Langt de fleste bilejere er slet ikke klar over, at både et airconditionanlæg og klimanlæg kræver service og vedligeholdelse. Men A/C- eller klimaanlægget i din Mazda taber årligt typisk mellem 8-10 pct. kølemiddel.
Aircondition service til rekord-pris
Din Mazda aircondition taber løbende kølemiddel. Hvis der er for lidt kølemiddel, risikerer du at anlægget bliver nedslidt, eller går i stykker. Få aircondition service til rekord-pris.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Når kølemidlet forsvinder, skal kompressoren arbejde hårdere for at give dig den ønskede temperatur. Anlægget giver altså langsomt men sikkert en dårligere køleevne, når kølemidlet forsvinder.
For at A/C- eller klimaanlægget kan fungere optimalt, anbefales det derfor, at du mindst én gang om året får anlægget efterset og mindst én gang hvert andet år får det serviceret.
Når du opretter en sag på Autobutler, modtager du automatisk tilbud. Alle tilbud gives på skrift, så du i ro og mag kan sammenligne indhold og pris, inden du vælger værksted.
Brug Autobutler – vi hjælper dig med at finde det bedste værksted til prisen.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service
Find ud af, om dit klimaanlæg skal have service
De fleste nyere biler leveres i dag fra fabrikken med enten klimaanlæg eller aircondition som standardudstyr. Det gælder også for Mazdas modeller.
Det er bekvemt at have et klimaanlæg eller airconditionanlæg i sin bil. Især på varme sommerdage, når man holder i kø på motorvejen eller i byen, eller når man er taget på bilferie sydpå. I sådanne situationer er airconditionanlægget en gave til bilejere.
Aircon- eller klimaanlægget i din Mazda skal dog ikke kun bruges om sommeren. Det tror mange fejlagtigt, men køleanlæggene skal faktisk helst bruges året rundt.
Pakninger og stempler udtørrer langsomt, hvis ikke systemet smøres konstant. Anlægget fungerer ved, at der inde i et lukket system flyder en olie, som er med til at smøre pakninger og stempler. Når kompressoren ikke kører, vil olien ikke cirkulere rundt i systemet, og de vitale dele tørrer ud. Når det sker, vil systemet blive utæt og til sidst holde op med at virke.
Mange vil måske spørge sig selv, hvorfor det er en fordel af bruge aircondition eller klimaanlægget om vinteren, men anlægget fjerner både is og dug fra ruderne, og samtidig er det med til at give et godt indeklima i bilen.
To slags køleanlæg
Din Mazda kan være udstyret med enten et airconditionanlæg eller et klimaanlæg. Begge anlæg fungerer ved, at en kompressor nedkøler og tørrer luften, inden den sendes ind i kabinen. Når du sørger for at holde vinduer og eventuelt soltag lukket vil dit aircon- eller klimaanlæg sørge for, at der er en behagelig temperatur i bilen.
De to anlæg adskiller sig en smule fra hinanden, selvom begge anlæg har som formål at skabe frisk luft og samtidig køle temperaturen inde i kabinen.
Klimaanlægget er det mest avancerede og styrer temperaturen ved hjælp af små følere, som registrerer, hvis temperaturen ændres inde i kabinen. Når det sker, vil klimaanlægget automatisk blæse koldt eller varmt luft ind i kabinen, så den ønskede temperatur opnås og fastholdes.
Et klimaanlæg fås i flere forskellige udgaver. Et af de mere avancerede af slagsen er et 2-ZONERS KLIMAANLÆG, der giver mulighed for at justere temperaturen individuelt i henholdsvis førersiden og passagersiden.
Et airconditionanlæg er knap så avanceret. A/C-anlægget, som det også kaldes, er en basisløsning, hvor temperaturen ikke tilpasses automatisk, men skal justeres manuelt. Ønsker man at ændre temperaturen, sker det ved at skrue op eller ned for enten blæser- eller temperaturknappen.
Service af aircon- og klimaanlæg
Siden 2010 har myndighederne stillet krav om, at værkstederne skal kunne håndtere kølemidlet i en aircondition eller klimaanlæg miljømæssigt forsvarligt. Derfor har værkstederne, som arbejder med service af A/C-anlæg og klimaanlæg, skullet uddanne deres mekanikere.
Det kræver nemlig særlige kvalifikationer at håndtere kølemidlet miljømæssigt forsvarligt, fordi kølemidlet faktisk forurener mere end eksempelvis CO2.
Det betyder også, at du ikke selv kan påfylde nyt kølemiddel på din Mazda. Du kan og må godt selv rense bilens køleanlæg, men skal kølemidlet skiftes, skal bilen en tur forbi værkstedet.
På værkstedet vil A/C- eller klimaanlægget blive gennemgået punkt for punkt som beskrevet nedenfor:
- Anlæggets forskellige funktioner kontrolleres, og det sikres, at de virker, som de skal.
- Pollenfilter, tørfilter og mikrofilter i fordamper udskiftes.
- Anlæggets fordamper desinficeres og rengøres for at fjerne dårligt lugt, mug, skimmelsvamp og andre bakterier.
- Der foretages en vakuumtest for at kontrollere om der er nogen utætheder.
- Det brugte kølemiddel tømmes af og nyt kølemiddel samt olie påfyldes.
3 gode råd om aircondition- og klimaanlæg
Hver gang der foretages et service af bilens aircondition/klimaanlæg, forlænger du anlæggets levetid. Samtidig mindskes risikoen for, at anlægget bryder sammen.
Køler aircondition- eller klimaanlægget ikke, som det skal, så bør du køre bilen på værksted, hvor mekanikeren ved hjælp af en særlig A/C-maskine kan kontrollere, om der er fejl på systemet.
Hvis du slukker for A/C- eller klimaanlægget 15 min. før endt kørsel, vil du kunne reducere bakteriedannelsen inde i systemet. Varmen fra motoren udtørrer nemlig luftkanalerne, så der ikke dannes kondensvand i systemet. Dermed undgår du, at der dannes bakterier i rør og slanger.
Køber du en brugt bil, så sørg for, at køleanlægget efterses, inden handlen indgås. Dermed undgår du at overtage en bil med et defekt klimaanlæg.
Spar i gennemsnit 53%* på aircondition service