Motorproblemer er en af de mest almindelige grunde til, at bilejere kører bilen på værksted.
For at give dig en ide om, hvad det vil koste at køre bilen på værksted har vi nedenfor udregnet gennemsnitpriserne på de mest typiske motorreparationer til din Kia. Det gælder bl.a. udskiftning af tandrem, reparation af en utæt toppakning samt udskiftning af en defekt køler.
Priserne på de forskellige motorreparationer er vi kommet frem til ved at tage et gennemsnit af samtlige tilbud, indenfor alle kategorier af motorreparationer, som Kia-ejere gennem tiden har modtaget fra Autobutler’s samarbejdspartnere.
De forskellige priseksempler dækker over alle Kia-modeller og årgange. Derfor kan prisen nedenfor på en specifik reparation, godt variere i forhold til den pris, som du får oplyst, når du indhenter tilbud ved hjælp af tilbudsfunktion her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.537 kr. | 22% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.537 kr. / 22% |
Hvornår skal du begynde at tjekke motoren oftere?
Motorproblemer og efterfølgende motorreparationer dækker over en bred vifte af mulige fejl. Det kan være alt fra manglende motorolie til en slidt tandrem.
Som bilejer skal man altid holde øje med at der ikke forekommer mislyde, unormale lugte eller røg fra motoren. Sker det bør bilen straks køres på værksted, så mekanikeren kan gennemgå motorrummet og finde fejlen.
Det er ikke ualmindeligt, at der begynder at opstå fejl på motoren, når bilen har rundet de første 100.000 km. Herfra vil der gradvist opstå fejl, fordi motorens forskellige dele begynder at blive slidte.
Skift motorolie og få foretaget en motorrens
Motorolien på din bil er noget af det vigtigste at holde øje med. Når værkstedet skifter motorolie og oliefilter bliver det noteret i bilens servicebog, hvornår der næste gang skal skiftes olie. For at undgå al for meget slitage på motoren er det vigtigt at overholde de anbefalede intervaller. De fleste bilproducenter råder til, at motorolien skiftes efter 10.000-15.000 km eller én gang om året.
Når motorolien pumpes rundt i systemet, så mister den langsomt smøreegenskaberne, og samtidig vil olien blive fyldt med skidt og metalrester, som slider på motoren, hvis ikke olien udskiftes.
Olie- og oliefilterskift er som regel en del af bilens almindelige serviceeftersyn, så følges anvisningerne for service, som det fremgår af bilens servicemanual, er man på den sikre side.
Springes et service derimod over, eller overhører man mislyde eller andre faresignaler fra motorrummet kan det hurtigt medføre alvorlige skader på motoren, som i sidste ende kan resultere i dyre værkstedsregninger.
Samtidig med at der bliver foretaget et olieskift kan det være en god ide også at få foretaget en indvendig rens af motoren.
Kører man eksempelvis mange korte ture i bilen, så kan motorolien i længden ikke holde motoren ren og der vil opstå aflejringer, som kan forårsage motorstop.
Aflejringer vil nemlig få hele motorsystemet til at arbejde tungere og trægere. Det kan bl.a. gå ud over stempelringene, hvor der samler sig sod.
Men en motorrenser renser, opløser og fjerner alle former for urenheder, som forekommer i motorens smøresystem. En motorrens er på den måde med at sikre, at motoren fungerer, som den skal, så man som bilejer undgår hyppige værkstedsbesøg med dyre motorreparationer til følge.