Hvert eneste år sender Mitsubishi millioner af biler på gaden, og de fleste bilejere oplever aldrig nogen nævneværdige motorfejl. Men selv for en af verdens førende bilproducenter kan det ske, at der opstår fejl på motoren.
Som oftest vil det dog skyldes slitage, og hvis man overholder bilens servicetjek, så minimeres risikoen for, at der opstår alvorlige motorfejl, som ender med dyre motorreparationer.
Hvis der opstår fejl på motoren, så er man som bilejer som regel nødt til at køre bilen på værksted, så mekanikerne ved hjælp af moderne måleudstyr kan foretage en fejlsøgning og nulstilling af eventuelle fejl.
Førend bilen køres på værksted kan det være rart at vide, hvad værkstedsregningen kan ende med at lyde på.
Autobutler.dk har derfor listet gennemsnitsprisen for en række forskellige motorreparationer op nedenfor. Den viste pris dækker bl.a. over reparationer af utæt toppakning, slidt EGR-ventil og fejl på turboladeren. Disse fejl er nogle af de mest almindelige motorreparationer til en Mitsubishi.
Priserne er beregnet på følgende måde:
Den kalkulerede pris har vi fundet frem til ved at tage et gennemsnit af samtlige tilbud, inden for hver kategori, som autobutler.dk's mere end 300 værkstedssamarbejdspartnere har sendt til Mitsubishi-ejere.
Det er vigtigt at være opmærksom på, at der er tale om en gennemsnitspris, så derfor kan den viste pris godt afvige fra den pris, som værkstederne oplyser dig, når du indhenter tilbud via ’Tilbudsfunktionen’ her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.210 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.210 kr. / 23% |
Hver gang du bestiller tilbud via autobutler.dk, så modtager du udelukkende tilbud fra kvalitetsværksteder. Alle tilbud fås på skrift, og du kan nemt og overskueligt gennemgå hvert enkelt tilbud. Da priserne på de enkelte motorreparationer godt kan variere fra værksted til værksted, så er det en god ide at undersøge forskellige priser, inden der takkes ja til et tilbud.
Overhold service og undgå fejl på turboladeren
Turboladeren på en diesel- eller benzinmotor sørger for at øge ydelsen, når der sker en forbrændingsproces mellem brændstof og luft.
En turbolader holder som regel i hele bilens levetid. Men opstår der en fejl eller en defekt, så er forklaringen som oftest, at producentens anbefalede serviceeftersyn ikke er blevet overholdt.
Fejl på turboladeren vil kunne høres ved en fløjten eller hyletone, når speederen slippes hurtigt, mens bilens trækkraft vil være reduceret.
Turboladeren udvikler en enorm kraft under kørsel. Laderen roterer med helt op til 250.000 omdrejninger i minuttet, og selv den mindste lille genstand, som finder vej ind i turboladeren, eksempelvis via et beskadiget luftfilter, kan medføre store skader på enten turbineakslen eller lejerne.
Inde i motoren får en tynd film af olie turboladeren til at arbejde gnidningsfrit. Men svigter olietilførslen pga. et tilstoppet olierør eller er den gamle motorolie fyldt med skidt, så kan turboladeren tage alvorlig skade. Derfor bør man altid bruge den bedste og den rigtige kvalitetsolie. Samtidig skal man sørge for at skifte oliefilter samt overholde alle serviceintervaller.
Hvordan opdager man at toppakningen er utæt?
Toppakningen sidder mellem topstykket og motorblokken. Pakningen er fremstillet af holdbare kompositmaterialer, men alligevel kan det ske, at pakningen bliver slidt, og selve motoren dermed bliver utæt.
Er toppakningen utæt vil olie eller kølervæske kunne trænge ind i motorens cylindre. Det kan bl.a. betyde, at tændrørene bliver tilsmudsede, og at motorens ydeevne forringes.
Her får du 5 tips til, hvordan du opdager, at toppakningen på din Mitsubishi er utæt.
- Tændrørene er tilsmudsede
- Når motoren er tændt, så kan der ses tegn på udstødningsgasser, som siver ud mellem topstykke og motorblok.
- Kølervæsken er ikke klar med en grønlig eller blålig farve. Kølervæsken er derimod brunlig, hvilket kan det skyldes, at den er blevet blandet med motorolien.
- Ved en kontrol af oliepinden ses der skum på oliepinden. Det betyder formentlig, at olien er blevet blandet med kølervæsken.
- Udstødningsrøgen er blålig og lugter af olie. Det er tegn på, at olien er løbet ind i motorens cylindre. Hvis røgen derimod er helt hvid, så skyldes det formentlig, at kølervæsken er lækket ind i cylindrene, forårsaget af en utæt toppakning.
Er du i tvivl om, hvorvidt toppakningen på din Mitsubishi er helt tæt eller ej, så bestil tilbud på autobutler.dk og få bilen undersøgt på et værksted.