Sammenligner man biler, som blev lavet for 10 år siden med biler, som sendes på gaden i dag, så er der en verden til forskel.
Moderne biler er i dag spækket med elektronisk udstyr. Tag bare som eksempel Suzuki’s nyeste modeller, der alle er udstyret med innovative teknologier, der giver mere komfort og større sikkerhed.
Det er selvfølgelig alt sammen meget godt, men problemerne opstår, hvis teknikken svigter. For hvor man tidligere selv kunne rode med bilen, så kræver det i dag som oftest, at bilen skal en tur forbi værkstedet.
Indenfor værkstedsfaget er nye begreb som fejlsøgning og nulstilling af fejlkoder blevet det, som der tales om. For hvis bilen eksempelvis melder om fejl på onlinelåsesystemet eller vejassistenten ikke vil makke ret, så kræver det, at mekanikeren får koblet sit fejlsøgningsværktøj sammen med bilens computerenhed.
Dermed bliver mekanikeren i stand til at finde frem til, hvad fejlen består i. Det er selvfølgelig rart at vide, at hjælpen ikke er så langt væk. Men alting har jo en pris, og hvad koster det egentlig at få rettet elektriske fejl på en Suzuki?
Prisen for et værkstedsbesøg kan sagtens variere alt afhængig af, hvilket værksted man retter henvendelse til. Derfor har vi beregnet gennemsnitprisen på et udvalg af reparationer af elektronisk udstyr til Suzuki.
Prisudregningen er foretaget på baggrund af alle tilbud, som Suzuki-ejere har modtaget fra autoværksteder, der er tilknyttet Autobutler.
Vær opmærksom på, at priserne på de enkelte reparationer kan variere afhængig af model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
351 kr. | 25% | |
Spar i gennemsnit* | ||
351 kr. / 25% |
Fremtidens bil skal ikke på værksted
Den moderne Suzuki er spækket med avancerede sikkerhedssystemer, og i Suzuki’s topmodeller findes der i dag både en adaptiv fartpilot og en ekstra kamera- og laserbaseret nødbremse med fodgængergenkendelse. Desuden findes der fartbegrænser, vognbaneassistent og slingreadvarsel.
Hvis de elektroniske systemer melder om fejl, er det i dag næsten påkrævet at køre bilen køres på værksted, da den intelligente bil i højere og højere grad er som en computer på hjul.
Men en besøg på værkstedet er ikke nødvendigvis det, som der skal til i fremtiden. Den teknologiske udvikling går nemlig så stærkt, at det åbner op for helt nye perspektiver.
De avancerede sikkerheds- og styresystemer er den centrale del bilens computersystem, og når der opstår fejl, så løses de ved, at fejlretningen sker ved hjælp af en computer.
Mange bilproducenter har etableret korte kommandoveje til værkstederne, og via hotlines får værkstederne hjælp til at løse selv ofte meget komplicerede fejl i bilens elektroniske systemer.
Når fejlretningen i dag foregår ved hjælp af computersystemer, så betyder det også, at med den hastige udvikling indenfor den trådløse teknologi, så vil værkstederne i fremtiden være i stand til at rette en lang række fejl, selvom bilen befinder sig et helt andet sted.
Når sensorerne i en kundes bil melder om fejl, så vil mekanikeren automatisk modtage en fejlmelding. Og i en lang række tilfælde vil fejlen altså kunne løses ved, at værkstedet på fjerndistance kobler sig op på bilens computer. Alt sammen uden at bilen behøver blive kørt på værkstedet.
For den almindelige ’Gør-det-selv’-mekaniker betyder den hastige teknologiske udvikling, at det bliver sværere og sværere selv at løse tekniske problemer på bilen. Derfor vil langt størstedelen af alle bilejere i fremtiden også være tvunget til at køre bilen på værksted, når der opstår fejl på de elektriske installationer.