Styretøj og hjulophæng sørger for at ’udligne’ bump eller stød fra vejen og sikre, at hjulene hele tiden er i kontakt med vejebanen. Styretøjet er med andre ord med til at skabe stabilitet og dermed også med til at øge trafiksikkerheden. Derfor er det vigtigt, at styretøjet på din Toyota virker 100 pct. som det skal.
For at give dig en ide om, hvad et værkstedsbesøg som udgangspunkt koster, har vi undersøgt gennemsnitsprisen på henholdsvis en styretøjsudmåling, en afbalancering, der afhjælper rystelser og vibrationer under kørsel, og endelig en 4-hjulsudmåling eller sporing af bilens dæk.
De viste priser dækker over alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Toyota-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
958 kr. | 28% | |
Spar i gennemsnit* | ||
958 kr. / 28% |
Hvad er symptomerne på ratslør?
Autoværkstederne anbefaler, at man får foretaget en styretøjsudmåling mindst én gang om året. Her vil mekanikeren gennemgå alle dele af styrtøjet og bl.a. kontrollere, at indstillingen af hjulene og sporingen af dine dæk er korrekt.
Oplever man, at dækkene slides uens eller forekommer der vibrationer eller rystelser i rattet, tyder det på, at der er noget galt. Men præcist hvori fejlen består kan godt være vanskeligt at afgøre.
Derfor kan du med fordel indhente tilbud på enten sporing eller afbalancering gennem Autobutler. Her kan du beskrive, hvad du mener der er galt, og så vil du i løbet af kort tid modtage skriftlige tilbud fra autoværksteder, som er tilknyttet Autobutler.
Ud fra din beskrivelse vil værkstederne give deres bud på, hvad som er galt, og hvad det koster at få fejlen rettet.
Afbalancering og sporing øger trafiksikkerheden
Trafiksikkerheden bør altid være i højsædet, når man sætter sig ind i bilen. Foruden bremsesystemet, så er styretøjet noget af det, som der skal holdes øje med. Når bilen er på værksted, er det derfor en god ide at få foretaget en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj og om nødvendigt få sporet dækkene eller afbalanceret hjulene.
Hjulindstillingen kan blive ændret, hvis man med lidt for høj fart har været oppe over en kantsten eller ramt et stort hul i vejen.
Og er dækkene ikke blevet sporet, da de blev monteret, kan du pludselig opdage, at dækkene slides uensartet. Allerede ved små afvigelser i sporingen reduceres dækkets levetid med op til 10%. Samtidig resulterer slidte dæk i øget bremselængde og dermed en forringelse af trafiksikkerheden.
Endelig så giver slidte dæk faktisk også en dårligere benzinøkonomi, da rullemodstanden på de slidte dæk bliver større.
Hos dit lokale autoværksted kan mekanikeren ved hjælp af computerudstyr udmåle og se om en afbalancering af hjulene eller en justering af styretøjet er nødvendig.
Hvornår har din bil brug for en styretøjsudmåling?
Bilens fire hjul skal alle have et godt vejgreb. Oplever du, at dette ikke er tilfældet, vil det højst sandsynligt skyldes, at der er en fejl på en eller flere dele af styretøjet. Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet fungerer korrekt, kan du eventuelt få foretaget en styretøjsudmåling.
Målingen vil afsløre om der behov for enten at få dækkene sporet eller hjulene afbalanceret. Alle fire hjul skal være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.
Nedenfor får du 3 tips til, hvornår der er noget galt med styrtøjet, sporingen eller afbalanceringen af din bil. Oplever du nogen af nedenstående tendenser skal du køre bilen på værksted.
- Hvis rattet slippes på lige vej, trækker bilen ud til den ene side – dette er tegn på manglende retningsstabilitet
- Når du kører ud ad en lige vej, står rattet skævt
- Dækkene slides uens på enten yder- eller inderside