Det kan være vanskeligt præcist at sige, hvornår det er tid til at få skiftet støddæmperne, da det bl.a. afhænger af, hvor meget du kører på ujævne veje.
Nedenfor kan du se prisen for reparation og udskiftning af støddæmpere på en Toyota.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.058 kr. | 24% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.058 kr. / 24% |
Man kan dog med sikkerhed sige, at bilens støddæmpere slides langsomt og sikkert, og derfor over tid mister evnen til at absorbere stød fra vejen. Derfor er det vigtigt, at du holder øje med dem, og at de bliver skiftet i tide. De fleste producenter og autoværksteder anbefaler, at man får skiftet støddæmperne efter 80.000 eller 100.000 km.
En udskiftning af støddæmpere kan dække over mange ting, og det er forskelligt fra bil til bil og fra scenarie til scenarie. Værkstedet vil oftest anbefale, at man får udskiftet sine støddæmpere parvis (enten for eller bag), eller måske alle fire, men det er også muligt at udskifte en enkelt, hvis bilejeren ønsker det. Samtidig er prisen som oftest højere for at få udskiftet støddæmpere foran end bagved. I nogle tilfælde vil det også være nødvendigt at skifte de kraftige fjedre, som er monteret i samme område, samt evt. udskiftning af tårnlejer.
Prisen kan desuden indimellem inkludere 4-hjulsudmåling (afhængig af bilens konstruktion/ophæng). Derfor er det svært at give en præcis gennemsnitspris, da opgaven vil variere fra bil til bil.
Nedenfor har vi givet en prisidé for forskellige modeller
Den er baseret på en timepris på værkstedet på 600 kroner, som er et omtrent gennemsnit hos vores værksteder. Selv inden for et bestemt bilmærke kan der desuden være stor prisforskel fra model til model, hvilket du kan se nedenfor ved vores tre eksempler på vejledende priser.
Toyota Aygo 1.0 2005-2014 | Timer | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Støddæmpere foran, 2 stk. | 840 | |
Manchetsæt (skiftes ofte) 1 sæt | 500 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 1,5 | 900 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 2.240 | |
Støddæmpere bag, 2 stk. | 1.100 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 0,9 | 540 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 1.640 |
Toyota Avensis 1.8 2009-2016 | Timer | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Støddæmpere foran, 2 stk. | 1.800 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 1,8 | 1.080 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 2.880 | |
Støddæmpere bag, 2 stk. | 1.900 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 1,7 | 1.020 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 2.920 |
Toyota Yaris 1.4 2008-2011 | Timer | Pris inkl. moms |
---|---|---|
Støddæmpere for, 2 stk. | 2.375 | |
Manchetsæt (skiftes ofte) 1 sæt | 450 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 2,6 | 1.560 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 4.385 | |
Støddæmpere bag, 2 stk. | 800 | |
Arbejdstid i timer (1 time/600 kr.) | 1,1 | 660 |
Pris ialt (ekskl. tårnlejer og 4-hjulsudmåling) | 1.460 |
Opret en sag på Autobutler og få automatisk tilsendt tilbud på udskiftning af lige netop din bils støddæmpere. Alle tilbud fås på skrift og på vores værkstedsportal kan du læse værkstedsanmeldelser fra andre brugere.
Brug Autobutler – din genvej til det bedste værksted.
Hvornår er affjedringen slidt?
Affjedringen i din Toyota er med til at sikre, at hjulene holdes på vejen, og at stød fra vejbanen ikke forplanter sig direkte op i karosseriet.
Din Toyotas affjedringssystem består enten af en stor spiralfjeder, eller det som kaldes for bladfjedre og så selve støddæmperne. Sidstnævnte er en hydraulisk dæmperanordning, som er fastgjort til hjulophænget og karrosseriet.
Støddæmperen absorberer større ujævnheder fra vejen og er samtidig med til at holde affjedringen i ro. Dette er af største betydning for, at bilens hjul holdes solidt plantet på vejen.
Affjedringssystemet har altså stor betydning for kørekomforten, men så sandelig også for sikkerheden. Er affjedringen ikke 100 pct. i orden, vil hjulene miste vejgrebet, når bilen passerer et bump. Det kan hurtigt skabe en farlig situation, da man ikke kan styre en bil, så længe hjulene ikke har fuld kontakt med vejen.
Er affjedringssystemet slidt, vil bilen reagere ved at gynge og være ustabil, og du vil kunne mærke, at bilen er urolig, når du svinger eller bremser.
En defekt støddæmper, der lækker olie, vil også have reduceret stødeffekt og endeligt, og nok så vigtigt, så vil slidte eller defekte støddæmpere betyde, at bilen har forøget bremselængde. Ofte med flere meter, selv ved lav hastighed og dermed forringes trafiksikkerheden markant.
Et 100 pct. velfungerende affjedringssystem vil derimod sikre, at hjulene følger ujævnhederne på vejen, og at vejgrebet dermed fastholdes langt det meste af tiden.
Er der noget galt med bilens affjedring?
Ved det almindelige serviceeftersyn vil mekanikeren kontrollere, om alt er ok med bilens affjedringssystem, men fejl og slitage kan opstå løbende. Derfor skal du selv holde øje med, at bilen ikke pludselig opfører sig anderledes end normalt. Oplever underlige bevægelser eller lyde, når du svinger, bremser eller accelerer, så det kan være tegn på, at affjedringen er slidt eller defekt. Du får her 5 eksempler på, når der kan være noget galt med bilens affjedringssystem.
- Du er pludselig længere om at få bilen bremset
- Der forekommer metalliske lyde, når du kører over et bump på vejen
- Du føler dig overbevist om, at bilen har for meget ratslør
- Den der lyd, der kommer, hver gang du drejer, burde vist ikke være der
- Et tjek af dækmønsteret viser, at dækkene slides uregelmæssigt
Prøv den klassiske vippetest
Har du en ide om at der kan være noget galt med din Toyotas støddæmpere, så prøv at foretage den kendte ’vippetest’ for at finde ud af, om støddæmperne er slidte eller defekte.
Du foretager testen ved at presse ned på toppen af skærm eller kofanger på det ene hjørne af bilen. Når du slipper igen, må bilen ikke vippe mere end én enkelt gang. Står bilen og gynger flere gange op og ned, er det sikkert fordi, at støddæmperne er slidte.
Du kan tjekke det yderligere ved at køre en tur i bilen. På en vej, hvor der ikke er nogen trafik, kan du foretage et par skarpe sving. Føles det som om, at bilen er lige lovlig livlig, bør du få affjedringssystemet tjekket på et værksted. På værkstederne har de en særlig affjedringstester, som kan bruges til at kontrollere, om støddæmpere, affjedring og ophæng er i orden.
Skal du have udskiftet dine støddæmpere, så bestil tilbud på Autobutler. Ved at bruge vores værkstedsportal finder du nemt et værksted tæt på, hvor du bor.