Gennemsnitsprisen på en alle former for styretøjsreparationer har vi fundet frem til ved at gennemgå alle de tilbud, som værkstederne har afgivet til Fiat-ejere uanset årgang eller model.
Sammenlign og spar* | Du sparer i gennemsnit* | |
---|---|---|
796 kr. | 28% | |
Spar i gennemsnit* | ||
796 kr. / 28% |
Ved at bruge autobutler.dk får man helt automatisk tilsendt skriftlige tilbud indenfor 24 timer. Du sparer op til 60%* på bilreparationen, når du benytter et af kvalitetsværkstederne, som er autobutler.dk's samarbejdspartnere.
Ved at benytte autobutler.dk er man som bilejer også omfattet af en prismatch-aftale. Aftalen indebærer, at finder man et tilbud, der er billigere end det billigste af de tilbud man har modtaget, så matcher autobutler.dk prisen. Dermed er man altid garanteret de laveste værkstedspriser.
Foruden prismatch får du også 3 års garanti på alle værkstedsreparationer udført via autobutler.dk. Alle værksteder, som samarbejder med autobutler.dk, er FDM-kvalitetskontrollerede og lever derfor op til FDM's reparationsaftale.
Hvad består styretøjet af?
Styretøjet i en Fiat består bl.a. af rat, ratstamme, styrehus, tandstang, svingarme, styrekugler og bærekugler.
Opdager man uregelmæssigheder omkring styretøjet under kørsel, så skal man straks få bilen på værksted og få undersøgt, hvad fejlen er.
Styretøjets enkelte dele bliver slidt med tiden, og er man uheldig at køre ned i et hul på vejen eller op over en kantsten, så kan styretøjet blive beskadiget.
Uregelmæssigheder kan derfor både være, hvis der høres en mærkelig lyd, når rattet drejes eller der lyder en metallisk klonklyd, hver gang bilen kører over et bump på vejen.
Er der mistanke om fejl på bilens styretøj, så tilbyder værkstedet at foretage en styretøjsudmåling, der består af både en sporing samt en 4-hjulsudmåling. På nyere biler har ECU'en (Engine Unit Control) indsamlet information om evt. fejl på styretøjet, og mekanikeren kan aflæse eventuelle fejlkoder for at finde frem til fejlen.
Ratslør og andre fejl på bilens styretøj
Fejl på bilens styretøj kan være mange ting. Måske er der tale om en defekt styre- eller bærekugle eller man opdager, at et af bilens hjullejer er blevet slidt.
Det sidste opdages typisk ved, at der høres en skurende lyd, når man kører i bilen. Ved at tage fat i toppen af hjulet og vrikke det ind- og udad kan det kontrolleres om det er muligt at rokke hjulet en smule frem og tilbage. Er det tilfældet, så er det tegn på slør i hjulet, og så skal hjullejet enten skiftes eller efterspændes.
Hvis der er fejl på andre komponenter af bilens styretøj, så kan det måske høres, når rattet drejes under kørsel, men det kan også opdages ved at eksempelvis dækkene pludselig er slidt uregelmæssigt.
Endelig så vil bilens mange sensorer registrere eventuelle elektroniske fejl, som så lagres i ECU’en. Disse fejl kan værkstedet aflæse og eventuelt nulstille, når bilen er på værksted.
Er der opstået ratslør, så kan det skyldes at enten styrehus, forhjulslejer eller hjulophæng er slidt. Ratslør defineres som det stykke rattet kan drejes uden at hjulene følger med.
Det er forholdsvist simpelt at kontrollere om bilen har ratslør. Har din Fiat servostyring, så skal du starte med at tænde motoren og sætte bilen i frigear. Rul nu sideruden ned og stil dig så udenfor bilen. Drej rattet fra side til side og hold øje med om hjulet bevæger sig. Kan du dreje rattet bare en anelse frem og tilbage uden af hjulet bevæger sig, så har bilen ratslør.
Opdager du en eller flere at ovenstående fejl, så bestil tid på værkstedet til en 4-hjulsudmåling af bilens styretøj - eller måske en afbalancering, der sørger for et lige tryk på bilens fire dæk.
På værkstedet tjekker mekanikeren styretøjet ved brug af computerudstyr, der måler vinkler som camber, caster og KPI. Alt sammen er det med til at kontrollere om hjulene er monteret i de rigtige positioner ifølge bilproducentens forskrifter. Når værkstedet er færdig med kontrollen, og har rettet eventuelle fejl, kan du køre derfra med et fejlfrit styretøj uden hverken ratslør eller andre fejl.