Selvom Honda hvert år sender millioner af biler på gaden og de fleste bilejere aldrig oplever nogen nævneværdige motorfejl, så er en del af budskabet i den japanske bilproducents markedsføring alligevel, at regelmæssigt service er vigtigt.
For når de regelmæssige servicebesøg hos mekanikeren overholdes, så mindskes risikoen for, at der opstår alvorlige fejl på eksempelvis motoren, som kræver dyre motorreparationer.
I langt de fleste tilfælde er det nødvendigt at køre bilen på værksted, hvis der opstår fejl på motoren. På værkstederne kan mekanikerne ved hjælp af moderne måleudstyr foretage fejlsøgninger og fejlretning.
Hvis der konstateres fejl på motoren, som kræver en motorreparation, så er det måske meget godt at vide lidt om, hvad man kan forvente, at værkstedsregningen kommer til at lyde på.
Derfor har autobutler.dk regnet på en gennemsnitspris for, hvad de forskellige motorreparationer koster. De inkluderede reparationer såsom utæt toppakning, slidt EGR-ventil og fejl på turboladeren, er nogle af de mest almindelige motorreparationer til en Honda.
Sådan beregnede vi prisen
Alle priserne har vi kalkuleret på baggrund af samtlige tilbud, som autobutler.dk's mere end 300 værksteds-samarbejdspartnere har sendt til Honda-ejere.
Du skal være opmærksom på, at der er tale om en gennemsnitspris, så derfor kan den viste pris godt variere fra den pris, som værkstederne oplyser dig, når du indhenter dine tilbud via ’Tilbudsfunktionen’ her på siden.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
1.529 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
1.529 kr. / 23% |
Bestil tilbud via autobutler.dk, hvis du er på udkig efter et kvalitetsværksted. Du modtager alle tilbud på skrift og kan nemt og overskueligt gennemgå hvert enkelt tilbud. Da prisen på motorreparationer godt kan variere, er det en god ide altid at undersøge forskellige priser, inden der takkes ja til et tilbud.
Sørg for, at der ikke opstår fejl på bilens turbolader
En turbolader er almindelig brugt i de fleste diesel- og benzinmotorer. Turboladeren sørger for at øge ydelsen, når der sker en forbrændingsproces mellem brændstof og luft.
Man regner med, at turboladeren normalt kan holde i hele bilens levetid. Men skulle der opstå fejl eller en defekt, så skyldes det i langt de fleste tilfælde, at producentens anbefalede serviceeftersyn ikke er blevet overholdt.
Som regel vil det kunne høres ved en fløjten eller hyletone, når speederen slippes hurtigt, mens bilens trækkraft vil være mindre end normalt.
Under kørsel arbejder turboladeren med en enorm kraft. Den roterer med op til 250.000 omdrejninger i minuttet, og der skal ikke meget til at beskadige denne del af bilens motor. Selv den mindste lille genstand, som kommer ind i turboladeren, eksempelvis via et beskadiget luftfilter, kan føre til store skader på enten turbineakslen eller lejerne.
Inde i motoren får en tynd film af olie turboladeren til at køre gnidningsfrit. Men svigter olietilførslen pludselig eller er motorolien gammel og fyldt med skidt, så kan turboladeren tage alvorligt skade. Derfor er det altid en god ide altid at benytte den bedste kvalitetsolie og sørge for at skifte oliefilter samt overholde alle serviceintervaller.
Er toppakningen utæt?
Toppakningen på din Honda sidder mellem topstykket og motorblok. Pakningen er lavet af holdbare kompositmaterialer, men alligevel hænder det, at den bliver slidt, og selve motoren dermed får en utæthed.
En utæt toppakning betyder, at olie eller kølervæske kan lække ind i motorens cylindre. Det kan bl.a. betyde, at tændrørene bliver tilsmudsede, og at motorens ydeevne forringes.
Sådan kontrollerer du om toppakningen er utæt:
- Tændrørene skal altid være rene og uden tilsmudsning.
- Tænd motoren og kontroller, at der ikke ses tegn på, at der siver udstødningsgasser ud mellem topstykke og motorblok.
- Når motoren er afkølet tjek så kølervæsken. Væsken skal være grønlig eller blålig og helst være helt klar. Hvis kølervæsken er brunlig kan det skyldes, at den er blevet blandet med motorolien.
- Kontroller også oliepinden. Hvis der ses skum på oliepinden, så skyldes det at olien er blevet blandet med kølervæsken.
- Tjek udstødningsrøgen. Røgen må hverken være blålig eller lugte af olie. Det er nemlig tegn på at olien er løbet ind i motorens cylindre. Det kan også ske, at røgen er helt hvid. Dette skyldes formentlig, at kølervæsken er lækket ind i cylindrene, forårsaget af en utæt toppakning.
Er du i tvivl om, hvorvidt toppakningen på din Honda er utæt, så bestil tilbud på autobutler.dk og få bilen undersøgt på et værksted.