Seat er lig med komfort, køreglæde og uforglemmelige køreoplevelser. Sådan brander Seat sig overfor nye kunder. Den spanske bilproducent, der er ejet af den tyske bilkoncern Volkswagen Group, er kendt for at lave sporty modeller med et ungdommeligt udtryk.
Men selv på Seat’s modeller kan der opstå motorfejl, som kræver en motorreparation. Skulle der opstå problemer med motoren, så vil det på de nyere Seat-modeller kræve, at bilen bliver kørt på værksted, så der kan blive foretaget en fejlsøgning og fejlretning.
Diagnosticeringen sker ved brug af moderne måleudstyr, og ved hjælp af den nyeste computerteknologi kan de fleste fejl bliver rettet.
Men det er også muligt, at der opstår fejl på motoren, som ikke kan afhjælpes ad den teknologiske vej. Derfor er det en god ide, at man holder lidt øje med fejl på bilen og især fejl på motoren.
Har man mistanke om, at der er opstået fejl på motoren, så vil det være fornuftigt at få bilen kørt på værksted, så mekanikeren kan få undersøgt fejlen.
Men inden du svinger bilen ind gennem værkstedsporten, så kan det være meget godt at vide lidt om, hvad prisniveauet er på de mest udbredte reparationer af motoren på en Seat.
Nedenfor har autobutler.dk beregnet gennemsnitprisen på de mest almindelige motorreparationer til en Seat og dermed får du et overblik over, hvad du kan forvente, at de forskellige reparationer kommer til at koste.
Sådan er priserne beregnet
Prisen nedenfor er udregnet på baggrund af samtlige tilbud på alle slags motorreparationer, som vores mere end 300 værkstedssamarbejdspartnere har sendt til Seat-ejere.
Der er tale om en gennemsnitspris ,og derfor kan den viste pris godt variere fra den pris, som værkstederne oplyser, når du indhenter tilbud via vores ’Tilbudsfunktion’ her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.587 kr. | 21% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.587 kr. / 21% |
Leder du efter et kvalitetsværksted, så indhent tilbud på autobutler.dk. Efter at have modtaget dine tilbud kan du nemt sammenligne hvert enkelt tilbud og finde det værksted, som du finder bedst. Prisen på en motorreparation kan godt variere, og derfor er det altid en god ide, at du undersøger forskellige priser, inden du takker ja til et tilbud.
Undgå at der opstår fejl på bilens turbolader
Listes alle de fejl op, som kan opstå på en motor, så vil listen bl.a. omfatte en utæt toppakning, slidt EGR-ventil og fejl på turboladeren.
En turbolader er i dag standardudstyr i de fleste diesel- og benzinmotorer. Turboladeren øger ydelsen i den forbrændingsproces, som finder sted, når brændstof og luft blandes.
Og opstår der fejl på turboladeren vil man bl.a. kunne opdage det ved, at der opstår en fløjten eller hyletone, når speederen slippes hurtigt. Samtidig vil man kunne opleve, at bilens trækkraft er mindre end normalt. Begge dele kan skyldes en defekt turboladning.
Det er ikke så ofte, at bilens turbolader går i stykker. Når det endelig sker, så skyldes det som regel, at de anbefalede serviceeftersyn ikke er overholdt. Når bilen er til serviceeftersyn, så vil turboladeren blive efterset og mekanikeren vil sørge for at rense turbinen og kompressoren for skidt.
Det er også vigtigt at huske på, at få skiftet motorolie med faste intervaller. En for gammel motorolie er fyldt med skidt, og skidtet risikere at samle sig inde i turboladeren, som dermed bliver beskadiget. Derfor anbefales det, at man får skiftet olie og oliefilter for hver 15.000 km eller mindst én gang om året.
Tegn på at toppakningen er utæt
Bilens toppakning sidder mellem topstykket og motorblokken. Til trods for, at pakningen er lavet af stærke, holdbare kompositmaterialer, så kan pakningen blive slidt, og motoren dermed blive utæt.
En utæt toppakning kan betyde, at motorolie eller kølervæske finder vej ind i motorens cylindre. Det kan bl.a. føre til tilsmudsede tændrør, mens motorens ydeevne bliver nedsat.
Derfor er det en god ide at holde øje med om toppakningen er utæt. Kontroller følgende for at se om der er tegn på, at toppakningen skal repareres:
- Se efter at tændrørene ikke er tilsmudset.
- Start motoren og prøv så at se om der siver udstødningsgasser ud mellem topstykke og motorblok.
- Efter at den varme motor er afkølet, se så efter om kølervæsken er grønlig eller blålig. Væsken skal være klar, og der må ikke være tegn på, at væsken er brunlig. Er den det, så kan det betyde, at kølervæsken er blevet blandet med motorolien.
- Kontroller oliepinden. Ses der skum på oliepinden, så skyldes det højst sandsynligt, at olien er blevet blandet med kølervæsken.
- Kontroller røgen fra bilens udstødningsrør. Har udstødningsgassen en blålig farve og lugter den olieagtig, så er der højst sandsynligt løbet olie ind i motorens cylindre. Røgen kan også være hvid. I dette tilfælde er der formentlig lækket kølervæske ind i cylindrene.
Alle ovenstående punkter er tegn på, at toppakningen kan være blevet utæt. Er du i tvivl om, hvorvidt toppakningen på din Seat er utæt eller ej, så bestil tilbud på autobutler.dk og få bilen kørt på værksted. Her vil mekanikeren hurtigt kunne give dig et svar på om toppakningen er utæt og bør skiftes.