 4-hjulsudmåling eller sporing af din Peugeots dæk.

Priserne nedenfor dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Peugeot-ejere, uanset model og årgang.

Spar i gennemsnit*
804 kr. / 27%

Hvor ofte skal du have udmålt styretøjet i din Peugeot?

Spørger man på sit lokale autoværksted, så anbefaler de fleste steder, at der foretages en styretøjsudmåling én gang om året. Det kan typisk ske i forbindelse med et dækskifte fra vinter- til sommerdæk. Her vil mekanikeren også tjekke om afbalanceringen og sporingen af dine dæk er korrekt.

Oplever man uensartet dækslid eller uregelmæssigheder i bilens styretøj, som eksempelvis vibrationer eller rystelser i rattet, kan det godt lige umiddelbart være svært at gennemskue præcist, hvor problemet ligger.

Derfor kan du med fordel oprette en opgave på Autobutler. Her får du mulighed for at beskrive opgaven, så godt som det kan lade sig gøre. I løbet af kort tid modtager du 3 skriftlige tilbud fra autoværksteder, som er tilknyttet vores værkstedsportal.

Ud fra din beskrivelse vil værkstederne komme med deres bud på, hvad som er galt, og hvad det koster at få fejlen rettet.

Afbalancering og sporing øger trafiksikkerheden

Trafiksikkerheden skal altid være i centrum, når man sætter sig ind i sin bil for at køre. Det er også derfor, at du regelmæssigt bør få foretaget en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj og om nødvendigt får sporet dækkene eller afbalanceret hjulene.

Det gælder især, hvis du med lidt for høj fart har været oppe over en kantsten eller ramt et stort hul i vejen. Det kan nemlig forårsage, at hjulindstillingen bliver ændret, så dækkene slides uregelmæssigt.

Er sporingen af bilens dæk ikke korrekt, så slides dækkene uregelmæssigt, og allerede ved små afvigelser reduceres dækkets levetid med op til 10%. Samtidig giver slidte dæk en forøget bremselængde, hvilket forringer trafiksikkerheden, og endelig så giver det faktisk også en dårligere benzinøkonomi, da rullemodstanden på slidte dæk bliver større.

På dit lokale autoværksted udmåles og justeres styretøjet ved hjælp af computerudstyr, og er det nødvendigt, afbalanceres hjulene. Samtidig kan du bede værkstedet tjekke om dækkene er korrekt sporet.

Når styretøjet driller – hvad kan der være galt?

Hvis der opleves mislyde under kørsel, dækkene slides uens eller rattet virker lige lovlig livligt, når man kører ud af landevejen, så tyder det på, at der er noget galt med bilens styretøj eller hjulenes afbalancering.

Ved mislyde kan der være tale om et defekt hjulleje. Er man i tvivl kan man prøve at gribe fat med begge hænder i toppen af hjulet og rokke det ind og udad. Giver det sig er det tegn på et defekt hjulleje eller i hvert fald et hjulleje, som bør blive efterspændt.

Det kan også være, at der er ratslør i bilen. Rastslør defineres som det stykke, som du kan dreje rattet uden at hjulene bevæger sig.

Ratslør kan skyldes, at enten en styrekugle eller bærekugle er slidt og skal udskiftes. Om bilen har ratslør kan kontrolleres ved at tænde motoren, sætte bilen i frigear og trække håndbremsen. Stil dig udenfor bilen med nedrullet vindue og drej så rattet frem og tilbage. Bevæger hjulet sig ikke straks du drejer rattet, er det tegn på ratslør.

Hvornår har din bil brug for en styretøjsudmåling?

Bilens fire hjul skal alle have et godt vejgreb. Ellers vil der være fejl på en eller flere dele af styretøjet. Er du usikker på, hvorvidt styretøjet fungerer korrekt, kan du få foretaget en styretøjsudmåling.

Viser målingen at der behov for enten at få sporet dækkene eller afbalanceret hjulene vil mekanikeren justere alle fire dæk korrekt i forhold til hinanden. Alle fire hjul skal nemlig være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.

Spørgsmålet er, hvornår der er behov for at køre bilen på værksted og få kontrolleret styretøjet. Nedenfor får du 3 tips til, hvornår der er noget galt med styrtøjet, sporingen eller afbalanceringen af din bil.

  • Hvis rattet slippes på lige vej, trækker bilen ud til den ene side – dette er tegn på manglende retningsstabilitet
  • Når du kører lige ud, står rattet ikke lige
  • Dækkene slides skævt på enten yder- eller inderside

Få tilbud og sammenlign priser på styretøj

Få tilbud »

Fordele med autobutler.dk

  • Få tilbud fra værksteder nær dig
  • Spar op til 50%*
  • 3 års garanti på arbejde og reservedele

Vi står klar til at hjælpe dig! Kontakt os på email eller ring på 77 34 32 21

Trustpilot
Trustpilot_ratings_4halfstar-RGB Created with Sketch.
Fremragende 4.3 / 5 - 16853 anmeldelser

Få tilbud nær dig

Vi har 267 uafhængige værksteder klar til at hjælpe.