Styretøjet og hjulophænget i din Opel sørger for at ’udligne’ bump eller stød fra vejen. Samtidig er bilens kraftige fjedre med til at sikre, at hjulene hele tiden er i kontakt med vejbanen. Overordnet set er styretøjet med til at skabe stabilitet og øge trafiksikkerheden, og derfor er det også af stor betydning, at styretøjet på din Opel fungerer 100 pct. fejlfrit.
Er du i tvivl om, hvorvidt det er tilfældet eller ej, så kontakt dit lokale værksted.
For at give dig en ide om, hvad de forskellige opgaver koster, har vi undersøgt gennemsnitsprisen på at få foretaget en styretøjsudmåling, en afbalancering af hjulene samt en 4-hjulsudmåling og en sporing af bilens dæk.
Alle de viste priser dækker over samtlige tilbud, som værkstederne tidligere har sendt til Opel-ejere, uanset model og årgang.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
804 kr. | 23% | |
Spar i gennemsnit* | ||
804 kr. / 23% |
Er du usikker på, hvor fejlen ligger?
Autoværkstedet kan foretage en styretøjsudmåling og kontrollere, om der er behov for eksempelvis en afbalancering af bilens hjul eller en sporing af dækkene. De fleste værksteder anbefaler rent faktisk, at man får foretaget en styretøjsudmåling mindst én gang om året.
Hvis man opdager, at dækkene slides uens eller der forekommer vibrationer eller rystelser i rattet, så kunne det meget vel tyde på, at der er noget galt med bilens styretøj. Og selvom det kan være vanskeligt at sige præcist, hvad fejlen kan være, så har vi på Autobutler hjulpet dig på vej.
Ved at benytte tilbudsfunktionen her på siden kan du beskrive fejlen, som du oplever den. Det vil i langt de fleste tilfælde gøre værkstederne i stand til at give et bud på, hvad fejlen er, og hvor meget det vil koste at få den udbedret.
Efter at have udfyldt formularen vil du modtage skriftlige tilbud fra autoværksteder, som er tilknyttet Autobutler.
Korrekt afbalancering og sporing skaber sikker kørsel
Når bilen er på værksted, så er det en god ide at få mekanikeren til at tjekke om hjulene er korrekt afbalanceret og samtidig se efter at dækkene slides ensartet.
Noget af det som kan forårsage en ændring i hjulindstillingen er, hvis man med lidt for høj fart kommer til at køre op over en kantsten eller, hvis bilens hjul rammer et stort hul i vejen.
En forkert afbalancering kan give rystelser i rattet, og hjulene vil ikke længere konstant have kontakt med vejunderlaget. Det kan medføre farlige situationer i trafikken.
En forkert sporing vil tilmed betyde, at dækkene slides uensartet, og allerede ved små afvigelser i sporingen reduceres dækkets levetid med op til 10%. Ydermere så resulterer nedslidte dæk i øget bremselængde, hvilket igen er med til at forringe trafiksikkerheden.
Hvornår har din bil brug for en styretøjsudmåling?
For at sikre et godt vejgreb skal alle fire hjul være monteret, så de sidder vinkelret mod vejen og parallelt mellem parrene.
Er du i tvivl om, hvorvidt styretøjet er helt uden fejl, så kan du få foretaget en styretøjsudmåling på dit lokale autoværksted.
På værkstedet vil mekanikeren ved brug af computerudstyr kunne udmåle og se om en afbalancering af hjulene eller en justering af styretøjet er nødvendig.
Nedenfor giver vi dig 3 tips til, hvornår der er noget galt med enten styrtøjet, sporingen eller afbalanceringen af din bil.
Hvis du oplever en eller flere af nedenstående forhold, bør du køre bilen på værksted til en kontrol.
- Det er tegn på manglende retningsstabilitet, når bilen trækker ud til den ene side ved kørsel ud ad lige vej
- Rattet står skævt, selvom der køres lige ud
- Der konstateres uregelmæssigt slid på enten yder- eller indersiden af dækkene